Na čom budú Rusi jazdiť?
S klesajúcimi reálnymi príjmami Rusi čoraz viac uprednostňujú ojazdené autá pred novými. Len v prvom štvrťroku tohto roka vzrástol trh s ojazdenými autami o 18 % v medziročnom porovnaní. Každé piate predané auto bola ruská Lada, japonská Toyota sa na predaji podieľala 12 %, približne rovnaké množstvo pripadlo na juhokórejský Hyundai a Kiu. Predaj modelov Nissanu predstavoval asi 5 %. Vlani najviac excelovali „japonci“. Dodávky ojazdených áut z Japonska do Ruska v roku 2022 vzrástli o takmer 32 %, čím sa Rusko dostalo na prvé miesto v nákupe japonských ojazdených áut. V roku 2022 bol dopyt po nich taký vysoký, že vyvstal problém nedostatku lodí, ktoré by ich do Ruska doviezli. To napriek tomu, že aj japonské „jazdenky“ zdraželi medziročne o 21 %.
Čítajte viac Moskvič: Už vieme, prečo sa ‘sovietskej‘ značke nedarí. Nostalgia je pridraháZvýšený dopyt v Rusku po ojazdených autách využila aj Čína, ktorej domáci trh je presýtený novými autami. Aby Čína povzbudila domácich spotrebiteľov ku kúpe nových áut, zmiernila pravidlá prepravy ojazdených áut cez kontrolný bod zo Sufenhe do Vladivostoku. Aj tak má byť podiel ojazdených áut z dovozu malý. Tých čínskych aj preto, že ich cena je okolo 2,5 milióny rubľov, pričom ich kvalita je nižšia ako kvalita japonských áut. „Väčšina sekundárneho trhu obchoduje s autami, ktoré už boli prihlásené v Rusku. Teraz sa medzi ne dostávajú autá z Európy, Ameriky, z Japonska a Číny,“ vysvetľuje Aslanyan. Tvrdí však, že čínske „jazdenky“ nejdú do Ruska cez kanály predajcov. „Prichádzajú rovnakým spôsobom, ako to bolo v 90. rokoch. Nejaký Vasja ide do Číny, zoženie tam Changan, Lieb alebo Lifan a predáva ich na trhu v Rostove, Vladivostoku alebo Novosibirsku. Ak sa predajú, dostanú sa do štatistiky. Ak sa nepredajú, Vasja zbankrotuje.“
Aslanyan nemá dobré správy ani do budúcna Prosperitu neočakáva. „Automobilový trh sa bude postupne zmenšovať a vráti sa do čias Sovietskeho zväzu, keď si auto nemohol kúpiť každý . Od roku 2000 si každý mohol kúpiť auto, aj keď mal veľmi málo peňazí, pretože existovali pôžičky, existovali predajcovia, existoval sekundárny trh. Za sovietskej vlády ste to nemohli urobiť. Boli dokonca bohatí ľudia, ktorí si nemohli kúpiť auto. Rusko sa vracia do Sovietskeho zväzu tak v politike, ako aj v hospodárstve, ako aj v represiách vrátane automobilového trhu,“ konštatuje Aslanyan. Zdá sa, že ani výroba nových Moskvičov v bývalom závode Renaultu v Moskve, situáciu nezmení. Ruské klony čínskych modelov JAC Rusov zatiaľ nezaujali. Predaje sú tragicky nízke.
ZDROJ: Sibreal.org