Nissan vstúpil do roku 2023 v plnej zbroji. Hviezdami sú Qashqai, X-Trail aj Ariya

Nissan je v skvelej kondícii. Ponúka kompletne vynovené portfólio modelov. Tri kľúčové SUV Juke, Qashqai a X-Trail dopĺňajú elektromobily Leaf a Ariya. No nechýba ani praktický rodinný van Townstar.

28.03.2023 00:00
Nissan má veľké plány do budúcna. Jeho... Foto: Nissan
Nissan Surf-Out Concept - 2021 Nissan má veľké plány do budúcna. Jeho elektrifikačná stratégia však už dávno odštartovala.

Už v roku 2021 oznámil Nissan dlhodobú stratégiu Ambition 2030, ktorá počíta s uvedením 23 elektrifiko­vaných modelov. Nehovoríme len o čistých elektromobiloch, pretože svoj záväzok k znižovaniu emisií chce Nissan dosiahnuť viacerými cestami. Vrátane revolučnej hybridnej technológie e-Power. Nejde však o vzdialenú budúcnosť. Premena Nissanu je v plnom prúde, a tak tu máme kompletne vynovené modelové portfólio. Do roku 2023 vstúpil Nissan s naozaj silnou zostavou SUV aj elektromobilov. Všetky spája charakteristická maska V-Motion, ktorá robí autá Nissanu nezameniteľnými.

Nissan Juke – neprehliadnuteľný aj elektrifikovaný

Nissan Juke Foto: Nissan
Nissan Juke Nissan Juke

Najmenším predstaviteľom triedy športovo-úžitkových áut je dnes už legendárny Juke. Jeho hravý dizajn s génmi kupé a dvojicou predných eliptických svetiel dopĺňa v druhej generácii plávajúca strecha či veľké, 19-palcové disky. Napriek expresívnym líniám, pre ktoré si Juke zákazníci tak zamilovali, je to zároveň praktický spoločník na každý deň. Či už do mestskej džungle, alebo na dobrodružstvá kdesi v prírode. Pri kompaktnej dĺžke 4 210 mm ukrýva pod zadným vekom 422 litrov pre batožinu, čo je až o 68 viac v porovnaní s prvou generáciou. Priestrannejší je aj interiér, veď na rázvore náprav s hodnotou 2 630 mm pribudlo až 12 centimetrov.

Nissan Juke Foto: Nissan
Nissan Juke Nissan Juke

V kabíne stavil Juke na kvalitné materiály vrátane príplatkovej Alcantary či hliníkových lemov ventilácie. Balík N-Design umožňuje bohatú individualizáciu vrátane červeného čalúnenia. Juke sa pýši 8-palcovou dotykovou obrazovkou infotainmentu. O navigáciu sa starajú on-line dáta TomTom. Samozrejmosťou je Wi-Fi hotspot pre pripojenie tabletov či aplikácia Nissan Connect Services, umožňujúca diaľkové zamykanie a odomykanie. Balík asistenčných systémov ProPilot obsahuje udržiavanie v jazdných pruhoch, autonómne brzdy s detekciou chodcov aj cyklistov, čítačku dopravných značiek, varovanie pred križujúcimi vozidlami aj monitoring slepých uhlov zrkadiel.

Nissan Juke Foto: Nissan
Nissan Juke Nissan Juke

Pod kapotou pracuje trojvalcový motor 1,0 DIG-T s výkonom 84 kW, v spojení so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou alebo 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou. No oveľa zaujímavejšia je hybridná verzia Juke HEV s výkonom 105 kW. Kombinuje atmosférický 4-valec s objemom 1,6 litra (69 kW) a elektromotor (36 kW) s multimódovou prevodovkou bez spojky! Obsahuje štyri prevodové stupne pre spaľovací motor a dva pre elektromotor. Celé to dopĺňa li-ion batéria s kapacitou 1,2 kWh. Vďaka tomu môže Juke HEV absolvovať v mestskej premávke až 80 % jázd s vypnutým motorom a na 100 km spotrebuje len päť litrov paliva. Juke začína na Slovensku s cenou 19 890 eur.

