Ako čínske MG prerazilo v Európe. Dnes je silnejšie ako Honda alebo Jeep

Skrachovaná britská značka MG je dnes opäť na výslní. Pod čínskymi krídlami poráža v Európe tradičných hráčov. Vlani predala na starom kontinente viac áut ako v Číne.

18.04.2023 16:00
debata
Z konceptu Cyberster sa má stať sériové... Foto: MG
MG Cyberster Concept - 2021 Z konceptu Cyberster sa má stať sériové športové auto ako odkaz na legendárny roadster MGB. Podľa predstaviteľov čínsko-britskej automobilky má zmeniť vnímanie značky vo svete.

Na Európu si brúsia zuby viaceré čínske automobilky. Jedna z nich je ale už dávno tu a v predajoch valcuje tradičných hráčov. Hovoríme o MG, značke, ktorá má síce britské korene, no od roku 2007 je súčasťou čínskeho koncernu SAIC. Prvé autá doviezla do Veľkej Británie len v roku 2011 a na ďalšie európske trhy expandovala v roku 2019. Výsledok? Vlani predalo MG na starom kontinente 113 917 vozidiel, čo je dvakrát viac ako rok predtým. Bolo to dokonca viac ako 110 000 regis­trácií, ktoré zaznamenalo v Číne.

Vlani nastal boom

Aj tento rok rast MG pokračuje. Na konte má viac ako 20 700 predaných áut, čím sa dostalo v európskom rebríčku na 23. miesto. Neznie to síce veľkolepo, ale len kým si neuvedomíme, že za MG zaostali aj takí významní hráči ako Jeep, Porsche, Land Rover, Honda alebo Cupra. Vlani rástol odbyt MG tak rýchlo, že sa stalo po Tesle druhou najrýchlejšie rastúcou značkou Európy. Čo stojí za týmto úspechom? MG získava zákazníkov dostupnou cenou. Nejde však o recept Dacie, pretože MG sa vo veľkom angažuje v plug-in hybridoch a elektromobiloch.

MG eHS PHEV 1.5TGI Exclusive (2023) Čítajte viac Test: MG EHS. Toto čínske SUV rozhodne netreba podceňovať!

Vlani napríklad MG predstavilo moderný elektromobil, crossover MG 4 za 29 312 eur s batériou s kapacitou 51 kWh, pričom VW predáva svoj elektrický ID.3 s len o niečo väčšou batériou (58 kWh) za minimálne 39 995 eur. Okrem toho sú tu cenovo atraktívne SUV – benzínový ZS a plug-in hybridný HS. V ponuke je ale aj elektrické kombi MG 5 EV, vlastne zatiaľ jediné sériové elektrické kombi. Pomáha tiež rastúca predajná sieť. V súčasnosti má MG v Európe 624 predajcov. Z Veľkej Británie expandovalo do Nemecka, Francúzska, Holandska a Nórska.

MG Cyberster Concept - 2021
MG Cyberster Concept - 2021
+4MG Cyberster Concept - 2021

V poslednej vlne európskej ofenzívy pribralo MG aj Slovensko, Slovinsko, Maďarsko či Portugalsko. Zlaté časy však ešte len prídu. Pôvodne okrajová značka, hoci s puncom slávy britského výrobcu športových áut, totiž plánuje vstup do nových segmentov. A nezačne ničím menším, ako elektrickým nástupcom roadstera MGB, ktorého výroba sa skončila v roku 1980. Tento projekt má zatiaľ označenie Project E. Jeho predzvesťou bol futuristický koncept Cyberster. Podľa Guya Pigounakisa, šéfa obchodu britského zastúpenia, má sériové auto „zmeniť hru, pokiaľ ide o vnímanie značky“.

Nie všetko sa vydarilo

Nie všetko, čoho sa ale MG dotklo, premenilo na úspech. Jeho prvým modelom vyrábaným v Číne a exportovaným do Veľkej Británie bol model MG 6 – benzínový hatchback a sedan strednej triedy, ktorý sa jednoducho neuchytil. Až v roku 2014 zvýšilo predaje značky MG 3 na aspoň 2 300 kusov. Skutočný obrat prišiel s SUV ZS v roku 2017. Rok na to malo MG na konte takmer 10 000 registrácií. A zabralo aj spomínané elektrické kombi MG 5, ktoré malo okamžitý úspech napríklad v taxislužbách. Svoje ďalšie ambície naznačilo MG vlani, keď v Londýne otvorilo veľké dizajnové štúdio.

MG rozširuje svoju ponuku aj teritóriá, na... Foto: SHUTTERSTOCK, MG
MG - modely pre Slovensko MG rozširuje svoju ponuku aj teritóriá, na ktorých pôsobí.

MG sa ale zďaleka nedarí len v Európe. Je siedmou najpredávanejšou značkou v Austrálii, siedmou v Mexiku a desiatou v Indii. „MG je najlepším príkladom toho, ako rýchlo si čínske autá dokážu nájsť nových klientov na Západe ale aj inde,“ povedal Felipe Munoz, analytik pre JATO Dynamics. „Využívajú britskú značku na rozšírenie svojej prítomnosti po celom svete.“ Rast na exportných trhoch prichádza pre MG ako spasenie, pretože na domácom čínskom trhu padajú jeho predaje enormným tempom. V januári a februári predalo MG v Číne len čosi vyše 15 000 áut, o 50 % menej v medziročnom porovnaní.

MG ZS - test 2022 Čítajte viac Test: MG ZS 1,0 TGI – za srdce vás nechytí, cenou a komfortom áno

„Konkurencia je doma taká intenzívna, že mnohí čínski výrobcovia tvrdia, že generujú väčšie zisky z exportu,“ povedal pre Automotive News Europe Michael Dunne, šéf čínskej automobilovej poradenskej spoločnosti ZoZoGo. Úspech za hranicami spočíva aj v tom, že čínske automobilky majú nižšie náklady a disponujú kompletným dodávateľským reťazcom batérií. „Naši konkurenti majú v rukách veľa kariet, ktoré my zatiaľ nemáme, konkrétne v dodávateľskom reťazci batérií,“ povedal generálny riaditeľ Renault Group Luca de Meo. Práve konkurenčné ceny elektrického MG 4 naznačujú, že Európa môže mať v tomto smere čoskoro veľký problém.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #predaj áut #MG
Články podľa značiek