
Tesla má na krku množstvo žalôb za zlyhanie jej systému automatizovaného riadenia Full-Self Driving. Len Americký národný úrad pre bezpečnosť cestnej premávky NHTSA vyšetruje od roku 2016 38 nehôd, pri ktorých sa predpokladá práve súvislosť s autopilotom. Pri týchto nehodách bolo hlásených devätnásť úmrtí. Ak nefunguje zložitá technológia, ktorú navyše majitelia nevedia správne používať a ktorú preceňujú, dajú sa tieto zlyhania ako-tak pochopiť, no odpadnutie volantu počas jazdy určite nie. A práve s takouto triviálnou chybou sa stretli niektorí majitelia amerických elektromobilov Tesla Y.

Neostalo len pri reklamácii. Veci sa opäť chopil úrad NHTS a oznámil, že bude preverovať až 120 000 vozidiel Tesla Y. Viedli ho k tomu dve spomínané hlásenia, podľa ktorých vozidlám počas jazdy odpadol volant. O začatí predbežného vyšetrovania informovala agentúra Reuters. Tesla na žiadosť o komentár nereagovala. Volanty dvoch dotknutých vozidiel sa podľa úradu NHTSA úplne uvoľnili. Tesla totiž dodala autá majiteľom bez skrutky, ktorá upevňuje volant k stĺpiku riadenia. V oboch prípadoch išlo o Model Y tohtoročnej výroby s nízkym počtom najazdených kilometrov.

NHTSA začína predbežné vyšetrovanie s cieľom posúdiť „rozsah, frekvenciu a výrobné postupy spojené s týmto problémom“. Toto vyšetrovanie je prvým krokom pred tým, než bude môcť úrad požadovať stiahnutie vozidiel z trhu. Uvidíme, či Tesla zareaguje zvolávacou servisnou akciou. Tento nedostatok totiž nie je možné overiť ani odstrániť softvérovou aktualizáciou, tak ako to bežne robí. Dve hlásenia o odpadnutí volantu nie sú ale prvými v súvislosti s Teslou. Už v roku 2020 sa s identickým problémom stretol majiteľ Tesly 3 vo Veľkej Británii. Našťastie iba pri cúvaní, takže nedošlo k žiadnej nehode.