Giga-casting naberá na popularite. Technológia, ktorú stvorila americká Tesla a prvýkrát uplatnila na modeli Y, totiž šetrí čas aj náklady. A to je to, čo automobiloví výrobcovia milujú. Giga-casting umožňuje pomocou zariadení Giga Press výrobu obrovských dielcov karosérie. V podstate ide o tlakové liatie hliníka uplatnené na veľkých komponentoch. V prípade Tesly Y je tak napríklad vyrobená predná aj zadná časť skeletu karosérie a tieto dva diely sú následne prepojené takzvanou integrálnou batériou. Tá je teda tiež nosnou štruktúrou karosérie. Po tom, čo oznámili využívanie tejto technológie automobilky Volvo, General Motors či čínsky Xpeng, naskakuje na vlak aj Zeekr, čo je nová prémiová značka čínskeho Geely.
Čítajte viac Elon Musk desí konkurentov znižovaním cien. Nevedia čo s týmŠéf výrobnej technológie Zeekr Jiang Kehong pre Reuters povedal, že čínska značka začala po prvýkrát používať masívne hliníkové odliatky na výrobu veľkej zadnej časti šesťmiestnej dodávky Zeekr 009. Podľa Kehonga to odstránilo 800 bodových zvarov, znížilo chybovosť, znížilo hmotnosť a zvýšilo tuhosť karosérie, ktorá má zásadný vplyv na jazdné vlastnosti. Zeekr plánuje využiť giga-casting na ďalších modeloch. Najnovší a najväčší lis vyrobený spoločnosťou Idra má silu viac ako 9 000 ton a dokáže odliať prednú aj zadnú spodnú časť karosérie, ktoré podopierajú vonkajší plášť vozidla a poskytujú platformu pre komponenty zavesenia kolies.
Nová technológia umožňuje Podľa Riccarda Ferraria, generálneho riaditeľa spoločnosti Idra so sídlom v Brescii, zjednodušiť výrobu a znížiť náklady v niektorých oblastiach až o 40 percent. Giga-casting má však aj svoje riziká. Ak sú časti karosérie príliš veľké, sťažuje a predražuje to prípadné opravy. A to dokonca aj vtedy, ak ide o malé poškodenia. Kým pri bežnom aute stačí vymeniť len blatník, pri giga-castingu by to mohlo znamenať výmenu celej prednej či zadnej časti vozidla. Preto sa niektorí výrobcovia, ako General Motors snažia využiť giga-casting na výrobu menších odliatkov.
Čítajte viac MG Cyberster: Čínska ‘Tesla roadster‘ vráti značku ku koreňomTak napríklad elektrický Cadillac Celestiq kombinuje šesť pomerne veľkých odliatkov vrátane prednej a zadnej konštrukcie, spojených s dvoma odliatkami s priemerom 2 500 mm, ktoré sú lepené a bodovo zvarené do jednej podlahovej dosky. To umožňuje použiť pri opravách už dnes osvedčené postupy. Podobne uvažuje aj Toyota, ktorá zvažuje použite tlakového liatia, ale spôsobom, ktorý by nepredražoval a nekomplikoval opravy. Karoséria by sa tak skladala z väčšieho počtu odliatkov, ako je to pri Tesle. Nie je tajomstvom, že práve Tesly Y sú strašiakom poisťovní, pretože aj pri malom poškodení je vozidlo z dôvodu giga-castingu prakticky neopraviteľné.