Prevratný i-Cockpit v Peugeotoch má 10 rokov. Nie každý si naň zvykol

V roku 2010 predstavil Peugeot koncept SR1 a spolu s ním aj úplne nové ergonomické usporiadanie kokpitu vodiča. Bola to riskantná stávka, najmä ak sa dostala o dva roky neskôr do sériového Peugeotu 208. Dnes je i-Cockpit súčasťou viac ako 10 miliónov áut.

16.03.2023 12:00
debata (1)
Prvá generácia i-Cockpitu sa objavila spolu s... Foto: Peugeot
Peugeot - i-Cockpit Prvá generácia i-Cockpitu sa objavila spolu s Peugeotom 208 v roku 2012.

Pozícia najdôležitejších prvkov kabíne, volantu a prístrojov, sa za desaťročia ustálila tak, že keď Peugeot predstavil v roku 2012 v sériovom hatchbacku 208 svoj i-Cockpit, spôsobil doslova revolúciu. Dovtedy sa totiž vodič pozeral na prístroje vždy cez veniec veľkého volantu. Lenže Peugeot sa rozhodol zmeniť beh dejín. Myšlienka bola síce jednoduchá, ale v tom čase príliš novátorská. A to je vždy riziko. Francúzska automobilka zmenšila volant a prístroje posunula nad jeho obrys. Dôvod? Peugeot tvrdí, že takýto „lejaut“ je komfortný, pretože malý volant urýchľuje reakcie riadenia, vyžaduje si menej práce a umožňuje ramenám zaujať pohodlnejšie uhly. Má byť tiež bezpečnejší, pretože vysoko umiestnené prístroje sú priamo v zornom poli vodiča, takže oči sa nenamáhajú potrebou neustáleho preostrovania zraku. Celý koncept ešte doplnila dotyková centrálna obrazovka.

Druhá generácia i-Cockpitu už disponovala... Foto: Peugeot
Peugeot 208 - 2019 Druhá generácia i-Cockpitu už disponovala digitálnym prístrojovým panelom.

Reakcie boli spočiatku rozpačité. Novinári často kritizovali, že si v i-Cockpite nedokážu nájsť optimálnu polohu. Buď vidia dobre na prístroje, ale poloha volantu im celkom nevyhovuje, alebo majú sedadlo a volant v optimálnej konfigurácii, no veniec zakrýva časť údajov prístrojového panela. Tak či tak sa nakoniec riskantný nápad ujal a Peugeot ho postupne rozšíril do všetkých modelových radov. Dokonca aj do úžitkového Peugeotu Jumpy. Mnohí vodiči si nakoniec na maličký volant, menší ako vo Ferrari, zvykli, alebo si ho priam zamilovali. Peugeot preto vo vývoji i-Cockpitu pokračoval. V roku 2016 prišiel v druhej generácii modelov Peugeot 3008 a 5008 s verziou, ktorá nahradila analógové prístroje 12,3-palcovou obrazovkou, ktorú bolo možné voľne konfigurovať. Zároveň sa pod centrálnym displejom objavili fyzické klávesy pre rýchly prístup k základným funkciám.

S treťou generáciou 208 sa predstavil i-Cockpit... Foto: Peugeot
Peugeot - i-Cockpit S treťou generáciou 208 sa predstavil i-Cockpit s 3D zobrazením prístrojového panela.

Tam sa však vývoj nezastavil. V roku 2019 bol v druhej generácii modelu Peugeotu 208 uvedený i-Cockpit tretej generácie s 3D digitálnou obrazovkou, ktorá zobrazuje údaje vo dvoch vrstvách. S novým Peugeotom 308, ktorý mal premiéru v roku 2021, a Peugeotom 408 z vlaňajšieho roka, dostal i-Cockpit nový infotainment i-Connect s dotykovými prepínačmi i-toggles a veniec volantu, ktorý je schopný rozoznať prítomnosť rúk vodiča. Kým i-toggles opäť zrýchlili ovládanie rôznych funkcií, inovácia volantu prospela funkciám asistenčných systémov. A zdá sa, že Peugeot sa svojho i-Cockpitu nevzdá ani do budúcnosti. Naznačil to v januári na veľtrhu spotrebnej elektroniky CES v Las Vegas futuristickým konceptom Inception, kde prispôsobil i-Cockpit ére autonómneho riadenia.

Aktuálna generácia i-Cockpitu priniesla nový... Foto: Peugeot
Peugeot - i-Cockpit Aktuálna generácia i-Cockpitu priniesla nový infotainment i-Connect s dotykovými prepínačmi i-toggles.
Od roku 2012 predal Peugeot viac ako 10 miliónov áut s i-Cokpitom. Napriek riziku je teda úspešným príbehom. „Bola to odvážna stávka – išli sme zámerne do kalkulovaného rizika. Predovšetkým bolo dôležité, aby sa nápad zapáčil našim zákazníkom. Zorganizovali sme preto okruhové testy na ktoré sme pozvali klientov a nechali ich najprv riadiť auto s klasickým volantom a so štandardnou ergonómiou prístrojovej dosky, potom sme ich posadili do prototypu s novým volantom a so zvýšeným prístrojovým štítom. Spätná väzba bola vynikajúca a poučná. Mladých zaujal športový charakter a starší mali pocit, že moderný koncept predstavuje posun oproti minulosti. Okamžite sme vedeli, že sa nám podarilo vytvoriť niečo výnimočné,“ povedal Jerome Micheron, produktový riaditeľ značky Peugeot.
Peugeot - i-Cockpit
Peugeot - i-Cockpit
+12Peugeot - i-Cockpit

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #i-Cockpit #Pougeot
Články podľa značiek