
Škoda si tento rok pripravila lavínu noviniek. Už čoskoro nás čaká modernizácia Scaly a Kamiqu aj premiéra najluxusnejšej verzie elektrického Enyaqu iV vo výbave Laurin & Klement. To najzaujímavejšie si ale Škoda pripravila na druhú polovicu roka. Doraziť by mala celkom nová generácia vlajkovej lode Superb aj veľkého SUV Kodiaq. Napokon, je načase. Tretia generácia Superbu, hoci vyzerá stále sviežo, to ťahá už siedmy rok a Kodiaq len o rok menej.

Hoci je na bližšie informácie ešte priskoro, nedávno šéf Škody Klaus Zellmer predsa len čosi prezradil. Vieme, že Superb, ktorý sa bude vyrábať naďalej ako liftback aj praktické kombi, dostane spolu s Kodiaqom benzínové motory 1,5 TSI a 2,0 TSI. Pravdepodobne už vo verzii Evo, teda s mild-hybridnou podporou. No oveľa lepšou správou je, že Superb ani Kodiaq sa nevzdajú nafty. Naďalej počítajú s motormi 2,0 TDI. Najväčšou novinkou budú však nabíjateľné plug-in hybridy.

V prípade Kodiaqu pôjde o premiéru. Hoci sa o nabíjateľnej verzii špekulovalo už v súvislosti s vlaňajším faceliftom, nakoniec sa na trhu neobjavila. Nečakajte však plug-in hybrid, ako ho poznáte z dnešného Superbu iV alebo menšej Octavie iV. Škoda to síce zatiaľ nepotvrdila, ale vzhľadom na fakt, že Superb bude sesterským modelom nového VW Passat a budú sa vyrábať na spoločnej bratislavskej linke, je takmer na sto percent isté, že sa v hybridnej sústave objaví nový motor 1,5 TSI. Ten už totiž Volkswagen pre Passat PHEV potvrdil. Spoločnosť by mu mohla robiť nová 7-stupňová prevodovka DSG.

Zároveň je veľmi nepravdepodobné, že by Kodiaq PHEV mal mať odlišné plug-in hybridné ústrojenstvo. Mimochodom, prvýkrát sa plug-in hybridný pohon s motorom 1,5 TSI objavil už v roku 2017 v koncepte Škoda Vision RS, čo bol predobraz Scaly. Výkon tejto ekoverzie má stúpnuť na 200 kW, čo je o 20 viac ako v súčasnom Superbe iV. Ešte zaujímavejšie je, že dojazd v elektrickom režime sa má predĺžiť až na 100 km. Očakávať tak môžeme batériu s vyššou kapacitou, ako je súčasných 13 kWh. Práve plug-in hybridy pomôžu novinkám splniť emisné normy.

Obe autá budú stáť na modernizovanej platforme MQB, čo znamená, že pôjde skôr o evolúciu ako celkom novú generáciu. Je to pochopiteľné. Investovať v súčasnosti do áut so spaľovacími motormi horibilné čiastky nedáva príliš zmysel. V každom prípade môžeme očakávať pri Superbe aj Kodiaqu vyššiu úroveň autonómnych systémov a nový infotainment. Aj dizajn by sa mal meniť len evolučne. A keď sme už pri novinkách Škody, spomeňme, že v roku 2024 má nasledovať modernizovaný bestseller Octavia, o rok neskôr menšie elektrické SUV Elroq a v roku 2026 aj veľké 7-miestne elektrické SUV na základe konceptu Vision 7S.