Dôvodom zásadného rozšírenia nízkoemisnej zóny ULEZ (Ultra Low Emission Zone) je, že problém so zníženou kvalitou ovzdušia v najväčšej britskej aglomerácii stále pretrváva a nie je sústredený len do centra. To má za následok narastajúce množstvo chorôb ako rakovina, astma, respektíve ďalšie pľúcne ochorenia, ktoré prispievajú k predčasným úmrtiam tisícov obyvateľov Londýna. A tie narastajú najmä v jeho vonkajších častiach.
Rozšírenie ULEZ znamená, že každé auto jazdiace v nízkoemisnej zóne a nespĺňajúce povolené emisné štandardy bude musieť denne platiť poplatok vo výške 12,5 britskej libry, čo je v prepočte 14,4 eura. Poplatok je viazaný na kalendárny deň, teda ak sa niekto napríklad o deviatej večer vyberie autom do reštaurácie a vráti sa z nej po polnoci, zaplatí v prepočte takmer 30 eur len za jazdu cez ULEZ. A to sa mnohým nepáči, niektoré mestské časti dokonca napadli toto nariadenie na súde.
Čítajte viac TomTom: ‘Najpomalším‘ európskym mestom je Londýn. Košice prekonali BratislavuEkologické štandardy sú totiž najmä v prípade naftových áut nastavené pomerne prísne. Od poplatku sú oslobodené až autá, vyhovujúce emisnej norme Euro 6 (NOx, pevné častice), čiže ide prevažne o autá, ktoré boli vyrobené po septembri 2015 a mladšie. Takže autá staršie ako 8 rokov už majú problém – a takých jazdí v Londýne stále dosť. V prípade benzínových áut to nie je až tak zlé, pri nich stačí, ak vyhovujú emisnej norme Euro 4, respektíve boli vyrobené cca po roku 2005.
Nový poplatok sa vzťahuje na všetkých, teda aj na taxíky, nákladné vozidlá a zásobovanie. Platí pre návštevníkov Londýna rovnako ako aj pre jeho obyvateľov. Jedinou „úľavou“ je, že ak sa auto nachádza v ULEZ zóne, tak poplatok nemusí platiť v dňoch, keď je len zaparkované a nejazdí. Podľa tvorcov novej regulácie už v súčasnosti vyhovuje ekologickým nárokom a je teda od poplatku oslobodených približne 90 percent áut jazdiacich po území Londýna.