Nissan Qashqai – legenda dostala revolučný hybrid E-Power

Nissan Qashqai E-Power Foto: Nissan
Nissan Qashqai E-Power Nissan Qashqai E-Power

Qashqai je skutočnou legendou. Je to auto, ktoré stvorilo segment kompaktných crossoverov a trvalo dlho, kým naň našla konkurencia odpoveď. Dnes je tu tretia generácia s ambíciami vyššími než kedykoľvek predtým. Nová je doslova od podlahy, veď základom sa stala platforma CMF-C, vďaka ktorej je novinka ľahšia aj pevnejšia. Sebavedomý dizajn s plávajúcou strechou, 20-palcovými kolesami a matricovými reflektormi sprevádzajú väčšie rozmery. Qashqai je o 35 mm dlhší (4 425 mm), o 32 širší (1 838 mm) a o 25 vyšší (1 635 mm). Rázvor náprav sa natiahol o 20 mm, na konečných 2 666 mm. To sa prejavilo aj v kabíne či v kufri, kde pribudlo 50 litrov. Uložíte tu podľa prevedenia od 436 (MHEV Tekna) do 504 litrov (E-Power Acenta) nákladu.

Kvalitné materiály dávajú interiéru prémiový punc. Kožou Nappa môže byť obšitá dokonca aj palubná doska. K luxusným prvkom pribudli masážne sedadlá a audio Bose Premium. Infotainment NissanConnect tvorí 12,3-palcový virtuálny kokpit, 12,3-palcová dotyková obrazovka a príplatkový 10,8-palcový head-up displej. Stále pripojenie prináša výhody diaľkového ovládania niektorých funkcií, ako odomykania a zamykania prostredníctvom smartfónu. Balík asistenčných systémov ProPilot dostal tempomat prispôsobujúci jazdu rýchlostným limitom či dátam z navigácie a systém sledovania mŕtveho uhla zas zvláda po novom korekcie riadenia. Bezpečnostnou novinkou je aj centrálny airbag medzi vodičom a spolujazdcom.

Nissan Qashqai E-Power Foto: Nissan
Nissan X-Trail e-4orce Nissan Qashqai E-Power

Všetky verzie Qashqaia sú elektrifikované. Základ tvorí preplňovaný 4-valec 1,3 DiG-T (103 alebo 116 kW), spojený s 12 V mild-hybridným systémom ALiS. Ten umožní vypínanie motora už pri poklese rýchlosti pod 18 km/h, rekuperáciu brzdnej energie a pri zrýchľovaní v rozsahu rýchlostí od 20 do 110 km/h zasa podporu akcelerácie dodatočným krútiacim momentom štartér-generátora. Výkonnejší variant možno spojiť aj s novou kontinuálnou prevodovkou CVT a s pohonom oboch náprav 4WD, ktorý má 5-krát rýchlejšie reakcie ako v minulosti. No vrcholom je nepochybne Qashqai E-Power s revolučnou hybridnou sústavou, ktorá má bližšie k elektromobilom ako ku klasickým hybridom.

Nissan Qashqai E-Power Foto: Nissan
Nissan Qashqai E-Power Nissan Qashqai E-Power

Hlavným motorom je totiž elektromotor s výkonom 140 kW, napájaný benzínovým 3-valcom s objemom 1,5 litra (113 kW) a variabilným kompresným pomerom! To znamená okamžitú reakciu na stlačenie plynu, hladký chod, podobný elektrickému Leafu a schopnosť rekuperovať brzdnú energiu. Aj preto si Qashqai E-Power vystačí na 100 km len s 5,3 litra benzínu na 100 km. Vodič má na výber z troch jazdných režimov – Standard, Sport alebo Eco. A nechýba dokonca funkcia e-Pedal, s reguláciou rýchlosti len pomocou plynového pedála. Nový Nissan Qashqai je na Slovensku k dispozícii od 26 990 eur. Za verziu E-Power zaplatíte od 35 990 eur.

