Stále ťažšie a väčšie: Hmotnosť európskych áut hrozivo rastie

Za posledné dve dekády "pribrali" európske autá na váhe až 20 % a narástli v priemere na dĺžku o 20 centimetrov.

26.04.2023 16:00
Mercedes-Maybach EQS SUV 4 Foto:
SUV sú stále väčšie a ťažšie a s nástupom elektrických sa ich hmotnosť bude ešte zvyšovať. (Na obrázku je Mercedes-Maybach EQS SUV.)
debata

Napriek odľahčeným materiálom a novým digitálnym technológiám sú autá čoraz ťažšie. Dôvod je jednoduchý – neustále totiž rozmerovo rastú. Spočiatku autá priberali „zmysluplným“ spôsobom – zlepšovala sa pevnosť ochranných rámov a zvyšovala sa ochrana posádky pri kolíziách.

Potom však prišla túžba zákazníkov po stále luxusnejších autách a silnejších výbavách. Pribúdali v nich výbavové prvky, ktoré začali byť technologicky aj cenovo dostupné vďaka neustálemu vývoju. A potom prišli do módy väčšie a ťažšie SUV a crossovery, ktoré doslova „prevalcovali“ trh.

Neustály nárast hmotnosti áut sa nezastaví ani do budúcna, pretože elektromobily sú vďaka batériám výrazne ťažšie, než porovnateľné autá so spaľovacími motormi. Už v druhej polovici tejto dekády sa môžu stať najobľúbenejšími modelmi v Európe elektrické SUV a crossovery, teda tie najťažšie karosárske verzie spomedzi beztak ťažkých elektromobilov. Koniec-koncov, už teraz je po prvých troch mesiacoch tohto roku najpredávanejším autom v Európe elektrický crossover – Tesla Model Y.

Ale aby sme o náraste rozmerov a hmotnosti áut nerozprávali len tak do vetra. Podľa údajov francúzskej poradenskej firmy Inovev sú dnes autá vyrábané v Európe v priemere o 7 centimetrov vyššie, o 10 centimetrov širšie a o 20 centimetrov dlhšie ako v roku 2000.

Parkovací dom Čítajte viac BPA: Nové riziko elektromobilov? Nemusia ich uniesť garáže

Priemerná hmotnosť áut sa od roku 2000 zvýšila o 20 percent na približne 1,5 tony. Počet SUV teraz predstavuje 40 percent z nových áut, predávaných v Európe a každé štvrté v Európe vyrobené auto je elektrifikované. Podľa Inovev podiel SUV v Európe vzrástol z 3 percent v roku 2000 na 46 percent v minulom roku, čo značí, že za rok pribudlo 5,2 milióna nových SUV a crossoverov.

Medzi 20 najpredáva­nejšími plne elektrických autami v Európe je 8 SUV a medzi 20 najpredáva­nejšími plug-in hybridmi ich je dokonca 16. Ak sa pozrieme mimo Európu, tak minulý rok sa v USA predalo 7,6 milióna SUV a v Číne 11,2 milióna. Konzultanti očakávajú, že počet registrácií SUV na celom svete sa v najbližších dvoch rokoch zvýši z 32 na 35 miliónov. V roku 2022 veľké a ťažké SUV s vyššou spotrebou vypustili celosvetovo približne jednu miliardu ton emisiíCO2.

Problémy s neustále rastúcimi rozmermi a hmotnsťou áut sú však aj iného charakteru. Napríklad pre ne nie sú dimenzované parkovacie miesta a predovšetkým miesta v parkovacích domoch. Reálne hrozí, že vďaka vyššej hmotnosti áut môžu mať niektoré staršie parkovacie domy dokonca problém so statikou. Už dnes preto napríklad v niektorých holandských garážach nie je povolený vjazd autám s hmotnosťou, presahujúcou 2,5 tony.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #SUV #hmotnosť áut #crossovery #Inovev
Články podľa značiek