
Elektromobily robia automobilovým výrobcom poriadne vrásky na čele. Náklady na vývoj a výrobu sa pohybujú v miliardách eur. Často ich musia financovať zo zisku z áut s klasickým pohonom. A nedarí sa ani mnohým startupom. Predaje a teda aj plánovaný zisk viaznu Lucidu, Fiskeru, Nikole, Rivianu či Polestaru. A máme tu mnohé príklady bankrotov. Spomeňme nevydarené projekty Byton-u, Sono, Th!nku, Faradayu, Disonu či najnovší krach holandskej spoločnosti Lyghtyear. Lenže Rusko je pravdepodobne krajinou neobmedzených možností. Čo na tom, že ruské závody dnes nie sú schopné vyrábať ani bežné autá vybavené airbagmi, ABS či systémom núdzového volania. Tamojší Startup Kama, ktorý založil šéf Kamaz-u Sergey Kogogin a podnikateľ Ruben Vardanyan, práve predstavil svoj prvý elektromobil Atom. Ciele sú viac ako ambiciózne.

Sériová montáž novinky sa má začať v polovici roku 2024 a predaj v priebehu roka 2025. Miesto výroby však ešte nie je určené. Kama si práve vyberá jednu zo znárodnených fabrík bývalých západných automobiliek. Šušká sa o závode Fordu v meste Naberežnyje Čelny alebo o bývalej fabrike Toyoty v Petrohrade. Atom dostane pohon zadných kolies a z hľadiska rozmerov bude porovnateľný s autami triedy A/B. Bezpečnosťou chce získať aspoň štyri hviezdičky v hodnotení China NCAP. Atom má byť pritom len jedným z viacerých pripravovaných elektromobilov na spoločnej platforme. Ročne má vznikať až 75 000 vozidiel. Okrem 5-miestneho Atomu aj dodávka pre mestský rozvoz, dvojmiestny elektromobil na rekreačné účely a taxík. Všetky verzie majú mať dojazd 500 km!

Čo je však najviac šokujúce, Kama má v pláne presadiť sa s modelmi Atom okrem Ruska aj v Číne. Áno v tej Číne, kde medzi výrobcami elektromobilov vládne taký boj, že mnohí vidia jedinú záchranu v expanzii na zahraničné trhy. Okrem elektromobilu Atom sa spoločnosť Kama pochválila aj vlastným operačným systémom Atomverse založeným na OS Kaspersky. Tento má byť ponúknutý ďalším hráčom na automobilovom trhu vrátane tých mimo Ruskej federácie. Dodávateľmi viacerých komponentov budú okrem čínskych firiem aj spoločnosti z Indie a Turecka. Batérie dodá ruská spoločnosť Rener, patriaca pod energetický kolos Rosatom, ktorá stavia v Kaliningrade gigatováreň na výrobu batérií. Jej spustenie je naplánované na koniec roka 2025.

Uvidíme, ako sa veľkolepé plány Rusov skončia. Zatiaľ to vyzerá tak, že Kama a jej Atom je podobne ako reinkarnovaný Moskvič súčasťou snahy, ktorou chce Rusko preukázať životaschopnosť automobilového priemyslu bez západných partnerov. Inak nedáva takýto projekt zmysel, najmä nie ekonomický. Rusko zaostáva v budovaní nabíjacej infraštruktúry a navyše, Rusi budú mať čoskoro k dispozícii množstvo lacnejších čínskych elektromobilov. Prečo by mali dať prednosť Atomu. To napriek tomu, že Kama deklaruje Atom ako výsledok vývoja viacerých zvučných mien v automobilovom priemysle. Na projekte sa mal podieľal Harald Grubel z Nemecka, ktorý spolupracoval s Mercedesom či Volkswagenom. Technologická práca, najmä v Číne, prebieha pod vedením Alexa Hamada, ktorý predtým pracoval pre Teslu. Larry Wang, bývalý šéf vývoja Bytonu je zas zodpovedný mrazuvzdornú batériu a elektrického pohonu.