
Carlos Tavares, šéf Stellantisu, patril k najhlasnejším kritikom nútenej elektrifikácie. No ani jeho obrí podnik sa prechodu k elektromobilom nevyhne. Na to ale potrebuje jasné a stabilné pravidlá. Výnimku na uhlíkovo neutrálne palivá, takzvané e-palivá, ktorú si vynútilo na poslednú chvíľu Nemecko, aby zachránilo spaľovacie motory aj po roku 2035, považuje preto za nesystémové riešenie. Počas návštevy britského Vauxhallu pre Autocar povedal, že syntetické palivá víta ako možnosť poháňať 1,4 miliardy neelektrických áut, ktoré budú na cestách, aj keď sa pri predaji nových prejde na elektrické. Na druhej strane však zdôraznil, že rozšírenie legislatívy o e-palivá podkopalo regulačnú cestu, ktorá už bola vytýčená smerom k elektromobilom. A to práve v čase, keď sa plánovali investície na nasledujúcich 20 rokov.

„Som v pohode s tým, že smerujeme naplno k elektrickým autám a že chceme ukázať svetu, že sme ich najlepší výrobca. Hrám túto hru v regulačnom rámci, ktorý mi je daný. Na realizáciu súčasnej stratégie ale potrebujeme 20 rokov a jasné pravidlá. Aká je ale istota, že počas tohto časového okna niekto nepovie: ‘Našiel som niečo, čo je oveľa menej nákladné pre spoločnosť ako elektromobily, oveľa lepšie pre planétu a oveľa jednoduchšie to uskutočniť. Čo urobíme s gigafabrikami? Čo urobíme so všetkou transformáciou, ktorú ako priemysel robíme, kto to zaplatí? A keď politici uvidia toto riziko, začnú sa vyhovárať: ‘No, my sme tú technológiu predsa nezaviedli,“ vysvetľuje Tavares. Pre istotu sa ale koncern Stellantis ubezpečil, že jeho motory sú s e-palivami plne kompatibilné. „Teraz necháme zainteresované strany preukázať, že syntetické palivo je skutočne uhlíkovo neutrálne a že jedného dňa môžu byť náklady na jeho výrobu na prijateľnej úrovni.“

Aj vzhľadom na to Tavares povedal, že nemá žiadne obavy o schopnosť Stellantisu prosperovať bez ohľadu na predpisy, a povedal, že firma bude ‘jednou z tých, ak nie jedinou, ktorá prežije‘. Namiesto toho sa obáva chaosu, ktoré nejasné pravidlá môžu spôsobiť celému odvetviu, zamestnávajúcemu milióny ľudí. „Bojím sa o spoločnosť, bojím sa o Európu, bojím sa o západný svet, pretože ak sa chcete staviť, že v najbližších 20 rokoch bude všetko stabilné, uzatvárate veľmi neistú stávku. „Politici sú veľmi zdvorilí, ale nie som si istý, či počúvajú. Celé storočie pracujeme na dolaďovaní spaľovacích motorov a zrazu by chceli, aby sme dosiahli rovnakú efektivitu s úplne novou technológiou, ktorá má navyše len veľmi obmedzený čas na optimalizáciu,“ uzatvára Tavares.
