Slovenské zelené brzdové svetlo budú testovať už aj Taliani

Testovanie by malo začať v septembri. Je pravdepodobné, že sa uskutoční aj na motorkách a mopedoch.

16.05.2023 18:00
predné brzdové svetlo Foto:
Úlohou zeleného predného brzdového svetla je informovať chodcov, že prichádzajúce auto ich registruje a brzdí.
debata (10)

O predných zelených brzdových svetlách sme prvýkrát písali v septembri minulého roku. Je to nový bezpečnostný prvok na automobile, vďaka ktorému napríklad chodci na priechodoch zistia, či auto spomaľuje a či môžu bezpečne prejsť cez cestu. Taktiež ho v spätnom zrkadle vidia aj vodiči, vďaka čomu napríklad vedia, čo auta za nimi v križovatke dobrzďuje.

Ide o technológiu, ktorá by mala prispieť k zvýšeniu bezpečnosti na cestách a k zníženiu nehodovosti. Jej prvé veľké pilotné testovanie prebieha na Slovensku. Testovanie bude trvať deväť mesiacov na 3000 motorových vozidlách najmä v Trenčianskom samosprávnom kraji a v mestách Trenčín, Prievidza, Partizánske a Žilina, ale aj v Bratislave a v Nemecku. Výsledky testovania budú smerovať k zavedeniu predného brzdového svetla do praxe na území Slovenska i celej Európskej únie.

„Predné brzdové svetlo je vybavené mikroprocesorom, nie je invazívne, žiadne vozidlo nepoškodí. Je univerzálne a montovateľné na každé jedno vozidlo, ktoré môže jazdiť po pozemných komunikáciách,“ vysvetlil Jozef Garaj, vedúci technickej realizácie projektu.

Do terénnej skúšky výskumného projektu sa zapojí celkom 253 prímestských autobusov SAD Trenčín, inštalácie svetiel prebiehajú súbežne aj na 249 autobusoch SAD Žilina a na záver sa namontujú aj na autobusy SAD Prievidza.

Aktuálne o túto technológiu prejavili záujem aj Taliani, konkrétne spoločnosť Lumaco Inovations Italia. Tá plánujú v septembri spustiť testovanie predného brzdového svetla v regióne Marche, konkrétne v meste Ancona. Zatiaľ čo na Slovensku sa predné zelené brzdové svetlo testuje na autách a autobusoch, Taliani by chceli rozšíriť testovanie aj o motorky a špeciálne mopedy.

Istá je už spolupráca s Univerzitou v Marche. Taliani komunikujú aj s miestnou filiálkou ministerstva dopravy a telekomunikácií v Ríme so sídlom v Ancone, ktorá dala povolenie na skúšobnú prevádzku predného brzdového svetla v premávke.

Testovanie v Taliansku je však o niečo náročnejšie kvôli odlišnej legislatíve. „V Taliansku je nevyhnutné, na rozdiel od Slovenska, vykonať zápis do osvedčenia o technickom stave vozidla, čiže dočasné povolenie, ako platí u vás, v Taliansku nie je možné. S tým sú samozrejme spojené aj dodatočné náklady a v neposlednom rade aj časová náročnosť. No vzhľadom na to, že to všetci vnímajú ako dôležitú otázku, čo sa týka zlepšenia bezpečnosti, tak v tomto smere očakávame ľahší priebeh a podporu od politikov priamo z Ríma,“ vysvetlil Gianadrea Eroli zo spoločnosti Lumaco Inovations Italia.

10 debata chyba
Viac na túto tému: #predné brzdové svetlo #zelené brzdové svetlo
Články podľa značiek