
O 12 rokov má dôjsť v Európskej únii k zákazu predaja áut so spaľovacími motormi. Mnohí to označujú za šibeničný termín, pretože cenová parita elektrických a konvenčných áut neprichádza a zúfalo pomalý je aj rast nabíjacej infraštruktúry. Lenže EÚ je na tom ešte dobre. Veľká Británia sa totiž rozhodla, respektíve jej politici, že bude pápežskejšia ako pápež. Spaľovacie autá chce zatrhnúť už v roku 2030, teda o päť rokov skôr ako kontinentálna Európa. Na prechod k čisto elektrickým autám či autám na vodík má iba sedem rokov, a ako sa ukazuje, ide o utópiu.
Upozornila na to tamojšia asociácia výrobcov a predajcov áut (SMMT) a Mike Rutherford z magazínu Auto Express. Podľa asociácie získali elektromobily od januára do apríla trhový podiel 15,4 %, čo je len o jedno percento viac v medziročnom porovnaní. Rutherford to označuje za „bolestivo pomalý rast“. „Takýto skromný nárast vyvoláva pochybnosti a skepsu medzi výrobcami aj spotrebiteľmi, že zákaz britskej vlády pre nové benzínové a naftové autá jednoducho nemožno splniť do januára 2030. Je namieste otázka, či je trh na takýto prechod pripravený za menej ako sedem rokov,“ pýta sa.

Rutherford si zároveň odpovedá, že nie. A má to byť na základe diskusií s mnohými expertmi z odvetvia, ale aj so spotrebiteľmi, ktorí pri súčasnej úrovni miezd nemajú na to, aby si kúpili drahý elektromobil. Asociácia výrobcov a predajcov dokonca očakáva, že podiel elektromobilov na celkových registráciách tento a budúci rok zásadne nestúpne. Podľa SMMT budú v tomto období z desiatich prihlásených nových áut elektrické len dve. A to aj napriek tomu, že ponuka elektrických áut bude rásť, kým ponuka vozidiel na naftu a benzín klesať. Vysvetlenie je jednoduché.
Kým klasický Opel Corsa stojí teraz vo Veľkej Británii 18 585 libier, elektrická Corsa začína na 32 330 librách. Je teda o 74 % drahšia. „Pamätám si predpovede a sľuby, že maloobchodné ceny čisto elektrických áut klesnú a do polovice roku 2020 budú na rovnakej úrovni ako modely so spaľovacími motormi. „Tak čo sa do pekla stalo s tými predpoveďami, sľubmi a vyhláseniami o cenovej parite? Je zrejmé, že obchodný model pre elektrické autá nefunguje tak, ako by mal,“ konštatuje Rutherford.