Nissan X-Trail – vlajková loď aj s elektrickou štvorkolkou e-4orce

Nissan X-Trail e-4orce Foto: Nissan
Nissan X-Trail e-4orce Nissan X-Trail e-4orce

X-Trail sa vrátil na trh po krátkej odmlke. Čakať sa však oplatilo. Nová vlajková loď Nissanu predstavuje totiž obrovský krok vpred. V oblasti dizajnu, technológií, ale aj pohonu. Luxusné SUV stojí na platforme CMF-C, podobne ako Qashqai, je však citeľne väčšie. Na dĺžku má 4 680, na šírku 1 840 a na výšku 1 725 mm. X-Trail je zároveň nižší a širší ako predchádzajúca generácia, čo mu prepožičalo sebavedomejší postoj. Hranaté tvary rešpektujú tradične drsnejší“ imidž X-Trailu. Napriek tomu vie zaujať dizajnovými prvkami ako dvojfarebnou strechou či bohato modelovanými podbehmi. Špecifickým znakom sú 3-dielne svetlá s technológiou matrix LED.

Nissan X-Trail e-4orce Foto: Nissan
Nissan X-Trail e-4orce Nissan X-Trail e-4orce

Kabína ponúkne miesto až siedmim pasažierom v troch radoch sedadiel. Druhý rad je posuvný. Päťmiestna verzia má obrovský batožinový priestor s objemom 585 litrov a sedemmiestna, po sklopení tretieho radu, len o sto menej. Už prvý pohľad do interiéru dáva jasne najavo vrcholovú pozíciu X-Trailu v ponuke. Dominujú tu prémiové materiály a bohaté vybavenie. X-Trail má prvýkrát 3-zónovú klimatizáciu, masážne sedadlá či audio Bose Premium. Palubná doska nesie nový 12,3-palcový infotainment Nissan Connect, rovnako veľký digitálny prístrojový panel a 10,8-palcový head-up displej. Diaľkové prepojenie s vozidlom znamená prístup k informáciám palubného počítača, aktiváciu svetiel či odomykanie.

Nissan X-Trail e-4orce Foto: Nissan
Nissan X-Trail e-4orce Nissan X-Trail e-4orce

O bezpečnosť sa stará aktualizovaný balík asistenčných systémov ProPilot s inteligentným asistentom rýchlosti, upravujúcim tempo aj na základe dát navigácie či dopravného značenia. Tempomat je zas vybavený funkciou stop & go, pokiaľ vodič nezastaví v zápche alebo na križovatke na viac ako tri sekundy. Systém udržiavania v jazdnom prúde koriguje riadenie aj v prípade, ak by pri preraďovaní do vedľajšieho prúdu hrozila kolízia s vozidlom v slepom uhle zrkadiel. To najzaujímavejšie však ukrýva X-Trail pod prednou kapotou. Neostal tu doslova kameň na kameni. Základom je 3-valec 1,5i VCR Turbo (125 kW) s variabilným kompresným pomerom, spojený s kontinuálnou prevodovkou Xtronic CVT a predným náhonom.

Nissan X-Trail e-4orce Foto: Nissan
Nissan X-Trail e-4orce Nissan X-Trail e-4orce

Výkonnejší X-Trail však už využíva hybridnú technológiu E-Power, podobne ako Qashqai, kde hrá prvé husle elektromotor s výkonom 150 kW. Potrebnú energiu mu dodáva 3-valec s objemom 1,5 litra (116 kW) vo funkcii generátora a li-ion batéria s kapacitou 1,73 kWh. To znamená opäť zamatovú akceleráciu blízku elektromobilom a možnosť rekuperovať elektrickú energiu. Výsledkom je spotreba len 5,8 litra benzínu na 100 km. To však nie sme na konci, pretože X-Trail pridáva k pohonu E-Power aj „štvorkolku“ e-4orce s druhým elektromotorom na zadnej náprave. Potom má výkon až 157 kW a na stovku akceleruje za 7,2 sekundy! Novinka Nissanu začína na cene 32 990 eur.

