České ‘manévre‘: Elektromobil začal horieť v garáži s výťahom

Pri komplikovanom zásahu asistovali aj chemici, auto muselo byť prepravené v špeciálnom kontajneri, napustenom vodou.

10.05.2023 14:00
poziar elektromobilu Foto:
Po uhasení požiaru sa auto bude musieť dochladzovať v kontajneri s vodou.
debata (8)

Len nedávno sme písali o tom, že českí hasiči sa môžu tešiť z prvého špeciálneho auta, navrhnutého najmä na hasenie elektromobilov. Vyvinula ho spoločnosť Koba v spolupráci so spoločnosťami Dajbich, THZ a Atenta. Vychádza z predĺženej Toyoty Hilux, ktorá bola doplnená o tretiu nápravu. Viac sme o ňom písali v tomto článku:

Kobit Atenta - hasičské auto na požiare elektromobilov Čítajte viac Kobit Atenta: Česi predstavili prvý špeciál na hasenie elektromobilov. Nemá páru

Súčasťou automobilu je aj špeciálny vysokotlakový hasiaci systém ColdCut Cobra 7-C330P kit, ktorý má umožňovať rýchle a efektívne hasenie akumulátorov s tlakom 300 barov a prietokom 28 litrov za minútu. Osemdesiat metrov dlhá hadica má koncovku s reguláciou hasiaceho kužeľa. Práve schopnosť vytvoriť hmlu z hasiaceho média je kľúčová pre úspešnú likvidáciu prvotného požiaru. V prednej časti je elektrický navijak s vlastným akumulátorom aj ťažné oká, takže po uhasení je možné elektromobil vytiahnuť z parkoviska a následne ponoriť do kontajnera.

A práve systém Cobra použili pražskí hasiči pri hasení elektromobilu asi v najhoršej možnej situácii. Ten totiž začal horieť v podzemnej garáži, ktorá nemá klasický vjazd a výjazd, ale je v nej použitý autovýťah. A ten musel byť počas požiaru elektromobilu, ktorý sa hasí len veľmi komplikovane a vznikajú pritom jedovaté výpary, odpojený. Hasiči preto museli zasahovať v dýchacích maskách a celý priestor monitorovala špeciálna hasičská chemická jednotka, ktorá navyše musela kontrolovať aj kvalitu odtekajúcej vody po zásahu.

Systém Cobra bol použitý na roztrhanie ochranného plášťa batérie, špeciálne hydraulické zdviháky auto nadvihli, pretože batéria bola v podlahe. Tá sa po uhasení požiaru dochladzovala, celý proces bol monitorovaný termokamerami. Rovnako ako následný transport auta výťahom, pripojeným na záložný zdroj.

A to ešte nebolo všetko – auto bolo následne ponorené do špeciálneho vodou naplneného kontajneru, v ktorom bude musieť stráviť minimálne 24 hodín, aby náhodou neprišlo k opätovnému vznieteniu. Veľkým šťastím pritom bolo, že požiar elektromobilu sa podarilo lokalizovať a uhasiť ešte v zárodku, kým nezasiahol celé auto, respektíve sa nepreniesol na ďalšie vozidlá.

Aj tento prípad ukazuje, aké nebezpečné môže byť parkovanie elektromobilov s li-ion batériami v podzemných garážach, respektíve garážových domoch. Teoreticky im je možné kvôli bezpečnosti zakázať do nich vjazd podobne, ako pri autách s LPG. Lenže to rieši situáciu iba krátkodobo. Ak totiž všetci budeme v blízkej budúcnosti jazdiť na elektrických autách, ktoré nebudú smieť vojsť do podzemných garáží, načo tie garáže budú? A kde budú všetci elektromobilisti potom parkovať?

Samozrejme, nič nie je neriešiteľné, pracuje sa aj na batériách novej generácie, ktoré by sa mali dať uhasiť oveľa jednoduchšie, respektíve budú úplne nehorľavé. Lenže kým sa tie dostanú do výroby, predajú sa milióny áut s li-ion batériami, ich požiare budú preto častejšie a zostanú kvôli použitej technológii rovnako nebezpečné, ako sú dnes.

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobil #požiar elektromobilu #hasenie elektromobilu #požiar batérie
Články podľa značiek