![Moskvič 3, ktorý je len preznačkovaným čínskym...](https://ipravda.sk/res/2023/03/13/thumbs/moskvic-3-predaj-v-moskve_01-nestandard1.jpg)
Je to už približne rok, čo Renault previedol svoj moskovský závod na mesto Moskva a približne päť mesiacov, odkedy v ňom Rusi spustili montáž nových Moskvičov 3. Ako vieme, automobilke so staronovým názvom sa nedarí tak, ako jej strojcovia očakávali. Predaje sú doslova tragické. Rusi o novinku, ktorá je len preznačkovaným čínskym SUV JAC JS4, jednoducho nemajú záujem. Do konca vlaňajšieho roka sa predalo šesť kusov, v januári 29 a vo februári 57 kusov. Pritom Moskvič už v polovici januára oznámil, že z liniek zišlo 2 000 exemplárov. Hoci sa očakáva, že marcové predaje budú lepšie vzhľadom na rozširujúcu sa dílerskú sieť, zázraky očakávať nemožno. A jedným z dôvodov môže byť cena.
![Moskvič 3 - predaj v Moskve](https://ipravda.sk/res/2023/03/13/thumbs/moskvic-3-predaj-v-moskve_08-stvorec.jpg)
Moskvič 3, čo je 4,4 metra dlhé SUV s motorom 1,5 Turbo, prevodovkou CVT a predným náhonom, stojí v Rusku 2 035 000 rubľov (17 363 €). V domovskej Číne však stojí tá istá verzia po prepočte 1 019 000 rubľov (8 695 eur). Ruský derivát, ktorý sa líši len znakom na kapote, je tak v Rusku dvakrát drahší. Podľa Iľju Nazarova, ktorý pracoval pre ruské zastúpenia Volkswagenu, Škody, Hondy či General Motorsu, ide z tejto prirážky približne 50 % na konto štátneho rozpočtu vo forme DPH, ciel, spotrebných daní a poplatkov za likvidáciu. Ďalších 35 % má na svedomí marža ruského závodu a predajcov, ako aj náklady na záruku a iné, vrátane údržby a rozvoja podniku. Zvyšných 15 % pripadá na dovoz z Číny.
![Hongqi H9](https://ipravda.sk/res/2023/03/23/thumbs/hongqi-h9_01-stvorec.jpg)
Nazarov vypočítal, že ak si originálny JAC JS4 kúpite cez neoficiálnych predajcov, nebude vás to stáť viac ako 1 799 000 rubľov (15 350 €), v čom sú zarátané všetky poplatky. Ruský expert nazval zvyšných 236 000 rubľov (2 015 €), ktoré je možné takto ušetriť, za akúsi daň z nostalgie. A tú zjavne Rusi nie sú ochotní akceptovať, ako ukazujú oficiálne registrácie. To aj napriek tomu, že kúpou z neoficiálnych zdrojov sa pripravia o časť záruky. Pritom už Moskvič poskytol zľavu 200 000 rubľov (1 710 €) na exempláre vyrobené v roku 2022. Podobný osud predpovedáme aj ďalšiemu projektu. V bývalom závode Nissanu v Petrohrade, ktorý previedla japonská automobilka na ruský AvtoVaz, plánujú totiž Rusi pod značkou Lada spustiť výrobu čínskeho SUV FAW Bestune T77.