
Ruská invázia na Ukrajinu spôsobila rozvrat ruského automobilového priemyslu aj tamojšieho automobilového trhu . V prvom štvrťroku 2023 vzrástol predaj ojazdených áut o 18 %, naopak, predaj nových osobných a ľahkých úžitkových vozidiel klesol vlani o 58,8 % na 680 000 kusov. Išlo o vôbec najväčší pokles v celej jeho histórii. Aj napriek vyhláseniam úradov o tom, že pre Rusko ide o príležitosť nahradiť dovoz vlastnou produkciou, výroba áut nikdy v histórii Ruska nezažila takú krízu ako v roku 2022. Aj počas svetovej finančnej krízy v roku 2009 vyrobilo Rusko aspoň 729 000 áut, o 50 000 viac ako vlani. A v ostatných rokoch sa ruským výrobcom vždy podarilo dostať na úroveň milióna áut.

Rozvrat priemyslu má už aj svoje prvé obete. A to doslova. Na viacerých ruských trasách sa totiž vlani zvýšila nehodovosť takmer o 80 %. Vzhľadom na to, že intenzita obchodných väzieb so Západom hneď v prvých týždňoch od invázie prudko klesla, začala sa doprava presúvať na Východ, kde sú nekvalitné cesty. V dôsledku toho sa na diaľnici A-320 (Omsk – hranica s Kazachstanom) v roku 2022 zvýšila nehodovosť o 76%, na R-297 „Amur“ (Čita – Chabarovsk) o 25%, na A-321 ( Barnaul – hranica s Kazachstanom) o 20,8% a na R-256 „Chuysky Trakt“ (Novosibirsk – hranica s Mongolskom) o 9%, píše Kommersant s odvolaním sa na správu Národného centra pre bezpečnosť cestnej premávky ministerstva vnútorných vecí.
V Rusku zmizlo z trhu 20 % modelov áut

V priebehu vlaňajška zmizol z ruského trhu každý piaty model auta. Podľa analytickej agentúry Avtostat mali ruskí predajcovia v roku 2021 k dispozícii 618 modelov, no v súčasnosti je to 486. Dôvodom bol, samozrejme, masový exodus zahraničných spoločností z krajiny. Takto sa rozhodla absolútna väčšina európskych, amerických a japonských značiek. Niektorí to priamo spájali s vojnou proti Ukrajine, iní sa odvolávali na logistické problémy a sankcie s ňou spojené, píše web sibreal.org. „Automobilový priemysel v Rusku objektívne zomrel,“ konštatuje novinár a automobilový expert Sergej Aslanyan. Dôvod vidí v tom, že ako každý priemysel v Rusku, aj tento sa v posledných desaťročiach uberal cestou nahradenia všetkého domáceho za dovážané.
„Videli sme to všade, od dovozu obrábacích strojov , ložísk, áut , počítačov či telefónov . Od roku 1973 sa Rusko rozhodlo nič nevyrábať samo a teraz nemá technológiu, aby to zmenilo. Neexistovalo jediné ruské auto, ktoré by bolo vyrobené zo 100 % domácich komponentov. Tak napríklad, Lada Niva potrebovala vždy 20 % zahraničných súčiastok a Lada Vesta, až 60% . Z dovezených komponentov sa vyrábala dokonca aj Lada Granta, primitívne a morálne zastarané auto už v čase svojho zrodu. Zahraničná bola aj montáž áut v ruských závodoch Toyoty, Nissanu, Volkswagenu či Škody. Lenže 24. februára 2022 si zahraničné spoločnosti zbalili kufre a opustili krajinu, pričom si zobrali, čo im patrilo. To, čo si odniesli, bol ruský automobilový priemysel,“ vysvetľuje Aslanyan.

Ako informuje analýza sibreal.com, nedostatok nových áut sa snažili Rusi nahradiť čínskymi modelmi. Ich podiel na ruskom trhu sa medziročne zvýšil z 15 % na 18 %. Čínska automobilka Chery zaznamenala v roku 2022 nárast predaja prémiových vozidiel Cheryexeed o 264 %, zatiaľ čo Dongfeng si polepšil o 213 %. O 204 % vzrástli aj registrácie japonského výrobcu nákladných vozidiel Hino. Zvýšil sa tiež podiel Lady na domácom trhu z 21 % na 27,9 %. Najpredávanejšími autami v roku 2022 sa stali lacné Lada Granta, Lada Vesta a Kia Rio. V rovnakom čase ale klesol predaj Lexusu desaťnásobne, Volva päťnásobne a Land Roveru, Toyote, Škode, Volkswagenu a BMW štvornásobne