Jaguar Land Rover čelí ‘brutálnej‘ žalobe. Ide o tri miliardy libier

Problémom áut vyrobených britskou automobilkou bola náhla nečakaná aktivácia núdzového režimu aj pri úplných banalitách. Mnohokrát boli na vine chybné DPF filtre.

27.04.2023 16:00
limp-mode
Jaguar Land Rover čelí hromadnej žalobe kvôli nečakanému spúšťaniu núdzového režimu v niektorých modeloch.
debata

Automobilka Jaguar Land Rover má problém. Vo Veľkej Británii a čiastočne aj v Austrálii čelí hromadnej žalobe vo výške, ktorá jej môže spôsobiť vážne problémy. Ide totiž o tri miliardy libier.

Navyše nejde o žalobu, ktorá by „stála na vode“, ale má svoje seriózne jadro a zrejme je do veľkej miery opodstatnená. A týka sa takmer celého portfólia automobilky, teda modelov Range Rover Evoque, Range Rover Sport, Range Rover, Land Rover Discovery, Land Rover Discovery Sport a Jaguar E-Pace. A o čo vlastne ide?

Tieto vozidlá sú vybavené núdzovým režimom (limp mode). Ten v prípade vážnych detegovaných problémov pri motore, brzdách a podobne automaticky zníži výkon auta, ktoré následne môže pokračovať v jazde obmedzenou rýchlosťou. Niektoré modely umožňovali, respektíve umožňujú obmedzenie výkonu v núdzovom režime deaktivovať.

Ibaže tento núdzový režim sa začal aktivovať aj pri úplných banalitách, napríklad pri poruche vnútorného osvetlenia alebo klimatizácie. Autá následne museli na diagnostiku, tam sa nič nezistilo, ale keď sa vymenili napríklad filtre a prevádzkové kvapaliny, núdzový režim sa deaktivoval a s autom sa mohlo jazdiť ďalej.

Servis Čítajte viac Toto je 100 najhorších áut za posledných 20 rokov. Ruky preč

Napokon sa zistilo, že mnohokrát boli na vine chybné DPF filtre, ktoré sa veľmi rýchlo upchávali a nedokázali regenerovať. A keď sa upchal DPF filter, spustil sa núdzový režim. Ten sa navyše spúšťal aj v situáciách, keď mohol prispieť k vzniku nehody, alebo ohrozil posádku. Auto napríklad z ničoho nič prudko spomalilo na kruhovom objazde, alebo na diaľnici.

„K aktivácii núdzového režimu totiž môže dôjsť – a tiež dochádzalo – aj vo veľmi riskantných situáciách. Na rušných kruhových objazdoch, pri jazde na diaľniciach,“ uvádza James Oldnall z advokátskej kancelárie Millberg, zastupujúcej poškodených. Žaloba si kladie za cieľ vymôcť odškodnenie vo výške 3 000 – 16 000 libier pre každého poškodeného majiteľa.

Opravy filtrov a diagnostika áut pri ktorých sa nevedelo, prečo sa núdzový systém spustil boli častokrát nákladné, pohybovali sa v stovkách libier (niekedy aj opakovane), nehovoriac už o časovej strate majiteľov. Žaloba upozorňuje aj na to, že takto bola posádka áut vystavená riziku vzniku vážnych nehôd pri neočakávanom a náhlom spomalení auta.

Ak by žaloba uspela, automobilke by v krajnom prípade musela poškodeným vyplatiť až tri miliardy libier A to by pre britskú automobilku v čínskych rukách znamenalo zásadný zásah do rozpočtu.

debata chyba
Viac na túto tému: #Jaguar #Land Rover #hromadná žaloba #núdzový režim #limp mode
Články podľa značiek