Čínske elektromobilky sa rozpínajú. Doma už čelia cenovej vojne

Plošné zníženie cien elektrických Tesiel približne o 20 % vyvolalo v Číne cenovú vojnu. Záchranu hľadajú tamojšie automobilky za hranicami. Plány na expanziu má BYD, Hozon aj Changan.

05.04.2023 16:00
debata (4)
Čínsky trh je už pre domácich výrobcov priúzky.... Foto: Pravda, Ivan Majerský, BYD
BYD - výroba v Číne Čínsky trh je už pre domácich výrobcov priúzky. Najmä ak Tesla odštartovala na tamojšom trhu cenovú vojnu.

Tesla urobila čínskym automobilkám škrt cez rozpočet, keď v priebehu niekoľkých mesiacov znížila ceny modelov 3 a Y o približne 20 %. Americký výrobca elektromobilov tým chcel podporiť odbyt svojich áut aj za cenu nižších marží. A aj sa mu to podarilo. Za prvé tri mesiace tohto roka dodala Tesla zákazníkom na celom svete, teda aj v Číne, kde má svoju Gigafactory, spolu 422 875 vozidiel. Na agresívnu cenovú stratégiu Tesly museli zareagovať čínski výrobcovia. Ceny boli nútené „zosekať“ napríklad automobilky BYD a Xpeng, aby boli schopné udržať svoj podiel na domácom trhu, navyše v čase slabnúceho dopytu. Situácia teda prerástla do cenovej vojny.

Čína - prístav Peking Čítajte viac Čína útočí na pozíciu najväčšieho exportéra áut. Na čele môže byť tento rok

To naštartovalo čínske elektromobilky k hľadaniu nových teritórií. Expanzia sa už začala. Len tento mesiac niekoľko domácich výrobcov buď začalo s výstavbou montážnych závodov mimo Číny, alebo zverejnilo zámery tak urobiť. BYD, najväčší čínsky výrobca elektrifikovaných vozidiel, oznámil výstavbu závodu v Thajsku. Podnik, ktorý spustia v budúcom roku, má vyrábať až 150 000 vozidiel s pravostranným riadením. BYD zároveň kupuje bývalú továreň Fordu v Brazílii a oznámil výstavbu závodu v Nemecku. V Thajsku má plány aj čínsky elektrický startup Hozon New Energy Vehicle, ktorý tam chce už od roku 2024 vyrábať 20 000 áut.

Tesla - predaj Čítajte viac Výrobcovia elektrických áut štartujú cenovú vojnu. Zlacňujú, len sa tak práši

Automobilka Changan zasa vybuduje závod v juhovýchodnej Ázii so začiatkom produkcie v roku 2025, hoci presné miesto neuviedla. Kým BYD, Horizon a Changan sa orientujú najmä na juhovýchodnú Áziu, spoločnosť GAC Motor upriamila zrak na Indiu, ktorá je považovaná za trh budúcnosti. Koncern SAIC, ktorý vlastní aj značku MG, už roky montuje tieto vozidlá v Thajsku a patrí k popredným čínskym exportérom. Jeho predaj v zámorí vzrástol v januári a vo februári o 32 % na približne 160 000 vozidiel. SAIC je zároveň prvou čínskou automobilkou, ktorá vybudovala vlastnú flotilu lodí na prepravu áut mimo Číny. V najbližšom čase má k existujúcim deviatim lodiam pribudnúť ďalších 10.

Nio-ES8-export-Shanghai-Waigaoqiao-Port-1024x576 Čítajte viac Čínske automobilky už nakupujú megalode. Chystajú sa do Európy

Vlastné flotily stavajú aj BYD a SAIC. Analytici predpokladajú, že čím vyššia bude konkurencia na čínskom trhu, tým viac bude rásť snaha čínskych automobiliek expandovať za hranice. S vlaňajším nárastom exportu vozidiel o 54 percent na 3,1 milióna predbehla Čína v roku 2022 Nemecko a stala sa po Japonsku druhým najväčším exportérom áut na svete. Analytici predpokladajú, že do roku 2030 stúpne export Číny na 5,5 milióna vozidiel, z čoho 2,5 milióna budú tvoriť elektromobily. Práve batériové elektromobily zmenia pravidlá hry, pretože Čína má všetky predpoklady na výrobu cenovo dostupných elektrických vozidiel. Napríklad aj vďaka lacnej výrobe batérií.

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #Tesla #BYD #Xpeng #SAIC #Horizon #Changan
Články podľa značiek