Analytik: Zákaz spaľovacích motorov klíme nepomôže. Len ním zvýšime závislosť na Číne

Analytik Stanislav Pánis tvrdí, že snaha Európy o uhlíkovú neutralitu je skôr environmentálnym pokrytectvom, globálne otepľovanie spomalí len minimálne.

20.04.2023 15:39
Nemecko / klíma / ovzdušie / továreň / emisie / Foto: ,
Automobilová doprava v Európe je podľa analytika Stanislava Pánisa z hľadiska globálneho vypúšťania emisií skleníkov plynov úplne marginálna.
debata (13)

Zákaz výroby nových áut so spaľovacím motorom po roku 2035 nie je správne rozhodnutie, prieči sa slobodnému trhu a nedosiahne ciele, o ktoré sa snaží, teda podstatné zníženie skleníkových plynov a zastavenie globálneho otepľovania. V podcaste Slovenského plynárenského priemyslu (SPP) Otvorene o plyne o tom hovoril analytik J&T banky Stanislav Pánis.

My si zaplatíme neekologickú ťažbu vzácnych kovov niekde mimo Európy, následne ich sem dovezieme a budeme sa tváriť, že Európa je uhlíkovo neutrálna, ale len za cenu toho, že v inej časti sveta tie emisie ešte viac stúpnu. To je z môjho pohľadu trošku environmentálne pokrytectvo.
Stanislav Pánis, analytik J&T banky

„Emisie skleníkových plynov z cestnej dopravy v EÚ tvoria asi necelých 20 % všetkých emisíí skleníkových plynov v EÚ, lenže podiel emisií skleníkových plynov z krajín EÚ vo svete nedosahuje ani 10 %, číže keď si to vynásobíme, tak cestná doprava v EÚ nepredstavuje ani dve percentá všetkých vypustených emisií skleníkových plynov vo svete. Inak povedané, ak by sme hneď zajtra vymenili všetky spaľovacie autá za elektrické, tak objem emisií skleníkových plynov vo svete zásadne nepoklesne a neprispeje to k spomaleniu globálneho otepľovania,“ uviedol Pánis.

IMIP Indonézia Čítajte viac Indonézske peklo: Toto je odvrátená tvár elektromobility

Konštatoval, že Európa sa zbavuje závislosti na fosílnych zdrojoch z Ruska za cenu závislosti od Číny, ktorá je dominantný výrobca a dodávateľ solárnych panelov vo svete. „Čiže my si zaplatíme neekologickú ťažbu vzácnych kovov niekde mimo Európy, následne ich sem dovezieme a budeme sa tváriť, že Európa je uhlíkovo neutrálna, ale len za cenu toho, že v inej časti sveta tie emisie ešte viac stúpnu. To je z môjho pohľadu trošku environmentálne pokrytectvo,“ dodal Pánis.

„Európa síce dosiahne dajme tomu aj podstatné zníženie emisií skleníkových plynov alebo aj uhlíkovú neutralitu do roku 2050, ale bude to mať vplyv na celkové emisie skleníkových plynov asi tak ako ihla v kope sena, takmer žiadny. Klimatickú zmenu a otepľovanie planéty to nezastaví,“ uzavrel Pánis.

13 debata chyba
Viac na túto tému: #emisie #globálne otepľovanie #skleníkové plyny #zákaz spaľovacích motorov
Články podľa značiek