Lamborghini Countach: Auto z iného sveta oslavuje 50

Dodnes je považované za najdôležitejší model zo Sant Agaty. Countach totiž ovplyvnil nielen budúce Lamborghini, ale aj konkurentov.

17.03.2023 18:00
debata
Po Miure bolo Lamborghini Countach už druhou... Foto: Lamborghini
Lamborghini Countach - prototypy 1971 - 1973 Po Miure bolo Lamborghini Countach už druhou fackou Ferrarimu. V roku 1973 sa nepodobalo na nič, čo vtedy jazdilo na štyroch kolesách.

Superšportové automobily 60. rokov minulého storočia sa niesli v znamení výkonných motorov, ktoré sa skrývali pod elegantnými karosériami oblých tvarov. A bolo úplne jedno, či išlo o americký Ford GT40, Ferrari Dino alebo napríklad Lamborghini Miura. Preto keď začiatkom siedmej dekády prišla továreň Lamborghini s modelom Countach, pôsobilo nové auto so strohými a hranatými tvarmi trochu ako zjavenie z vedecko-fantastického fil­mu.

Koncept existoval už v roku 1971. Do výroby to... Foto: Lamborghini
Lamborghini Countach - prototypy 1971 - 1973 Koncept existoval už v roku 1971. Do výroby to mal však Countach ešte ďaleko.
Marcello Gandini - Lamborghini Countach Čítajte viac Marcello Gandini: ‘Pápež dizajnu‘ protestuje proti novému Lamborghini Countach

Sériový superšport sa predstavil presne 15. marca 1973 na ženevskom autosalóne, ale už o dva roky skôr mal na rovnakej autošou premiéru veľmi podobný koncept LP500. Ostré línie sa síce objavili už skôr, napríklad na štúdii Lancia Stratos Zero, až v prípade Lamborghini Countach sa však podarilo takéto „zjavenie“ doviesť do sériovej výroby. Za jeho dizajnom stálo vtedy už slávne štylistické štúdio Nuccia Bertoneho, ktoré okrem iného navrhlo aj Stratos Zero. Skutočným autorom dizajnu bol však geniálny Marcello Gandini.

Býk bez býčieho mena

Zatiaľ čo Miura aj neskoršie autá z továrne založenej Ferucciom Laborghinim dostali mená inšpirované býčími zápasmi, býka má napokon firma v znaku, v prípade prvého hranatého „Lamba“ to bolo inak. Jeho názov pochádza z piemontského dialektu, v ktorom sa výraz „contacc“ používa na vyjadrenie úžasu alebo údivu. Jedným z ikonických prvkov Countachu sa stali dvere vyklápané dopredu nahor, ktoré pripomínajú krovky chrobákov. A podobne ako pri mnohých iných autách 80. a 90. rokov nechýbali ani výklopné hlavné svetlomety.

Typickým znakom sa stali výklopné reflektory aj... Foto: Lamborghini
Lamborghini Countach - prototypy 1971 - 1973 Typickým znakom sa stali výklopné reflektory aj výklopné dvere. Chýbať nemohli ani žalúzie nad motorovým priestorom.

Na rozdiel od Ferrari, pre ktoré je typická červená farba a len málokedy narazíte na exemplár lakovaný v továrni iným odtieňom, vystriedalo nové Lamborghini pred začiatkom výroby celú škálu farieb. Zatiaľ čo koncept LP500 bol jasne žltý, v Ženeve sa v predjarí roku 1973 predstavil prototyp Countach v žiarivo červenej farbe s čiernym semišovým interiérom. A o pol roka neskôr v Paríži mohli návštevníci tamojšej prehliadky áut obdivovať zeleno lakovaný kus.

