Viete prečo Škoda pri crashtestoch používa 50-percentného muža a 5-percentnú ženu?

Testovacie figuríny sú extrémne drahé. Napríklad čelná figurína Thor stojí 650 000 eur a figurína pre bočné nárazy WorldSID 350 000 eur. A k tomu treba prirátať aj pomerne drahé kalibrovanie a servis.

27.03.2023 18:00
testovacie figuríny, dummy Foto:
Testovacie figuríny v spoločnosti Škoda Auto majú ťažký život.
debata (2)

Testovacie figuríny pre nárazové testy sú nielen extrémne drahé, ale je okolo nich celá veda a v súčasnosti využívajú stovky senzorov. Niet sa čo diviť, častokrát totiž až nárazové testy pomôžu odhaliť „slabé miesta“ auta a to môže zachrániť ľudské životy.

Aby to bolo možné, musia sa figuríny čo najviac podobať skutočnému ľudskému telu. Ak to tak nie je, nastanú problémy. Napríklad veľká britská štúdia detailne porovnávala typy zranení žien a mužov pri automobilových nehodách. Okrem iného odhalila, že ženy po nehode uviaznu v aute s dvojnásobne vyššou pravdepodobnosťou, než muži. A môžu za to aj testovacie figuríny.

Profesor Tim Nutbeam, zaoberajúci sa urgentnou medicínou v Univerzitnej nemocnici v Plymouthe sa rozhodol uskutočniť porovnávaciu štúdiu po prečítaní bestselleru Caroline Criado Perezovej Invisible Women (Neviditeľné ženy), v ktorom autorka dokazovala, že ženy sú častejšie vážne zranené pri autonehodách, pretože figuríny, používané pri nárazových testoch boli vytvorené podľa „priemerného muža“.

Testovacie figuríny v spoločnosti Škoda Auto
Testovacie figuríny v spoločnosti Škoda Auto
+3Testovacie figuríny v spoločnosti Škoda Auto

Nutbeam pre svoju štúdiu dokázal zhromaždiť obrovské množstvo dát. Konkrétne išlo o údaje o vyše 70-tisíc pacientoch prijatých vo Veľkej Británii medzi rokmi 2012 až 2019 na oddelenia urgentnej medicíny po automobilových nehodách.

A výsledky boli zaujímavé. Nutbeam spolu s kolegami zistili, že hoci muži boli účastníkmi vážnych nehôd oveľa častejšie než ženy, tak len 9 percent z nich bolo potrebné z vrakov áut vyslobodzovať, zatiaľ čo pri ženách to bolo až 16 percent. A našli sa aj výrazné rozdiely v type zranení. Ženy mali oveľa častejšie poranenú chrbticu a oblasť bedier, zatiaľ čo muži utrpeli viac poranení hlavy, tváre, hrudníka a končatín. Výskum bol publikovaný v odbornom medicínskom magazíne BMJ Open.

Každá figurína je osadená desiatkami senzorov a... Foto: Škoda Auto
testovacie figuríny, dummy Každá figurína je osadená desiatkami senzorov a meracích bodov.

Príčin tohto javu je niekoľko (poloha pri šoférovaní, štýl jazdy), patria k nim aj testovacie figuríny. „Vieme, že ženské panvy, dokonca aj s korekciou pri výške a váhe, sú oveľa širšie ako mužské, takže niektoré ženské figuríny používané pri nárazových testoch, zodpovedajú anatomicky skôr 12-ročnému predpubertálnemu dievčaťu, než dospelej žene. Malo by sa zohľadniť, že ženská panva sa vzhľadom k dverám nachádza bližšie, než na používaných testovacích figurínach a ich polohe v aute pri simulácii nárazu,“ vysvetľuje doktorka doktorka Lauren Weekesová, anesteziologička z Univerzitnej nemocnice v Plymouthe, ktorá sa na štúdii tiež podieľala.

Detské figuríny zastupujú deti vo veku jeden a... Foto: Škoda Auto
testovacie figuríny, dummy Detské figuríny zastupujú deti vo veku jeden a pol roka, troch, šiestich a desiatich rokov.

