Takmer presne pred dvomi rokmi koncern Volkswagen oznámil, že plánuje do roku 2030 vybudovať v Európe šesť tovární na výrobu batérií, čím si zaistí dostatočné dodávky pre svoje elektromobily a zároveň sa pripraví na konkurenčný boj s ostatnými výrobcami elektrických áut, akým je napríklad americká Tesla.
Továrne plánoval Volkswagen spolu s partnermi a ich kapacita mala byť 240 gigawatthodín ročne. Možnými lokáciami pre tieto závody sú Česká republika, Španielsko, Portugalsko či Francúzsko. V súčasnosti má Volkswagen len jeden závod v nemeckom Salzgitteri a druhý spolu s firmou Northwolt v severnom Švédsku. Jedna z nových „baterkární“ mala stáť aj vo východnej Európe, ku kandidátom patrilo okrem Česka, Poľska, Maďarska aj Slovensko.
Volkswagen mal oznámiť konečné rozhodnutie o tom, kde bude stáť východoeurópska baterkáreň do júna, no aktuálne tento krok odkladá s tým, že nemecká automobilka sa bude sústrediť na výstavbu batériovej fabriky v Severnej Amerike. S odkazom na Financial Times o tom informoval web ČT24.
Práve výrazná podpora elektrickej mobility v Amerike je dôvodom, prečo Volkswagen mení plány. „Plány v Severnej Amerike pokročili rýchlejšie, než sa čakalo, a predbehli rozhodovanie v Európe,“ cituje ČT24 nemenovaný zdroj, ktorý sa vyjadril pre Financial Times.

„Plány v Severnej Amerike“ pokročili rýchlejšie, pretože USA prišli v polovici uplynulého roku s nápadom, ktorý popudil Európsku úniu. Tá v ňom vidí radikálny zásah do pravidiel o voľnej hospodárskej súťaži. A čiastočne má pravdu.
Americký senát totiž schválil nový zákon o ochrane klímy a čistých energiách, v rámci ktorého získajú aj v USA záujemci o elektromobily dotácie vo forme daňových úľav – a nie malých. Budú môcť dosiahnuť až 7 500 dolárov.

Ale má to jeden zásadný „háčik“. Takéto dotácie budú udeľované len na nákup elektromobilov, ktoré budú mať v USA vyrobené batérie a niektoré ďalšie komponenty. Vraj preto, aby sa eliminoval ekonomický tlak Číny a aby sa stimulovali investície do „baterkární“ na americkom území. Ak teda chce Volkwagen v zímorí predávať elektromobily, musí tam pomerne rýchlo postaviť baterkáreň. Ďalšiu v zámorí plánuje v Kanade. Obe postaví „na úkor“ pripravovanej fabriky vo východnej Európe, odloženej predbežne na neurčito.
Pokiaľ ide o „baterkárne“ v Európe, tak Volkswagen otvorene vyhlásil, že ich nemusí byť šesť, ale kľudne aj menej. Kde sa postavia ďalšie a koľko ich bude závisí predovšetkým od toho, akú motiváciu, respektíve výhody koncernu ponúknu jednotlivé štáty. Isté sú zatiaľ len tri, ktoré by mali postačovať do roku 2028 – Salzgitter v Nemecku, Northvolt vo Švédsku a plánovaná fabrika v španielskej Valencii.