Ešte v polovici februára sa zdalo, že autá so spaľovacími motormi to majú po roku 2035 definitívne zrátane. Európska únia totiž schválila dohodu o tom, že od roku 2035 budú musieť mať nové autá nulové emisie, čo by v praxi znamenalo umieračik pre 137-ročnú technológiu vnútorného spaľovania. Siedmeho marca malo dôjsť k rutinnému hlasovaniu Európskeho parlamentu. Lenže nedošlo. Nemecko v poslednej chvíli nečakane vyjadrilo námietky s tým, že dohodu nepodporí, pokiaľ nebude v návrhu zapracovaná výnimka pre autá, ktoré by spaľovali uhlíkovo neutrálne palivá, teda syntetický benzín vyrobený z vodíka a uhlíka zachyteného z atmosféry.
Čítajte viac Smrť spaľovacích motorov sa odkladá. Tankovať však budeme ultra drahé palivoK Nemecku sa okamžite pridalo Taliansko aj Česká republika a najnovšie Rakúsko. Európskej komisii neostávalo nič iné, ako kapitulovať. Pripravuje zmeny, ktoré by umožnili homologizáciu áut na syntetické palivá. Teraz sa ale zdá, že tam sa to nekončí. Dominový efekt začal. Taliani totiž práve vyrukovali s ďalšou požiadavkou. Chcú výnimku aj pre biopalivá, ktoré sa získavajú z biomasy, ako sú rastliny. „Taliansko neakceptuje oklieštený výklad o uhlíkovo neutrálnych palivách, ktorý by zahŕňal iba e-palivá (syntetické palivá), a nie biopalivá,“ uviedli talianski ministri dopravy, životného prostredia a hospodárstva pre agentúru Reuters.
Čítajte viac T & E: Syntetické palivá sú špinavé. Prehrali už dávnoTalianski ministri vo svojom liste zaslanom komisii uviedli, že očakávajú, že komisia navrhne po roku 2035 povoliť predaj áut poháňaných akýmikoľvek palivami, ktoré pri spaľovaní v motore uvoľňujú iba také množstvo emisií CO2, ktoré bolo zachytené zo vzduchu počas ich výroby. Hovorca talianskeho ministerstva dopravy uviedol, že odpoveď zatiaľ nedostal. V každom prípade sa začína dohoda o konci spaľovacích motorov akosi rozpadať. Čo príde po syntetických palivách a biopalivách? Pritom žiadne z týchto palív nemá šancu nahradiť benzín či naftu v objemoch, ktoré by dokázali zachrániť spaľovacie motory.