Aj preto počet testovacích figurín narastá. Zatiaľ čo sa nazačiatku milénia používalo päť – šesť figurín, dnes ich napríklad mladoboleslavská automobilka Škoda využíva vo svojom nárazovom laboratóriu najmenej dvanásť. Len figurín dospelých pasažierov je osem druhov. K tomu treba prirátať figuríny detí, ktoré zastupujú deti vo veku jeden a pol roka, troch, šiestich a desiatich rokov.

A aj samotné figuríny sú čoraz komplexnejšie. Ešte na prelome tisícročí umožňovala používaná figurína 50% muža (Hybrid III) merať na 56 miestach, aktuálna figurína THOR má 116 meracích miest. Podobne pri bočnom náraze sa predtým viac používala figurína EuroSID2 s 57 meracími bodmi, dnes je čoraz častejšie využívaná figurína WorldSID s 94 meracími bodmi. A rovnako tak s výrazne vyššou podobnosťou ľudskému telu: WorldSID má hodnotenie podobnosti s ľudským telom na úrovni 7,6/10, pri staršej figuríne to bolo 4,6/10.

Automobilka v súčasnosti používa osem druhov... Foto: Škoda Auto
testovacie figuríny, dummy Automobilka v súčasnosti používa osem druhov dospelých figurín.

To sa samozrejme odráža aj na cene figurín. Často je to v podstate najdrahší kus vybavenia, ktorý sa pri crashteste používa. „Napríklad čelná figurína Thor stojí 650 000 eur a figurína pre bočné nárazy WorldSID 350 000 eur. K tomu je potrebné pripočítať nemalé náklady na servis a kalibráciu,“ vysvetľuje vysvetľuje koordinátor vývoja bezpečnosti vozidla v spoločnosti Škoda Auto Jan Domkář. Kalibrácia sa navyše robí po predpísanom počte skúšok, prípadne pri prekročení biomechanických limitov.

A ako to je s tými 50-percentnými mužmi a 5-percentnými ženami? Aj keď sa núkajú rôzne vysvetlenie, to pravé je pomerne prozaické. Tento údaj totiý neoznačuje nič iné, ako to, že ide o priemerného muža z hľadiska výšky a hmotnosti. U žien sa zasa zvyčajne používa figurína takzvanej 5% ženy, čo znamená, že len 5% žien je fyzicky menších ako figurína.

Testovanie moderných vozidiel je čoraz... Foto: Škoda Auto
testovacie figuríny, dummy Testovanie moderných vozidiel je čoraz sofistikovanejšie..

Pokiaľ ide o materiál figuríny, tak základná kovová konštrukcia je pevná a trvanlivá, ale telo tvoria aj materiály, ktoré v konkrétnej situácii čo najvernejšie simulujú správanie ľudského tela. Na rebrá, chrbticu alebo kĺby figurín sa používajú špeciálne kovy, koža alebo panva figuríny sú zo špecifických plastov. Na týchto súčiastkach sa meria zaťaženie, z ktorého sa následne dá odvodiť, kde pravdepodobne vzniknú poranenia a aké vážne budú. Jednotlivé diely sú samozrejme vymeniteľné, takže základ figuríny je použiteľný opakovane a v zásade nemá limitovanú životnosť.

IIHS - crashtest Subaru Outback 2022 Čítajte viac IIHS drasticky sprísnilo crashtesty. Simulácia zrážky s SUV je postrachom

A aká je budúcnosť testovacích figurín? Stávajú sa čoraz komplexnejšími a okrem vyššie uvedených anatomických rozdielov medzu mužmi a ženy ba v budúcnosti mali oveľa viac zohľadňovať aj vek, pretože je známe, že starší ľudia majú zväčša kosti krehkejšie a náchylnejšie na zlomeniny.

Okrem väčšej podobnosti s človekom a väčšieho množstva senzorov do testov preto vstupujú nové druhy figurín. „Aktuálne sa pracuje na figurínach Thor a WorldSID, ktoré budú reprezentovať 5% ženy. Trend v oblasti figurín okrem toho smeruje aj k zohľadňovaniu vyššieho veku pasažierov,“ naznačuje Domkář blížiace sa novinky v tejto oblasti.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Škoda Auto #nárazové testy #crash testy #dummies #testovacie figuríny
Články podľa značiek