Ruská invázia na Ukrajinu spôsobila rozvrat ruského automobilového priemyslu aj tamojšieho automobilového trhu . V prvom štvrťroku 2023 vzrástol predaj ojazdených áut o 18 %, naopak, predaj nových osobných a ľahkých úžitkových vozidiel klesol vlani o 58,8 % na 680 000 kusov. Išlo o vôbec najväčší pokles v celej jeho histórii. Aj napriek vyhláseniam úradov o tom, že pre Rusko ide o príležitosť nahradiť dovoz vlastnou produkciou, výroba áut nikdy v histórii Ruska nezažila takú krízu ako v roku 2022. Aj počas svetovej finančnej krízy v roku 2009 vyrobilo Rusko aspoň 729 000 áut, o 50 000 viac ako vlani. A v ostatných rokoch sa ruským výrobcom vždy podarilo dostať na úroveň milióna áut.
Čítajte viac Moskvič pácha ‘samovraždu‘. Zúfalí díleri ponúkajú dovolenky v ThajskuRozvrat priemyslu má už aj svoje prvé obete. A to doslova. Na viacerých ruských trasách sa totiž vlani zvýšila nehodovosť takmer o 80 %. Vzhľadom na to, že intenzita obchodných väzieb so Západom hneď v prvých týždňoch od invázie prudko klesla, začala sa doprava presúvať na Východ, kde sú nekvalitné cesty. V dôsledku toho sa na diaľnici A-320 (Omsk – hranica s Kazachstanom) v roku 2022 zvýšila nehodovosť o 76%, na R-297 „Amur“ (Čita – Chabarovsk) o 25%, na A-321 ( Barnaul – hranica s Kazachstanom) o 20,8% a na R-256 „Chuysky Trakt“ (Novosibirsk – hranica s Mongolskom) o 9%, píše Kommersant s odvolaním sa na správu Národného centra pre bezpečnosť cestnej premávky ministerstva vnútorných vecí.
V Rusku zmizlo z trhu 20 % modelov áut
V priebehu vlaňajška zmizol z ruského trhu každý piaty model auta. Podľa analytickej agentúry Avtostat mali ruskí predajcovia v roku 2021 k dispozícii 618 modelov, no v súčasnosti je to 486. Dôvodom bol, samozrejme, masový exodus zahraničných spoločností z krajiny. Takto sa rozhodla absolútna väčšina európskych, amerických a japonských značiek. Niektorí to priamo spájali s vojnou proti Ukrajine, iní sa odvolávali na logistické problémy a sankcie s ňou spojené, píše web sibreal.org. „Automobilový priemysel v Rusku objektívne zomrel,“ konštatuje novinár a automobilový expert Sergej Aslanyan. Dôvod vidí v tom, že ako každý priemysel v Rusku, aj tento sa v posledných desaťročiach uberal cestou nahradenia všetkého domáceho za dovážané.
„Videli sme to všade, od dovozu obrábacích strojov , ložísk, áut , počítačov či telefónov . Od roku 1973 sa Rusko rozhodlo nič nevyrábať samo a teraz nemá technológiu, aby to zmenilo. Neexistovalo jediné ruské auto, ktoré by bolo vyrobené zo 100 % domácich komponentov. Tak napríklad, Lada Niva potrebovala vždy 20 % zahraničných súčiastok a Lada Vesta, až 60% . Z dovezených komponentov sa vyrábala dokonca aj Lada Granta, primitívne a morálne zastarané auto už v čase svojho zrodu. Zahraničná bola aj montáž áut v ruských závodoch Toyoty, Nissanu, Volkswagenu či Škody. Lenže 24. februára 2022 si zahraničné spoločnosti zbalili kufre a opustili krajinu, pričom si zobrali, čo im patrilo. To, čo si odniesli, bol ruský automobilový priemysel,“ vysvetľuje Aslanyan.
Čítajte viac Člen predstavenstva Porsche chcel zachraňovať ruský autopriemysel. Nič z toho nebudeAko informuje analýza sibreal.com, nedostatok nových áut sa snažili Rusi nahradiť čínskymi modelmi. Ich podiel na ruskom trhu sa medziročne zvýšil z 15 % na 18 %. Čínska automobilka Chery zaznamenala v roku 2022 nárast predaja prémiových vozidiel Cheryexeed o 264 %, zatiaľ čo Dongfeng si polepšil o 213 %. O 204 % vzrástli aj registrácie japonského výrobcu nákladných vozidiel Hino. Zvýšil sa tiež podiel Lady na domácom trhu z 21 % na 27,9 %. Najpredávanejšími autami v roku 2022 sa stali lacné Lada Granta, Lada Vesta a Kia Rio. V rovnakom čase ale klesol predaj Lexusu desaťnásobne, Volva päťnásobne a Land Roveru, Toyote, Škode, Volkswagenu a BMW štvornásobne