Prieskum: So zákazom spaľovacích motorov nesúhlasí 77 percent Čechov

Proti zákazu spaľovacích motorov sú tri štvrtiny Čechov. Najviac ho podporujú mladší vo veku 18 až 34 rokov.

02.05.2023 12:00
Emisie Foto:
Česi patria v rámci EÚ k najväčším odporcom zákazu spaľovacích motorov.
debata (24)

Koncom marca členské krajiny Európskej únie definitívne rozhodli o zákaze predaja nových áut na benzín a naftu od roku 2035. Lídrom koalície proti zákazu spaľovacích motorov bolo Nemecko. Vláda v Berlíne nakoniec s Európskou komisiou našla spoločné riešenie, v rámci ktorého boli zo zákazu vyňaté autá so spaľovacími motormi jazdiacimi na uhlíkovo neutrálne palivá. Napriek tomu tento zákaz stále vyvoláva odpor u mnohých odborníkov, politikov a aj bežných ľudí.

Len pred pár dňami sme napríklad publikovali názor analytika J&T banky Stanislav Pánisa, ktorý si myslí, že zákaz výroby nových áut so spaľovacím motorom po roku 2035 nie je správne rozhodnutie, prieči sa slobodnému trhu a nedosiahne ciele, o ktoré sa snaží, teda podstatné zníženie skleníkových plynov a zastavenie globálneho otepľovania.

„Emisie skleníkových plynov z cestnej dopravy v EÚ tvoria asi necelých 20 % všetkých emisíí skleníkových plynov v EÚ, lenže podiel emisií skleníkových plynov z krajín EÚ vo svete nedosahuje ani 10 %, číže keď si to vynásobíme, tak cestná doprava v EÚ nepredstavuje ani dve percentá všetkých vypustených emisií skleníkových plynov vo svete. Inak povedané, ak by sme hneď zajtra vymenili všetky spaľovacie autá za elektrické, tak objem emisií skleníkových plynov vo svete zásadne nepoklesne a neprispeje to k spomaleniu globálneho otepľovania,“ uviedol Pánis. Jeho celé stanovisko si môžete prečítať v nižšie uvedenom článku:

Nemecko / klíma / ovzdušie / továreň / emisie / Čítajte viac Analytik: Zákaz spaľovacích motorov klíme nepomôže. Len ním zvýšime závislosť na Číne

S návrhom legislatívy, ktorý od roku 2035 zakazuje predaj nových automobilov so spaľovacím motorom, nesúhlasí 77 percent Čechov. Hlavnými dôvodmi sú obavy z nedostupnosti áut a nedostatočnej prípravy podmienok a infraštruktúry na takúto zmenu. Vyplýva to z aktuálneho prieskumu agentúr Nielsen a Ressolution Group.

Informácie o pripravovanom návrhu legislatívy Európskej únie, podľa ktorej by od roku 2035 mali mať všetky nové osobné a dodávkové autá nulové emisie oxidu uhličitého, zaregistrovalo 83 percent Čechov aktívnych na internete. Z mužov je to dokonca 90 percent, u žien 77 percent. S návrhom legislatívy sú viac oboznámení ľudia starší ako 45 rokov (88 percent), ale stretla sa s ním aj väčšina mladších respondentov (zhruba 78 percent). Opatrenie je súčasťou balíka legislatívnych návrhov Európskej komisie, tzv. „Fit for 55“, ktoré majú viesť k zníženiu emisií skleníkových plynov.

Tí z opýtaných, ktorí o danom návrhu vedia, s jeho prijatím v prevažnej väčšine nesúhlasia. Za je iba 17 percent opýtaných. Najväčšie percento zástancov prijatia tejto legislatívy je podľa prieskumu medzi respondentmi z najmladšej vekovej skupiny 18 až 34 rokov. S rastúcim vekom potom percento tých, ktorí s prijatím súhlasia, klesá.

Miroslav Mrzula - Slovnaft Čítajte viac Zachránia syntetické palivá spaľovacie motory? A koľko budú stáť? Aj na to odpovedá špičkový palivár

Väčší podiel odporcov je medzi ľuďmi žijúcimi na dedinách, kde je proti 84 percent z nich. Práve obyvatelia menších obcí často patria k tým, ktorí sa bez auta nezaobídu a sú na tom horšie aj z pohľadu infraštruktúry, pripomenuli výskumníci.

Najčastejšie označovaným dôvodom pre nesúhlas s legislatívou EÚ, ktorá by prakticky zakázala predaj áut na benzínový alebo dieselový pohon, je obava, že pre mnohých ľudí budú kvôli tomu autá nedostupné (68 percent). Plných 53 percent odporcov si tiež myslí, že do roku 2035 nebudú dostatočne pripravené podmienky na takú zmenu, napríklad nebude dostatok dobíjacích staníc.

© Autorské práva vyhradené

24 debata chyba
Viac na túto tému: #prieskum #zákaz spaľovacích motorov #Fit for 55
Články podľa značiek