Nissan Ariya – elektrická revolúcia sa práve začala

Nissan Ariya Foto: Nissan
Nissan Ariya - 2020 Nissan Ariya

Nissan je vďaka Leafu priekopníkom elektromobility. Teraz tu však máme celkom novú Ariyu – elektromobil novej generácie, ktorý posúva Nissan od pionierskych krokov do novej éry elektromobility. Jeho základom je aliančná platforma CMF-EV. Asi neprekvapí, že ide o dnes také populárne SUV. Rozmermi zapadá presne medzi nový Qashqai a X-Trail. Na dĺžku meria 4 595 mm. Oba modely však prekonáva rázvorom náprav, ktorý je natiahnutý až na 2 775 mm, o 135 viac v porovnaní s X-Trailom. To dáva novinke efektné proporcie, ktoré Nissan okorenil aerodynamickou splývavou zadnou časťou v štýle kupé, 20-palcovými diskami kolies a úplne novým bronzovým lakom Akatsuki.

Futuristický interiér pripomína „kaviareň vesmírnej lode“. Tomu zodpovedá minimalizmus dizajnu aj výber materiálov. Niektoré haptické ovládače sú viditeľné v drevenom obklade „palubovky“ len po aktivácii vozidla, inak splývajú s povrchom. Nechýbajú ani dva 12,3-palcové displeje a k tomu najväčší head-up displej, aký kedy Nissan použil. Kompaktná elektrická technológia s batériami v podlahe prináša posádke veľkorysý priestor. Nezaostáva ani kufor, podľa verzie sa sem zmestí od 415 do 486 litrov batožín. Infotainment obsahuje pokročilé hlasové ovládanie s umelou inteligenciou, ktorá reaguje na oslovenie „Hello Nissan“.

Nissan Ariya Foto: Nissan
Nissan Ariya Nissan Ariya

Vďaka integrovanému pripojeniu k 4G sieti môže systém pristupovať ku cloudovým údajom, aby lepšie porozumel jedinečným požiadavkám. Samozrejmosťou je aktualizácia softvéru na diaľku. A nechýba ani kompletný balík asistenčných systémov ProPilot s udržiavaním v jazdnom prúde či inteligentným tempomatom upravujúcim rýchlosť na základe dát navigácie. Parkovací asistent zvládne priečne aj pozdĺžne manévre bez toho, aby ste sa dotkli pedálov či volantu.

Nissan Ariya Foto: Nissan
Nissan Ariya - 2020 Nissan Ariya

Ariya prichádza na trh v piatich verziách. Základom je „predokolka“ s výkonom 160 kW a batériou s kapacitou 63 kWh. Verzia s dlhším dojazdom zvýši kapacitu na 87 kWh a výkon na 178 kW. Dopriať si však môžete aj verzie 4×4 e-4orce s dvoma elektromotormi. V kombinácii s menšou batériou majú výkon 205 a s väčšou až 225 kW. O dynamike tohto SUV-kupé nepochybujte. Najvýkonnejšia verzia šprintuje na stovku za 5,7 sekundy. Dojazd sa pritom pohybuje od 403 až do 530 km. A báť sa nemusíte ani nabíjania. Ariya totiž podporuje nabíjací výkon 130 kW.

Nissan Leaf – pionier pokračuje v úspešnom ťažení

Nissan Leaf Foto: Nissan
Nissan Leaf - 2022 Nissan Leaf

Nissan predstavil čisto elektrický Leaf v roku 2010, teda v čase, keď väčšina výrobcov tvrdila, že elektrické autá nemajú šancu. Lenže Leaf sa ujal a Nissan mu ostal verný do dnešných dní. Z liniek zišlo už viac ako 580 000 kusov tohto bezemisného hatchbacku. Na trhu je v súčasnosti jeho druhá generácia. Navyše modernizovaná. Najväčšou vizuálnou zmenou sú nové 16– a 17-palcové disky s lesklým čiernym povrchom. Bohatšia je aj paleta farieb karosérie. Pribudli odtiene Universal Blue a Magnetic Blue. Stále ostáva možnosť dvojfarebného lakovania s kontrastnou čiernou strechou.

