Rusko zmrazilo všetok majetok Volkswagenu! Nemôže s ním nakladať

Volkswagen toľko váhal s otázkou predaja svojho závodu v ruskej Kaluge, až sa riešenia chytili Rusi. Súd v Nižnom Novgorode zmrazil všetky ruské aktíva koncernu VW. Teda aj závod v Kaluge. Dôvodom bola žaloba spoločnosti GAZ.

22.03.2023 14:00
debata (2)
V Kaluge sa ešte do marca minulého roka... Foto: Škoda-Auto
Škoda - výroba Kaluga Rusko V Kaluge sa ešte do marca minulého roka vyrábali koncern modely VW Polo, VW Tiguan a Škoda Rapid. V roku 2021 ich vzniklo 118 000. Budúcnosť fabriky je však už rok neistá. A teraz ešte viac ako predtým.

Volkswagen patrí tiež k automobilkám, ktoré sa po ruskej invázii na Ukrajine rozhodli ukončiť podnikanie v Rusku. Nielen zastaviť predaj áut, ale aj ich výrobu vo svojom závode v Kaluge, kde ešte v roku 2021 zišlo z liniek 118 000 vozidiel VW Polo, VW Tiguan a Škoda Rapid. Kým však napríklad Renault previedol už dávno svoju moskovskú fabriku na mesto Moskva a podielu v Togliatti sa vzdal za symbolický rubeľ, fabrika koncernu VW takpovediac „hibernovala“, čo bolo nesmierne drahé. Aj preto, že tamojším zamestnancom už viac ako rok vypláca mzdy. Nemci však dúfali, že sa im podarí vyriešiť svoje ruské aktíva tak, aby netratili podobne ako Renault. Jednoducho, nemali chuť predať svoje výrobné kapacity za pár drobných.

VW Group - výrobný závod  Kaluga Čítajte viac Kaluga: Ruská pýcha automobilového boomu umiera. Sankcie sú zdrvujúce

A ešte nedávno sa zdalo, že sa im to podarí. Podľa informácii ruského Kommersantu z februára tohto roka sa vraj našli dvaja záujemcovia o kúpu podniku v Kaluge. Malo ísť o čínsku spoločnosť AFK Sistema a kazašskú automobilku Allur, ktorá má čínskych akcionárov a ktorá disponuje závodmi Agromashholding a SaryarkaAvtoProm, ako aj predajnou a distribučnou sieťou AllurAuto. Teraz sa ale veci poriadne skomplikovali. Súd v Nižnom Novgorode svojím rozhodnutím zmrazil totiž všetky aktíva koncernu Volkswagen v Rusku. Dôvod? VW vyrábal autá okrem Kalugy aj v Nižnom Novgorode, kde v spolupráci s tamojšou spoločnosťou GAZ schádzali z liniek modely Škoda Octavia, Škoda Kodiaq a Karoq a Volkswagen Taos. A práve GAZ podal na nemecký koncern žalobu.

Škoda - výroba Kaluga Rusko Čítajte viac Budú sa Volkswageny a Škody opäť vyrábať v Rusku? Vraj sa to dá

Jej predmetom má byť zrušenie zmluvy a vrátenie 15,5 miliardy rubľov (188 mil. eur), ako náhradu za údajné škody, ktoré mal GAZ utrpieť po tom, čo VW zastavil montáž áut v Nižnom Novgorode a v auguste ukončil aj dohodu o spolupráci. Až do ukončenia sporu tak nebude môcť nemecký výrobca nakladať so svojím majetkom v Rusku, čo mu výrazne komplikuje situáciu. Ruská pobočka Volkswagenu podľa agentúry Reuters uviedla, že bola žalobou prekvapená, pretože bola toho názoru, že „partnerstvo sa skončilo za vzájomne dohodnutých podmienok“. „Sme si vedomí nároku GAZ-u a oboznamujeme sa s materiálmi prípadu,“ uvádza VW vo vyhlásení pre agentúru Reuters. Rozhodnutie súdu prišlo teda v tom najmenej vhodnom okamžiku.

VW Group - výrobný závod  Kaluga Čítajte viac A je to tu! Aj Volkswagen už hľadá 'únik' z Ruska. Škodu berie so sebou

Volkswagen práve žiadal ruské orgány o súhlas s predajom svojho závodu v Kaluge s viac ako 4 000 zamestnancami „dôveryhodnému ruskému investorovi“. „Dúfame, že žaloba nezdrží transakciu,“ dodala nemecká automobilka. Pripomeňme, že Volkswagen Group Rus a GAZ Group podpísali dohodu o zmluvnej montáži vozidiel VW a Škoda v júni 2011. Do projektu s kapacitou 132-tisíc áut ročne investovali obaja partneri 300 miliónov eur. V júni 2017 sa dokonca dohodli na predĺžení spolupráce až do roku 2025. V júli 2022 však Volkswagen zatvoril svoju kanceláriu a opustil výrobný závod GAZ. Je možné, že nakoniec VW o svoj majetok v Rusku príde alebo bude nútený pristúpiť na veľmi nevýhodné podmienky.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #Rusko #VW #Kaluga
Články podľa značiek