Aj interiér mal prísne hranaté tvary. Foto: Lamborghini
Lamborghini Countach - prototypy 1971 - 1973 Aj interiér mal prísne hranaté tvary.
Auto Abbaretti - replika Lamborghini Countach Čítajte viac Bratislavské ‘lambo‘ poháňal motor z Tatry 613. Ožiť má po 30 rokoch

Zmien ale bolo pred uvedením do predaja v roku 1974 oveľa viac. Napríklad prototyp dostal nový vidlicový dvanásťvalec s objemom takmer piatich litrov, prvé sériové exempláre mali pod kapotou „len“ štvorliter montovaný do staršej Miury. Automobilka po ňom siahla pre prísnejšie ekologické požiadavky v Spojených štátoch, tradičnom hlavnom trhu talianskych superšportov. Produkčné autá sa od prototypu mierne líšili aj zvonku. Napríklad pôvodné dvojdielne okná vo dverách nahradili trojdielne, jednoduchšie na výrobu.

Drahšie ako Ferrari

Prví zákazníci si Countach mohli objednať na ženevskom autosalóne v roku 1974, kde sa zišlo 50 objednávok. Išlo pritom o veľmi drahé auto, v polovici 70. rokov stálo zhruba 130-tisíc západonemeckých mariek, za rovnakú sumu ste v tom čase mohli kúpiť napríklad 16 Volkswagenov Golf, ktorý v tom roku tiež prišiel ako novinka na trh. Je ale nutné povedať, že skupiny zákazníkov talianskeho superšportu a rodinného auta z Wolfsburgu sa preťali len výnimočne.

Zatiaľ čo pôvodný 12-valec posielal na zadné... Foto: Lamborghini
Lamborghini Countach - prototypy 1971 - 1973 Zatiaľ čo pôvodný 12-valec posielal na zadné kolesá 275 kW, na konci výroby mal motor objem 5,2 litra a výkon 335 kW.
7149940 Čítajte viac Lamborghini Countach LPI 800-4: Limitovaná vlajková loď v legendárnej karosérii

Hranatý dizajn modelu Countach čoskoro nasledovala konkurencia, napríklad Ferrari 308 predstavené v roku 1975 alebo o rok mladší Lotus Esprit. Žiadne z nich sa ale nestalo takou ikonou ako výrobok továrne, ktorá pôvodne produkovala traktory a športové autá pridala do výrobného programu až po roztržke Feruccia Lamborghiniho s Enzom Ferrarim. Plagáty s Countachom zdobili odvtedy múry detských izieb a v zbierkach „angličákov“ nemohol chýbať červeno-zelený Matchbox s osmičkou na „ňufáku“.

Dodnes ikonou

Countach je dnes považovaný za najdôležitejší model v histórii značky, ktorý ovplyvnil rad neskorších vozidiel Lamborghini po technickej aj štylistickej stránke. Medzi rokmi 1974 a 1990 vzniklo takmer 2 000 exemplárov, ktoré sa časom dočkali nielen typického širokého krídla v zadnej časti, ktoré ale bolo skôr na ozdobu, ale aj silnejších pohonných jednotiek. Zatiaľ čo pôvodný štvorliter prevádzal na zadné kolesá 375 koní (275 kW), na konci výroby mal motor objem 5,2 litra a výkon 455 koní (335 kW).

O nástupcovi legendárneho superšportu sa v automobilke Lamborghini rozhodlo v júni 1985, nové Diablo sa predstavilo v roku 1990. Jeho kariéra ale nakoniec bola o dosť kratšia ako v prípade Countachu. Už v roku 2001 totiž prišlo Murciélago, ktoré o dva roky neskôr v ponuke automobilky doplnilo menšie Gallardo. To všetko už pod krídlami koncernu Volkswagen. Do vlaňajška bol vrcholným modelom značky Aventador, predstavený vo februári 2011, ktorého nástupca sa teraz chystá. Od roku 2014 sa vyrába aj nástupca Gallarda nazvaný Huracán, a piaty rok je na trhu aj SUV Urus, jedno z najrýchlejších SUV planéty.

Lamborghini Countach - prototypy 1971 - 1973
Lamborghini Countach - prototypy 1971 - 1973
+47Lamborghini Countach - prototypy 1971 - 1973

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Lamborghini #Lamborghini Countach
Články podľa značiek