Bývalý generálny riaditeľ Audi Rupert Stadler je pripravený priznať sa k svojej úlohe v emisnom škandále koncernu Volkswagen výmenou za podmienečný trest a zaplatenie 1,1 milióna eur, uviedol to v stredu jeho tím obhajcov. Stadler bol v roku 2020 obvinený z podvodu v súvislosti so svojou úlohou v Dieselgate po tom, čo materská spoločnosť Volkswagen Group v roku 2015 priznala, že používala nelegálny softvér na podvádzanie pri emisných testoch.
Podľa prokurátorov inžinieri manipulovali s motormi tak, aby spĺňali zákonné hodnoty emisií výfukových plynov len na skúšobnej stolici, ale nie na ceste. Stadler je obvinený z toho, že nezastavil predaj dotknutých dieselových áut v Európe ani po tom, čo už americké úrady odhalili vypínanie emisných systémov motorov. Trval na svojej nevine, a naopak, obviňoval inžinierov Audi.Stadler (60) bol generálnym riaditeľom ingolstadtskej automobilky v rokoch 2007 až 2018.
Čítajte viac Dieselgate: VW ide tvrdo po bývalých šéfoch. Chce odškodné!Práve táto prémiová značka koncernu VW je považovaná za pôvodcu softvéru na manipuláciu s emisiami. Stadlerov obhajca uviedol, že vyhlásenie o vine sa uskutoční 16. mája, po ktorom sudca rozhodne, či ide o úplné priznanie, a v júni vynesie rozsudok. Bezprostredne nebolo jasné, či Stadler vyhlásenie doručí osobne alebo prostredníctvom svojich právnikov.
Čítajte viac Bývalý šéf Audi skončil pred súdom. Z Dieselgate sa nevyvlečieProkurátori s dohodou o vine a treste súhlasili. Sudca uviedol, že Stadlerovi hrozí trest odňatia slobody na 1,5 až dva roky, ktorý bude odložený, ak bude súhlasiť s priznaním. Dohoda nasledovala po dohadovaní sa medzi Stadlerovým tímom obhajoby, prokurátormi a súdom najmä o tom, koľko peňazí by mal Stadler zaplatiť výmenou za podmienečný trest. Prokurátori požadovali dva milióny eur, pričom sa odvolávali na Stadlerove príjmy v Audi a Volkswagene a na jeho finančný a nehnuteľný majetok.
Stadlerov tím pôvodne tvrdil, že 1,1 milióna eur je príliš vysoká suma, keďže nemal od odchodu z Audi žiadne bežné príjmy a čelil značným trovám súdneho konania. Stadler bol súdený spolu s Wolfgangom Hatzom, bývalým vedúcim vývoja motorov Audi, ktorý sa neskôr stal špičkovým inžinierom koncernu VW, bývalým manažérom dieselových motorov Giovannim Pamiom a ďalším bývalým inžinierom Henningom L.