Predaj áut v Európe: Rastú Číňania, Slovensko je v elektromobiloch najhoršie

Šesť značiek zaznamenalo v Európe vo februári trojciferný nárast. Päť z nich bolo čínskych, šiestou Alfa Romeo.

23.03.2023 06:00
debata (20)
Jedinou európskou značkou, ktorá vo februári... Foto: Alfa Romeo
Alfa Romeo Tonale Plug-In Hybrid Q4 - 2022 Jedinou európskou značkou, ktorá vo februári zaznamenala trojciferný medziročný percentuálny nárast predaja je Alfa Romeo. Môže za to jediný model - Tonale.

V prvých dvoch mesiacoch tohto roku sa v Európskej únii predalo takmer 1,6 milióna nových áut, čo je o 11,4 percenta viac ako v predchádzajúcom roku. Pokračuje tak pozitívny trend z konca minulého roku, trh rástol v oboch mesiacoch dvojciferne.

Ak sa pozrieme na štyri hlavné trhy EÚ, zaznamenali rast všetky. Najvyšší Španielsko (+32,1 %) a Taliansko (+18,2 %), nasledovalo Francúzsko (+9,1 %). Nemecké registrácie áut zostali počas tohto dvojmesačného obdobia na rovnakej úrovni (+0,2 %).

Dáta za február

Vo februári sa medziročne zvýšil predaj elektromobilov a aj hybridov, ktoré teraz majú trhový podiel 12,1 % a 25,5 %. Asi neprekvapuje, že dominantným pohonom je benzínový s trhovým podielom 36,9 %.

Pokiaľ ide o elektrické autá, v analýze združenia európskych výrobcov áut si tentokrát vyslúžilo osobitnú zmienku Slovensko. Predaj nových batériových elektrických vozidiel (BEV) v EÚ minulý mesiac výrazne vzrástol – až o 39,7 % na 97 300 áut. Medziročne sa viac elektromobilov predalo vo všetkých krajinách EÚ s výnimkou dvoch.

Jednou je Česko, kde medziročne klesol mierne – o 3,3 percenta. Tou druhou je Slovensko, kde sa predaj elektrických áut medziročne prepadol doslova brutálne – o vyše 28 percent. Len pre zaujímavosť – v rovnako čase vzrástol v Nemecku o 14,7 %, Francúzsku o 45,7 % a Holandsku o 88,9 %. Ignorovaním podpory elektrických áut sa takto Slovensko doslova vylučuje z EÚ.

Silný mesiac mali vo februári aj hybridy (HEV), ktorých predaj vzrástol o 22,3 % na 204 883 kusov. Naopak, registrácie plug-in hybridných vozidiel (PHEV) v EÚ klesli o 7,4 % na 57 569 predaných áut. Na tomto poklese sa zásadne podieľa najmä veľký prepad predaja v Nemecku (-44,8 %). Spôsobený je ukončením dotácii pre plug-in hybridy v roku 2022.

Trh s naftovými autami v EÚ naďalej klesal (-8,4 %), a to aj napriek nárastu na niektorých stredoeurópskych trhoch, ako je Poľsko (+18,9 %) a Česká republika (+12,4 %), ako aj v Taliansku. (+2,2 %).

Top 10 najpredáva­nejších značiek v EÚ za prvé dva mesiace roku 2023

Značka Predaj 1–2/23 (ks) Predaj 1–2/22 (ks) Zmena (%)
1. Volkswagen 172 009 148 519 + 16,0
2. Toyota 117 943 101 426 + 16,3
3. Peugeot 92 735 93 796 – 1,1
4. Mercedes-Benz 89 644 77 805 + 15,2
5. Škoda 88 813 76 858 + 15,6
6. Dacia 87 890 60 330 + 45,7
7. Renault 87 228 79 266 + 10,0
8. Audi 80 654 68 816 + 17,2
9. BMW 75 578 75 915 – 0,4
10. Kia 70 880 69 993 + 1,3
  Zdroj: ACEA      

Číňania prichádzajú

Zaujímavý je aj širší pohľad na to, ako sa v Európe darilo jednotlivým značkám. Ukazuje to analýza DataForce, ktorá nie je zameraná len na trh v rámci EÚ, ale celoeurópsky. Spolu 35 automobilových značiek skončilo vo februári v čiernych číslach, 25 v červených. Šesť značiek medziročne zaznamenalo dokonca trojciferný percentuálny nárast. Z toho bolo päť čínskych – BYD, MG, Geely a dcérske značky koncernu Geely Lotus a Lynk & CO.

Predaje čínskych automobiliek v celej Európe zatiaľ nie sú extra veľké, pohybujú sa mesačne v rádoch desiatok, maximálne stoviek áut, no tempo, akým rastú svedčí o tom, že útok čínskych značiek na európsky trh už začína.

Z hľadiska koncernov má najsilnejšiu pozíciu v Európe Geely, no len vďaka tomu, že vlastní Volvo. Pomerne dobre sa darí aj MG, jej predaje atakovali vo februári na celoeurópskom trhu 9-tisícovú hranicu. Obávať by sa toho mali najmä tradiční európski výrobcovia, ktorí ceny svojich áut v posledných troch rokoch zdvihli doslova „brutálne“.

Čína - prístav Peking Čítajte viac Šéf Stellantisu varuje pred Čínou: Ak nezasiahneme, dôjde k ‘strašnému boju‘

Pokiaľ ide o konkrétne čínske modely, v Európe sa zatiaľ predávajú dobre najmä tie malé a lacné. Konkrétne Atto 3 (BYD) a MG4. Najmä druhé z nich s februárovým predajom takmer 2 700 kusov začína byť modelom, ktorý sa zrejme ako prvý presadí v Európe naozaj významným spôsobom. Celkom sa darí aj automobilke Lynk s kompaktným crossoverom 01, ktorá ho predáva zaujímavým spôsobom formou predplatného.

A aby sme nezabudli na šiestu značku, ktorá popri piatich čínskych zaznamenala vo februári trojciferný medziročný rast. Je ňou Alfa Romeo. Vďačí za to najmä SUV Tonale, tvoriacemu až 66 percent jej celkových predajov.

© Autorské práva vyhradené

20 debata chyba
Viac na túto tému: #ACEA #najpredávanejšie autá #predaj áut v Európe #najpredávanejšie značky #DataForce
Články podľa značiek