Porsche postaví v Texase druhú fabriku na ‘palivo budúcnosti‘

Nový závod má ročne vyrobiť 750 miliónov uhlíkovo neutrálneho benzínu, čo by stačilo na prevádzku až 400 000 áut. Zatiaľ však stojí liter 50 eur. Bez dane!

09.05.2023 12:00
debata
Nový závod na výrobu syntetického benzínu zo... Foto: HIF Global
Porsche - závod na sysntetické palivá Nový závod na výrobu syntetického benzínu zo zeleného vodíka a CO2 zachyteného z atmosféry bude používať 1,8 GW elektrolyzér.

Porsche už spolu s firmou HIF Global prevádzkuje „rafinériu“ na výrobu syntetického benzínu v Čile. Teraz využije svoje doterajšie skúsenosti pri výstavbe ďalšieho závodu na výrobu uhlíkovo neutrálneho benzínu, ktorý postaví v Texase. A pôjde rovno o najväčší podnik svojho druhu na svete. Štát Texas už vydal povolenie na výstavbu. Tá sa začne v roku 2024, pričom od roku 2027 by mal závod produkovať 750 miliónov litrov tohto ekologického paliva. Porsche dúfa, že vďaka syntetickému benzínu sa mu podarí zachrániť výrobu áut so spaľovacími motormi aj po roku 2035, najmä legendárneho Porsche 911, pre ktoré neplánuje elektrickú budúcnosť.

PSA - meranie spotreby Čítajte viac Stellantis už testuje ‘palivo budúcnosti‘ v 28 starších motoroch

„V Texase posúvame výrobu e-palív na ďalšiu úroveň. Vyrobíme toľko syntetického benzínu, aby sme mohli dekarbonizovať viac ako 400 000 áut na cestách,“ povedala Meg Gentle, výkonná riaditeľka HIF Global. Výroba takéhoto množstva paliva si vyžiada približne 300 000 ton zeleného vodíka ročne v kombinácii s približne dvoma miliónmi ton oxidu uhličitého zachyteného z atmosféry. Výsledkom ich syntézy bude 1,4 milióna ton metanolu. Tento metanol sa môže predávať buď priamo na použitie v chemickom priemysle, alebo ako lodné palivo, alebo sa môže ďalej rafinovať na spomínaných 750 miliónov litrov e-benzínu.

Gerrit Marx - Iveco Čítajte viac Šéf Iveca: Syntetické palivá sú ‘šampanským‘ pre bohatých

Na výrobu zeleného vodíka bude nutné použiť elektrolyzér s výkonom 1,8 GW, ktorý dodá Siemens. Zariadenia budú napájané z veterných turbín. Aj preto padla voľba na Mexický záliv, ktorý poskytuje dostatok vetra. Syntetické palivá však majú aj svojich odporcov. Tí tvrdia, že sú veľmi neefektívne. Zo 100 kWh elektrickej energie, ktorá sa použije na výrobu syntetického paliva, sa totiž premení na pohyb auta so spaľovacím motorom len 13 kWh. Inými slovami, na pohon auta využívajúceho syntetický benzín by bolo potrebné takmer šesťkrát viac obnoviteľnej energie v porovnaní s batériovým elektromobilom. Otázna je tiež cena takéhoto paliva.

Miroslav Mrzula - Slovnaft Čítajte viac Zachránia syntetické palivá spaľovacie motory? A koľko budú stáť? Aj na to odpovedá špičkový palivár

Podľa správy, ktorú minulý mesiac zverejnil Postupimský inštitút pre výskum klimatických vplyvov, výroba jedného litra syntetického paliva z čílskeho závodu Porsche v Haru Oni stojí približne 50 eur, čo je 100-krát drahšie ako veľkoobchodná cena fosílneho benzínu. Len čo sa zavedie výroba e-palív v priemyselnom meradle s priamym zachytávaním CO2 zo vzduchu, mohla by sa ale podľa tej istej správy znížiť cena na dve eurá na liter pred zdanením a neskôr dokonca na jedno. HIF Global plánuje postaviť aj ďalšiu továreň v Tasmánii, ktorá by mala ročne produkovať až 100 miliónov litrov uhlíkovo neutrálneho syntetického benzínu s použitím 250 MW elektrolyzérov.

Porsche - závod na sysntetické palivá
Porsche - závod na sysntetické palivá
+2Porsche - závod na sysntetické palivá

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Porsche #syntetické palivo
Články podľa značiek