Cannooball Run sú ilegálne preteky, v ktorých súťažia nadšenci v tom, ako čo najskôr prekonať USA od východného po západné pobrežie. Samozrejme, autom. Trasa dlhá 4 677 km vedie z New York City's Red Ball Garage do hotela Portofino v Redondo Beach neďaleko Los Angeles. V roku 1915 to Erwinovi Bakerovi trvalo 271 hodín a 15 minút. V roku 1933 precestoval tú istú trasu spolu so svojím synom a priateľom za 53 hodín a 30 minút. Nasledovala celá plejáda rekordov. Tak napríklad v roku 1971 sa posádke na Dodge Custom Sportsman podarilo čas zredukovať na 40 hodín a 51 minút. Prečo spomíname práve tento rekord spred 52 rokov? Pretože je lepší ako súčasný najnovší rekord medzi elektromobilmi.
Čítajte viac Elektrický kamión prešiel prvýkrát 3 000 km. Len ukázal zúfalstvo tohto pohonuNedávno sa totiž vydali naprieč USA piati ďalší nadšenci a zvolili si to najlepšie, čo momentálne trh s elektromobilmi ponúka – Lucid Air Grand Touring, ktorý je vybavený batériou s kapacitou 112 kWh a na jedno nabitie zvládne „papierových“ 830 km. To znamená, že vzhľadom na vzdialenosť sa mal Lucid Air zastaviť na nabíjacích staniciach asi päťkrát, ak vyrážal s plne nabitými batériami. Navyše podporuje extrémne rýchle nabíjanie výkonom 300 kW. Lenže, ako iste tušíte, nie všetko prebiehalo podľa plánu. Problémy nesúviseli ani tak so samotným elektromobilom ako s nabíjacou infraštruktúrou. Tá má veľké nedostatky aj za Atlantikom. V USA je celkovo 131 000 nabíjacích bodov, ale až 72 % z nich je v bohatších štátoch a v 36 % okresoch dokonca žiadne nie sú. Na 10 000 obyvateľov tak pripadajú len tri verejné „zásuvky“.
Problémy sa objavili už pri treťom nabíjaní, kde nabíjačka nefungovala a bolo nutné hľadať ďalšiu. Starosti posádku neopúšťali ani na ďalších nabíjačkách. Niektoré sa nečakane vypli a niektoré neakceptovali službu Plug&Charge, hoci mali. Potom musel tím nabíjanie aktivovať znova, ako bežní neregistrovaní zákazníci. Časté bolo tiež kolísanie nabíjacieho prúdu, čo proces spomaľovalo, alebo dokonca blokovanie nabíjacích miest inými elektromobilmi, ktoré už boli nabité. Asi si viete predstaviť, že pri preteku tohto druhu je každá minúta drahá. A keď sa spojí viacero negatívnych okolností, stanú sa z minút celé hodiny. Tak to aj dopadlo.
Čítajte viac Škoda Enyaq RS sa predriftovala priamo do Guinnessovej knihy rekordovPo príchode do hotela Portofino mala posádka za sebou 44 hodín a 32 minút cesty. Na rekord medzi elektromobilmi to v súťaži Cannoball Run stačilo, pretože ten predchádzajúci s Teslou S bol 76 hodín a 6 minút, ale výsledok bol i tak horší ako v roku 1971. S aktuálnym rekordom súťaže Cannoball výkon Lucid Airu radšej ani neporovnávajme. Padol v roku 2021 a jeho hodnota je 25 hodín a 39 minút. Postarali sa oň traja americkí nadšenci za volantom poriadne nadupaného benzínového Audi S6. Samozrejme, nelegálnou priemernou rýchlosťou nad 170 km/h. Uvidíme, kedy príde elektromobil a nabíjacia infraštruktúra, ktoré by sa dokázali vyrovnať s technológiou, ktorá je tu s nami už vyše 130 rokov.