Tesla spustí revolučný výrobný proces. Pás Henryho Forda pošle do minulosti

Revolučná montážna linka Henriho Forda, ktorú doviedla do dokonalosti Toyota, sa možno čoskoro stane minulosťou. Tesla totiž oznámila, že v plánovanej gigafactory v Mexiku pripravuje nový „rozbalený“ proces výroby.

17.05.2023 16:00
debata (1)
Tesla používa pri výrobe klasický výrobný... Foto: Tesla
Tesla - výroba Tesla používa pri výrobe klasický výrobný proces montážnej linky. Nová gigafactory v Mexiku obráti všetko naruby.

Tesla spôsobila poriadny rozruch v automobilovom priemysle už keď začala model Y vyrábať pomocou takzvaného giga-castingu. Ide o výrobný proces, keď veľkú prednú a zadnú časť spodnej partie vozidla, obe vyrobené tlakovým liatím hliníka, spája takzvanou integrálnou batériou. To znamená nahradenie stoviek menších komponentov, ktoré je nutné zvárať, troma. Šetrí to čas aj náklady. Už dnes má Tesla výrobné náklady na model 3 približne 18 500 dolárov, kým priemer v odvetví je 25 000 dolárov. To však nie je koniec revolúcie vo výrobe. Tesla sa totiž rozhodla, že do minulosti pošle celý súčasný systém klasickej montáže áut na výrobnej linke, ktorú pre automobilový priemysel objavil Henry Ford a v 60-rokoch ju do dokonalosti doviedla Toyota. Montážny pás má totiž aj svoje „muchy“.

Elon Musk - otvorenie Gigafactory v Berlíne Čítajte viac Elon Musk desí konkurentov znižovaním cien. Nevedia čo s tým

Napríklad to, že na výrobnej linke môže pracovať na montovanom vozidle len obmedzený počet ľudí. Viac sa ich na pracovisko nezmestí. V každom takte výrobnej linky prebieha len jeden úkon, pretože pracovať na viacerých častiach auta súčasne nie je možné. A ak sa zastaví výroba na jednom úseku linky, zastaví sa celý lineárny proces. To všetko výrobu spomaľuje a predražuje. Elon Musk chce preto zaviesť systém unboxed, teda čosi ako rozbalenú montáž, keď vozidlo rozdelí na podzostavy, z ktorých každú zmontuje samostatný tím a dokonca ju aj nalakuje. Finálny produkt sa z týchto podzostáv zmontuje až v závere. Takto je možné pracovať na viacerých častiach auta súčasne a odstrániť množstvo prestojov a zbytočných úkonov.

Nový výrobný proces má umožniť súčasnú prácu na... Foto: Tesla
Tesla - výroba Nový výrobný proces má umožniť súčasnú prácu na viacerých častiach vozidla.

Napríklad demontáž niektorých dielov karosérie po lakovaní, aby bolo možné vložiť sedadlá alebo palubnú dosku do interiéru. Viceprezident Tesly Lars Moravy tvrdí, že systém unboxed zníži náklady na výrobu o 50 % a plochu tovární pri zachovaní kapacity o 40 %. To sú obrovské úspory. Pomocou nich chce Tesla znížiť cenu elektromobilov. Jej nový kompaktný model 2 by tak mohol cenou podliezť úroveň 30 000 dolárov. Tesla 3 začína v súčasnosti o približne 10 000 dolárov vyššie. Nový výrobný proces zavedie Tesla vo svojej novej gigafactoy v mexickom Monterrey, ktorá vyrastá investíciou vo výške päť miliárd dolárov a ktorá by mala byť spustená koncom roka 2024.

Pozrite si, v čom je rozdiel medzi klasickou výrobou a „rozbaleným“ výrobným procesom.

Oznámenie o „rozbalenom“ výrobnom procese rozpútalo diskusiu medzi odborníkmi na automobilový priemysel. „Keď som sledoval prezentáciu Tesly, mal som pocit, že slávna príručka Toyota Production System bola práve vyhodená do vzduchu a zostrelená guľometom,“ povedal Martin French, výkonný riaditeľ poradenskej firmy Berylls. Nemecký výskumník Jan-Philipp Büchler z univerzity v Dortmunde je zas presvedčený, že nový proces Tesly je „revolučný“ a dodáva: „Je to oveľa viac ako modulárna výroba. Je to eliminácia krokov, ktoré boli štandardné, vytváranie nových modelov práce, zvyšovanie rýchlosti, čím sa znižuje zložitosť“.

Giga-casting Čítajte viac Zníži ceny elektrických áut giga-casting? Má to veľký háčik

Hide Oba, konzultant pre zoštíhľovanie výroby, však vidí v „rozbalenom“ výrobnom procese aj riziká. „Nebude fungovať, pokiaľ nebude výroba týchto veľkých, vysokokomplexných modulov vozidiel úplne synchronizovaná a hotové bloky nedorazia na konečné zostavenie just-in-time,“ povedal Oba, ktorý predtým pracoval pre Centrum podpory výrobného systému Toyoty. Ďalšou otázkou je, či Tesla dokáže vyrobiť viacero modelov vozidiel rôznych veľkostí a typov karosérie na takejto výrobnej linke. "Myslím, že je to takmer nemožné, pretože spôsob, akým Tesla rozdelila vozidlo na veľké bloky, neponúka veľa priestoru na variabilitu. To by mohlo Teslu v budúcnosti pribrzdiť,“ dodáva Oba.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Tesla #výroba áut #výroba elektromobilov #montážna linka
Články podľa značiek