Manuálne prevodovky postupne vymierajú. Nerozumejú si s elektrifikáciou ani s asistenčnými systémami. Stále však existuje skupina zákazníkov, pre ktorých je manuál symbolom prepojenia vodiča s autom, najmä tých, ktorí milujú vysokovýkonné športové modely. Japonská Toyota, ktorá je známa výrobou hybridov, sa im rozhodla vyjsť v ústrety. Vyvíja nový druh manuálnej prevodovky, ktorý bude kompatibilný s hybridnou technológiou. Je to vskutku nezvyčajná kombinácia, ktorá sa objavila zatiaľ len v prípade kupé Honda CR-Z, ale bolo to už pred rokmi a skončilo sa to fiaskom.
Čítajte viac Lamborghini vyvinulo prvú dvojspojkovú prevodovku. A je revolučnáToyota na to ide inak. Systém, ktorý si dala patentovať v roku 2021, ale prvýkrát sa ním pochválila až vo februári tohto roka, si nemáme mýliť s automatickou spojkou „clutch-by-wire“, ktorý odpája spojkový pedál od hydraulického systému ovládania spojky. Má ísť o jedinečnú konštrukciu založenú na kyvadlovom ventile s trojicou spojkových valcov. Spojkový pedál by teda mal mať mechanické prepojenie so spojkou. Tým chce Toyota dosiahnuť pocit klasického radenia. Systém pritom stále umožňuje kedykoľvek odpojiť spaľovací motor od zvyšku pohonu, aby mohlo auto plachtiť s vypnutým motorom alebo rekuperovať. To je pre hybrid extrémne dôležité.
Čítajte viac Predaj áut s ‘manuálom‘ zázračne rastie. Ale tam, kde by ste to nečakaliLen čo však vodič zošliapne spojkový pedál, je späť v hre, či už auto práve poháňa elektromotor, alebo spaľovací motor. V športovom režime bude manuál dokonca fungovať ako bežná manuálna prevodovka, jednoducho deaktivuje činnosť hybridnej zložky pohonu. Znie to dosť komplikovane, ale Toyote to zato stojí. Nechce totiž prísť o nadšencov športovej jazdy. Aj preto s novým systémom počíta v budúcnosti len vo svojich vysokovýkonných hybridných modeloch. Zatiaľ Toyota neprezradila, kedy sa s hybridným manuálom stretneme, ale patent je prísľubom, že to myslí naozaj vážne.
Čítajte viac GMA T.33 Spider: Superšport snov s V12 a manuálom prišiel o strechu