Člen predstavenstva Porsche chcel zachraňovať ruský autopriemysel. Nič z toho nebude

Neuveriteľné. Člen predstavenstva Porsche Siegfried Wolf poslal Putinovi list s plánom záchrany tamojšieho automobilového priemyslu sužovaného sankciami a odchodom západných automobiliek. A to poza chrbát Volkswagenu, hoci chcel využiť jeho know-how. V pláne mal napríklad obnoviť výrobu Škody Rapid v Kaluge s logom Volgy. Nemecký koncern sa od jeho aktivít dôrazne dištancuje.

21.04.2023 16:00
debata (4)
Rakúsky podnikateľ Siegfried Wolf chcel obnoviť... Foto: GAZ
Siegfried Wolf Rakúsky podnikateľ Siegfried Wolf chcel obnoviť výrobu modelov Škoda a Volkswagen v Rusku investíciou 800 miliónov eur, pričom by sa pôvodný dizajn zmenil, rovnako ako aj značky. V pláne mal reinkarnáciu Volgy a Pobedy.

Informácie o tajnom pláne Siegfrieda Wolfa sa v nemeckom magazíne Spiegel objavili začiatkom apríla. Aj preto si mnohí mysleli, že ide o aprílový žart. Lenže nie je to tak. Článok vychádza z faktov, presnejšie z listu, ktorý Siegfried Wolf zaslal priamo ruskému prezidentovi Vladimirovi Putinovi. Obsah listu má nemecká redakcia k dispozícii. Rakúsky podnikateľ ho v ňom žiadal o finančné prostriedky vo výške 60 miliárd rubľov, čo je približne 800 miliónov eur, ktoré mali zaručiť výrobu 270 000 nových vozidiel. List sa mal podľa redakcie Spiegel začínať slovami: „Drahý Vladimir Vladimirovič!“ To takmer rok po tom, čo ruské vojská vtrhli na ukrajinské územie a takmer rok po tom, čo koncern Volkswagen ukončil všetky ruské aktivity, vrátane predaja a výroby vozidiel.

Wolf mal ďalej Putinovi v januári písať: „V dnešných ťažkých podmienkach je v Rusku nedostatok kvalitných áut. Nový investičný projekt na obnovenie výroby osobných vozidiel by mohol tento problém vyriešiť.“ Wolf ho chcel uskutočniť spolu so spoločnosťou GAZ Group, poprednou ruskou automobilkou. Na to, aby sa to stalo, potreboval spomínaných pôžičku. Pre projekt chcel Wolf využiť dva závody, ktorých výroba je od jari 2022 pozastavená, vrátane továrne v Kaluge, juhozápadne od Moskvy, ktorú dodnes vlastní nemecká automobilka Volkswagen. V súčasnosti pre ňu hľadá kupca, pretože nemá v pláne návrat na ruský trh. Situáciu však nemeckému koncernu skomplikovalo nedávne rozhodnutie ruského súdu, ktorý zablokoval na základe žaloby GAZ-u jeho ruský majetok.

VW Group - výrobný závod  Kaluga Čítajte viac Rusko zmrazilo všetok majetok Volkswagenu! Nemôže s ním nakladať

Wolf sa podľa Spiegelu mal dokonca v liste chváliť, že projekt sa stretol s pochopením na najvyšších miestach vo Wolfsburgu a do konca marca mal byť podľa neho schválený. List sa mal končiť pozdravom: "S úctou, tvoj Wolf.“ V liste sa Wolf označuje za „celosvetovo uznávaného investora, ktorý urobil veľa pre podporu rozvoja ruského automobilového priemyslu“. A v podstate má pravdu. Je totiž jedným z najvplyvnejších ľudí v európskom automobilovom priemysle. Sedí v dozorných radách nemeckého dodávateľa autodielov Schaeffler a Porsche SE, miliardového holdingu rodín Porsche a Piëch, ktorý ovláda koncern Volkswagen. Hviezda Wolfa stúpala v priebehu rokov najmä vďaka jeho schopnosti otvárať dvere do Ruska. Len málo manažérov malo v Rusku také kontakty s oligarchami, so šéfmi korporácií a samotným Putinom ako on, píše Spiegel.

Wolf zastával dokonca riadiace funkcie priamo v rámci impéria Olega Deripasku, okrem iného aj ako člen dozornej rady Sberbank či rady ruskej skupiny GAZ, a to až do konca roku 2022. Stále drží okolo 10 percent akcií spoločnosti. Deripaska je však teraz na sankčných zoznamoch USA aj Európskej únie. Kým však tieto zoskupenia uvalili na Rusko tvrdé sankcie, Wolf chce aktivity v krajine agresora rozšíriť. Wolfov plán rátal s obnovením výroby vozidiel značky VW a Škoda od druhej polovice roku 2023. Spočiatku by sa model Rapid vyrábal v Kaluge, následne modely Octavia, Kodiaq a Karoq v Nižnom Novgorode. Aspoň tak to Wolf opisoval v liste Putinovi.

Geely - predaj v Rusku Čítajte viac Najpredávanejšie autá: V Rusku už Ladu pokorili Číňania

Tieto autá plánoval zmeniť dizajnovo tak, aby mali ruské črty, konkrétne črty dnes už neexistujúcich modelov Volga a Pobeda. Vďaka tomu sľuboval Wolf Putinovi uspokojiť potreby ruských spotrebiteľov kvalitnými autami s kapacitou 270 000 kusov ročne a vytvoriť kvalifikovaných 12 000 pracovných miest. Wolf však narazil, pretože pre jeho aktivity nemá Volkswagen v súčasnosti pochopenie. Hovorca Volkswagenu Nicolai Laude sa vyjadril, že vedenie firmy nemá žiadne povedomie o dotyčnom liste ani o jeho znepokojivom obsahu s tým, že išlo o osobnú aktivitu Siegfrieda Wolfa. Z projektu nebude nič aj preto, že Wolf chcel odkúpiť aktíva Volkswagenu v Rusku cez svoju spoločnosť PromAvtoKonsalt. Tie ale nakoniec, po odblokovaní majetku, získa iná spoločnosť.

Podľa Spiegelu bol Putin Wolfovými návrhmi nadšený. Nepochybne je Wolf schopný muž. Po tom, čo tento Rakúšan od roku 2019 zastával funkciu predsedu predstavenstva skupiny GAZ, premenil tento podnik na dôležitého partnera pre medzinárodné korporácie ako Volkswagen alebo Mercedes-Benz. To z neho urobilo aj postavu zaujímavú pre Putina, ktorý už roky prikladá veľký význam domácemu autopriemyslu. Vzťah týchto mužov bol vskutku nadštandardný. Wolf sa o ňom napríklad vyjadril, že „jeho vodcovstvo je niečo, čo mu v Európe chýba", a Putin zas Wolfovi udelil už v roku 2016 Rad priateľstva – prestížne ruské ocenenie.

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #Rusko #Porsche #VW #Gaz #výroba áut v Rusku #Kaluga #Siegfried Wolf
Články podľa značiek