Zákaz výroby nových áut so spaľovacím motorom po roku 2035 nie je správne rozhodnutie, prieči sa slobodnému trhu a nedosiahne ciele, o ktoré sa snaží, teda podstatné zníženie skleníkových plynov a zastavenie globálneho otepľovania. V podcaste Slovenského plynárenského priemyslu (SPP) Otvorene o plyne o tom hovoril analytik J&T banky Stanislav Pánis.
My si zaplatíme neekologickú ťažbu vzácnych kovov niekde mimo Európy, následne ich sem dovezieme a budeme sa tváriť, že Európa je uhlíkovo neutrálna, ale len za cenu toho, že v inej časti sveta tie emisie ešte viac stúpnu. To je z môjho pohľadu trošku environmentálne pokrytectvo.Stanislav Pánis, analytik J&T banky
„Emisie skleníkových plynov z cestnej dopravy v EÚ tvoria asi necelých 20 % všetkých emisíí skleníkových plynov v EÚ, lenže podiel emisií skleníkových plynov z krajín EÚ vo svete nedosahuje ani 10 %, číže keď si to vynásobíme, tak cestná doprava v EÚ nepredstavuje ani dve percentá všetkých vypustených emisií skleníkových plynov vo svete. Inak povedané, ak by sme hneď zajtra vymenili všetky spaľovacie autá za elektrické, tak objem emisií skleníkových plynov vo svete zásadne nepoklesne a neprispeje to k spomaleniu globálneho otepľovania,“ uviedol Pánis.

Konštatoval, že Európa sa zbavuje závislosti na fosílnych zdrojoch z Ruska za cenu závislosti od Číny, ktorá je dominantný výrobca a dodávateľ solárnych panelov vo svete. „Čiže my si zaplatíme neekologickú ťažbu vzácnych kovov niekde mimo Európy, následne ich sem dovezieme a budeme sa tváriť, že Európa je uhlíkovo neutrálna, ale len za cenu toho, že v inej časti sveta tie emisie ešte viac stúpnu. To je z môjho pohľadu trošku environmentálne pokrytectvo,“ dodal Pánis.
„Európa síce dosiahne dajme tomu aj podstatné zníženie emisií skleníkových plynov alebo aj uhlíkovú neutralitu do roku 2050, ale bude to mať vplyv na celkové emisie skleníkových plynov asi tak ako ihla v kope sena, takmer žiadny. Klimatickú zmenu a otepľovanie planéty to nezastaví,“ uzavrel Pánis.