Toto je potemkinovská dedina. Plán sa plní na 200 %, ale len na papieri. Továreň Moskviča v Moskve, ktorá je bývalým závodom Renaultu, síce každým dňom zvyšuje počet zmontovaných vozidiel, ale predaj viazne. Moskvič spustil výrobu SUV 3 vlani v novembri a do konca roka vyprodukoval, či skôr zmontoval z dielcov dovezených z Číny, 600 áut. Ku koncu marca malo byť vyrobených už približne 8 000 exemplárov. Lenže Rusi nemajú o túto konverziu čínskeho JAC-u 4 záujem. A to napriek tomu, že Moskvič už znížil cenu modelu 3 z pôvodných 1 970 000 rubľov na 1 500 000 rubľov. Teraz sa ale z Rossijskej gazety dozvedáme, že díleri Moskviča majú problém zbaviť sa aj áut vyrobených ešte vlani. To znamená, že predaných ich nie je ani 600.
Čítajte viac AvtoVaz predstavil celkom ‘nové‘ SUV. S Ladou však nemá nič spoločnéDôvodov je viacero. Moskvič 3 sa dá doviezť ešte lacnejšie cez neoficiálnych dovozcov z Číny ako originálny JAC JS4. A samotná značka JAC, ktorá pôsobí v Rusku, predáva na tamojšom trhu model S3, ktorý je len o 50 mm kratší, no zároveň ešte o 100 000 rubľov lacnejší. Dílerom, ktorých počet navyše rastie, neostáva nič iné, ako sa čoraz viac zaliečať zákazníkom zľavami a bonusmi. Jeden z predajcov Rossijskej gazete povedal, že ich spoločnosť ponúka pri kúpe Moskviča 3 zadarmo dovolenku v niektorých ruských mestách na juhu krajiny, v Arabských emirátoch alebo v Thajsku. Situácia musí byť teda zúfalá. Každá normálna firma by sa zamyslela, ako ďalej, ale Moskvič sa strmhlavo rúti do priepasti. Nielenže vyrába na sklad, ale dokonca zvyšuje produkciu, investuje do vývoja a oznamuje jednu novinku za druhou.
Najnovšie sa má podľa šéfa podniku Dmitrija Pronina dostať na trh Moskvič 3 vo verzii Comfort, ktorý bude obsahovať napríklad vyhrievané sedadlá, full-LED svetlá s automatickým prepínaním diaľkového režimu, monitorovanie jazdných pruhov, parkovacie kamery, digitálny prístrojový panel s uhlopriečkou 10,25 palca či kožené čalúnenie. Ten však bude štartovať na pre Rusov „zničujúcej“ cene 2 250 000 rubľov. To je však len začiatok. V lete spustí Moskvič výrobu sedanu Moskvič 6 a do konca roka aj produkciu tretieho, bližšie nešpecifikovaného modelu Moskvič 5. Okrem toho automobilka oznámila vývoj autorského elektromobilu založeného na vlastnej univerzálnej platforme, ktorý má byť predstavený do roku 2025.
Čítajte viac Moskvič: Už vieme, prečo sa ‘sovietskej‘ značke nedarí. Nostalgia je pridraháFabrika chce do konca roka vyrobiť najmenej 50 000 vozidiel, z toho 10 000 elektrických a v roku 2024 najmenej 100 000, z toho 20 000 elektrických. Zároveň má rásť podiel komponentov vyrobených v Rusku. Celý cyklus so zváraním a s lakovaním karosérie je plánovaný tiež na rok 2024. Ponuka áut má narásť na päť modelov. V kontexte s tragickými predajmi to pripomína priam ekonomickú samovraždu. Lenže Moskvič je politický projekt, ktorý má ukázať, že Rusi si vystačia bez západných partnerov po tom, čo si automobilky „zbalili kufre“ a odišli z krajiny, ktorá vyvolala krvavý konflikt na Ukrajine. Pripomeňme, že ešte vo februári 2022 schádzali z liniek toho istého závodu Renaulty Kaptur či Duster a patrili k najpredávanejším modelom v Rusku.