Len pred pár dňami sme písalo o varovaní šéfa škodováckych odborov Jaroslav Povšíka, ktorý doslova povedal: „Chystaná norma Euro 7 je v podstate šialený nástroj, ktorý nám zabráni vyrábať a homologovať súčasné, najmä malé, autá.“ Doplnil, že jej zavedenie by znamenalo koniec nielen Fabie, ale aj Scaly a Kamiqu.
Niekomu to môže vyzerať ako odborárske „strašenie“ slúžiace na mobilizáciu zamestnancov. V tomto prípade to ale tak nie je. Jeho slová totiž potvrdil aj člen predstavenstva Škody pre predaj a marketing Martin Jahn. A nielenže potvrdil, ale v televíznej diskusii vykreslil situáciu ešte dramatickejšie než odborársky predák.
Čítajte viac 'Zabije' norma Euro 7 malé autá? Zdražejú o 5 000 eur„Ak sa Euro 7 schváli v tejto podobe, pre Škodu Auto by to znamenalo, že musíme zatvoriť jeden závod, pretože by sme prestali vyrábať menšie modely – Fabia, Scala, Kamiq – to znamená, že by to zasiahlo minimálne 3000 pracovných miest,“ uviedol Jahn. V rámci celého dodávateľského reťazca v Česku by podľa neho mohlo prísť o prácu až 10 000 ľudí. Len pre zaujímavosť, Jahn ešte na konci novembra minulého roku tvrdil, že „Škoda určite prepúšťať nebude.“
Navrhovaná norma Euro 7, o ktorej krajiny EÚ a zákonodarcovia začnú rokovať tento rok, má sprísniť limity emisií škodlivých látok. Automobilky varujú, že nová norma by neúnosne zvýšila náklady na vývoj a pri malých autách by mohla zvýšiť ich cenu až o 5 000 eur.
Ku kritikom normy Euro 7 patrí aj Slovensko. Ministerstvo dopravy bude žiadať odloženie účinnosti nariadenia o tri roky, a to na rok 2028. Pred pár dňami o tom informoval dočasne poverený minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina).
„Automobilový priemysel signalizuje, že do roku 2025 nebude pripravený aplikovať túto normu, zároveň to zásadným spôsobom tento priemysel zasiahne,“ uviedol Doležal. Dodal, že ministerstvo dopravy pripraví pozíciu ako odborný garant, následne ju však musí schváliť Národná rada, aby ju mohol potom prezentovať v Rade ministrov.