Nissan Leaf Foto: Nissan
Nissan Leaf - 2022 Nissan Leaf

Zlepšené boli aj asistenčné systémy balíka ProPilot. Leaf teraz dokáže automaticky zastaviť, sám sa rozbehnúť a udržiavať bezpečnú vzdialenosť od vpredu idúcich vozidiel. Ostala mu tiež funkcia e-Pedal, ktorá umožňuje regulovať rýchlosť len akceleračným pedálom. Praktické je diaľkové ovládanie rôznych funkcií, napríklad klimatizácie, cez aplikáciu Nissan Connect aj konektivita s domácim zariadením Amazon Alexa. Čo sa nezmenilo, je obrovský priestor interiéru a kufor s objemom 435 litrov.

Nissan Leaf Foto: Nissan
Nissan Leaf - 2022 Nissan Leaf

Leaf je naďalej v ponuke s dvoma paketmi batérií. Základný disponuje výkonom 110 kW a kapacitou 39 kWh, čo mu umožňuje normovaný dojazd 270 km. Leaf e+ s výkonom 160 kW má 59 kWh batériu a dojazd predĺžený na 385 km. Nie je to pritom žiaden „slimák“. Stovku zvládne za 7,9, respektíve 6,9 sekundy. Leaf možno nabíjať výkonom 50 kW, čo znamená, že z 20 na 80 % sa nabije za 60 alebo 90 minút. Palubná nabíjačka na striedavý prúd s výkonom 6,6 kW skráti domáce nabíjanie z 0 na 100 % na 7,5 hodiny. Nissan si dal záležať, aby jeho legenda predstavovala naďalej dostupnú alternatívu medzi elektromobilmi. Cena sa začína už na 33 900 eurách, čo je vo svete elektrických áut skvelá ponuka.

Nissan Townstar – na prácu aj pre rodinu

Nissan Townstar Foto: Nissan
Nissan Townstar Nissan Townstar

Townstar spája svojou univerzalitou dva svety. Vo verzii Combi je to dokonalé rodinné auto a vo verzii Van s objemom úžitkového priestoru až 3,9 kubického metra zas dokonalým autom na podnikanie. Na prvý pohľad sa možno až tak nelíšia, ale Combi má veľmi blízko ku komfortu osobných áut. Zatmavené okná a 16-palcové kolesá, ktoré dostávate s balíkom Design alebo v najvyššej úrovni Tekna, dávajú Townsatru vyslovene civilný imidž. Platí to aj o kabíne s kvalitnými materiálmi, 360-stupňovou kamerou, multimediálnym systémom Nissan Connect či parkovacím asistentom. Interiér ponúka obrovský priestor pre posádku, nehovoriac o batožinovom priestore.

Nissan Townstar Foto: Nissan
Nissan Townstar Nissan Townstar

Do kufra už v základnom usporiadaní naložíte 755 litrov. A po sklopení sedadiel je to ale až 2 500 litrov. Vynikajúci prístup zaručuje zadný pár posuvných dverí aj veľké výklopné veko. Townstar nezaostáva ani v bezpečnosti. Má asistent udržiavania v jazdnom pruhu, adaptívny tempomat, núdzové brzdy, asistent pre redukciu vplyvu bočného vetra alebo monitorovanie únavy vodiča. O dostatok sily sa stará preplňovaný 4-valec 1,3 DIG-T s výkonom 96 kW. So 6-stupňovou manuálnou prevodovkou zvládne stovku za 11,8 sekundy, a pritom si za svoje služby pýta len 6,6 litra benzínu. Cena štartuje na 25 490 eurách. Úžitkovú verziu Townstar Van si môžete dopriať v čisto elektrickej verzii s výkonom 90 kW a dojazdom minimálne 270 km.

© Autorské práva vyhradené

chyba
Viac na túto tému: #Nissan #Nissan Qashqai #Nissan Juke #Nissan X-Trail #Nissan Ariya #Nissan Townstar
Články podľa značiek