Rusi si len ťažko zvykajú na čínske autá. Nič iné im však neostáva

Čínske automobilky obsadzujú ruský trh. Ich podiel v tomto roku je už takmer 40 %. To však neznamená, že ide o výsledok priazne ruských zákazníkov.

30.03.2023 16:00
debata (24)
Aj príbeh reinkarnovanej značky Moskvič, ktorá... Foto: Moskvič
Moskvič 3 - predaj v Moskve Aj príbeh reinkarnovanej značky Moskvič, ktorá vyrába čínske SUV JAC, naznačuje, že Rusi čínskym autám príliš neveria.

Po hromadnom exode európskych, japonských či kórejských značiek z ruského trhu sa príležitosti chytili čínski výrobcovia. Ako uvádza agentúra Autostat, podiel čínskych áut vzrástol v prvých dvoch mesiacoch tohto roka na 37,15 % z vlaňajších 9,48 %. Naopak, registrácie európskych, kórejských a japonských áut klesli z pôvodných 70 % na 22,6 %. To však rozhodne neznamená, že ide o úspech čínskych producentov, akými sú Geely, Haval alebo Chery. Rusom jednoducho po zavedení sankcií neostáva nič iné, ako si kúpiť namiesto Renaultov, Kií či Mercedesov-Benz čínske náhrady. Teda, pokiaľ nechcú investovať horibilné sumy do predražených originálov, ktoré sa do Ruska dostávajú nelegálne formou paralelného dovozu.

Z čínskych áut nie sú Rusi práve nadšení, ako už stihli ukázať tragické predaje nových Moskvičov, ktoré sú preznačkovanými čínskymi modelmi automobilky JAC. To napriek obrovskej mediálnej podpore projektu reinkarnácie niekdajšej sovietskej značky. Agentúra Reuters hovorila s viacerými ruskými kupujúcimi, ale aj predajcami, ktorí zhodne uviedli, že kvalitu čínskych áut vnímajú ako nižšiu v porovnaní s autami zo „Západu“. Stepan, ktorý pri využívaní carsharingových služieb čoraz častejšie jazdí na čínskych autách, patrí k tým, ktorí o nich nemajú valnú mienku. „V roku 2022 sa mi podarilo kúpiť Škodu. Ak chcete môj úprimný názor, rozdiel v kvalite je obrovský,“ povedal v moskovskom zastúpení Favorit Motors.

Moskvič 3 - predaj v Moskve Čítajte viac Moskvič sa rúti ďalej do priepasti. Vo februári predal 57 áut

Alexander sa zas pri výbere nového čínskeho auta zameral aspoň na to, aby malo európsku technológiu. Preto si vybral Geely. „Viem, že Geely Tugella má motor z Volva, preto som si ho kúpil,“ okomentoval svoje rozhodnutie. Politici blízki režimu Vladimira Putina sa však tvária, že nevidia rozdiel. Bývalý ruský prezident Dmitrij Medvedev uviedol, že spolupráca s čínskymi výrobcami je dobrá a problémom je zastarané vnímanie spotrebiteľov. „Osobne som si vyskúšal čínske auto a poobzeral som si aj iné. A poviem vám na rovinu, auto, na ktorom som jazdil, určite nebolo horšie ako Mercedes," povedal Medvedev.

Hongqi H9 Čítajte viac Namiesto Mercedesov ‘červená zástava‘. Toto chcú Číňania vyrábať v Moskve!

„Celý život sme sa orientovali na európske, japonské a americké značky a nebrali sme do úvahy čínsky automobilový priemysel, ktorý sa rozvíjal neuveriteľnou rýchlosťou,“ povedal pre Reuters Vladimir Šestak, generálny riaditeľ spoločnosti Altair-Auto vo Vladivostoku, ktorá sa špecializuje na značky Mercedes-Benz a Geely. Čínske značky však ešte musia riadne popracovať na reputácii. „Áno, už tu (v Rusku) nemajú takmer žiadnych konkurentov, to však neznamená, že ľudia rýchlo zmenia svoj názor," povedal ruský odborník na automobilový priemysel Sergej Aslanian. A to aj preto, že ruským zákazníkom sa čínski výrobcovia rozhodne nezaliečajú nízkou cenou.

Ambiciózne ceny čínskych áut v Rusku kritizoval dokonca sám Medvedev. Podľa neho je napríklad cena Moskviča 3 príliš vysoká. Stojí približne dva milióny rubľov, pričom domáca Lada Granta začína na 680 000 rubľoch. „Číňania k nám privážajú veľa áut, ale ak hovoríme o cene, žiadne lacné medzi nimi nie sú," povedal Maxim Kadakov, šéfredaktor ruského časopisu Za volantom. Tak skoro sa to však asi nezmení. S návratom na tamojší trh totiž európske, japonské, kórejské či americké automobilky veľmi nerátajú. Skôr riešia, ako sa zbaviť svojich ruských aktív tak, aby to bolo čo najmenej bolestné.

© Autorské práva vyhradené

24 debata chyba
Viac na túto tému: #Rusko #automobilový trh
Články podľa značiek