Už o 12 rokov by sa mali v Európe predávať len elektrické autá. Lenže ich podiel na registráciách nových áut bez rozdielu pohonu rastie príliš pomaly. Ako príklad môžeme uviesť aj prvý štvrťrok 2023. V Európe sa predalo podľa štatistík agentúry JATO Dynamics v prvých troch mesiacoch celkovo 3 220 806 nových áut, čo je o 17 % viac v medziročnom porovnaní, no elektromobily z toho tvorili len 430 700 kusov. Tiež ide o medziročný nárast o 33 %, ale na celkových registráciách majú čisto batériové autá stále podiel len 13,37 %. A bohvie, ako by to bolo bez Tesly, ktorá doslova ovládla európsky trh elektromobilov.
V prvej desiatke najpredávanejších elektrických áut má totiž hneď dva modely. A to na prvých dvoch priečkach. Absolútnym elektrickým bestsellerom je SUV Tesla Y so 71 683 registráciami a za ňou nájdeme Teslu 3 s 19 621 predanými kusmi. Tesla má tak s touto dvojicou 21 % podiel na trhu elektromobilov. A to nepočítame jej luxusné modely S a X. Kým však Tesla Y zaznamenala prudký rast odbytu až o 173 %, napokon v prvom štvrťroku jej patrí aj post vôbec najpredávanejšieho auta v Európe bez rozdielu pohonu, predaje Tesly 3 klesli o 40 %. Tretím najúspešnejším elektrickým autom bol VW ID.3 pred štvrtým VW ID.4. Oba s nárastom 105, respektíve 52 %.
Čítajte viac Ako čínske MG prerazilo v Európe. Dnes je silnejšie ako Honda alebo JeepPrvú päťku uzatvára najlacnejší elektromobil Európy – Dacia Spring. Zdá sa, že čoho sa rumunská značka dotkne, to začne kvitnúť. Maličký crossover si v medziročnom porovnaní polepšil o 56 % a porazil aj takých elektrických velikánov ako Fiat New 500 či Peugeot e-208 na siedmom a ôsmom mieste. Na deviatej priečke sa ale zastavme. Figuruje tu totiž čerstvý nováčik z Číny. Svoju šťuku do európskeho rybníka elektromobilov vypustilo MG. Pre jeho crossover MG 4 sa rozhodlo až 12 720 zákazníkov. Pritom sa predáva len na niektorých európskych trhoch. A v marci sa MG 4 dokonca podarilo prepracovať so 7 722 registráciami na štvrtú priečku, hneď za Teslami a Volkswagenom ID.3.
Ani sa niet čomu čudovať. Tento elektromobil s čínsko-britskými koreňmi má veľkosť približne ako Volkswagen ID.3 a batériu s kapacitou 51 kWh, pričom štartuje na cene 32 312 eur. Na takúto cenu sa nedokážu dostať ani mnohé oveľa menšie európske či ázijské elektromobily. Jeho úspešné európske ťaženie bude preto v najbližších mesiacoch s najväčšou pravdepodobnosťou pokračovať a to s pribúdajúcimi trhmi, na ktoré zavíta. MG 4 je zároveň aj varovaním pred inváziou čínskych elektromobilov. Veď konkurovať mu v prvom štvrťroku nedokázal ani Renault Mégane E-Tech, ktorý skončil na desiatej priečke. Tradícia značky teda vo svete elektromobilov nemusí dnes už nič znamenať.