Honda takmer na dne, Dacia lepšia ako Citroën. Predaj áut v Európe v roku 2023

Predaj áut v Európe stúpa. Darí sa všetkým s výnimkou Hondy, Jaguaru, Mitsubishi a Fordu.

19.05.2023 06:00
Tesla-Model Y-2021-1280-01 Foto:
Po Alfe Romeo je Tesla zatiaľ najrýchlejšie rastúcou značkou v Európe. Po prvom kvartáli dokonca jej Model Y bol najpredávanejším autom v Európe.
debata (8)

Od januára do apríla 2023 v medziročnom porovnaní vzrástol automobilový trh v Európske únii (EÚ) o 17,8 percenta, čo značí, že sa za toto zaregistrovalo 3,5 milióna nových áut. Napriek medziročnému zlepšeniu však predaj nových áut stále výrazne zaostáva za predajom v poslednom „normálnom“, teda predpandémiovom roku – rozdiel je 22,8 percenta, takže segment automotive má ešte ďaleko k úplnému zotaveniu. Tomu nepomáha ani strata ruského trhu a fabrík v dôsledku politického vývoja a s ním spojených protiruských sankcií, súvisiacich s vojnou na Ukrajine.

Pozitívne je, že zatiaľ pomerne výrazne rastú aj všetky štyri hlavné európske automobilové trhy. Najviac Španielsko (+33,7 %), nasledované Talianskom (+26,9 %), Francúzskom (+16,7 %) a Nemeckom (+7,9 %).

zväčšiť Registrácie áut v EÚ za posledných 12 mesiacov. Foto: ACEA
registracie april acea Registrácie áut v EÚ za posledných 12 mesiacov.

Predaj čistých batériových elektromobilov zostal v apríli len tesne pod stotisícovou hranicou (94 561 predaných áut). To predstavuje trhový podiel 11,8 %, čo je nárast o takmer tri percentá v porovnaní s aprílom 2022. Za prvé štyri mesiace roku 2023 sa v EÚ predalo 415 579 elektro­mobilov.

Aj napriek absolútnej ignorancii podpory predaja elektrických áut zo strany štátu sa na Slovensku predalo za prvé štyri mesiace tohto roku 572 čistých elektromobilov, zatiaľ čo za prvé štyri mesiace uplynulého roku to bolo 390. Ide tak o nárast na úrovni 46,7 percenta. No nie je sa čím chváliť. Trhový podiel elektromobilov sa na Slovensku momentálne pohybuje na úrovni dvoch percent, čo značí, že patríme v tomto smere k najhorším štátom v celej EÚ.

Napriek rastu predaja áut v medziročnom porovnaní pomerne výrazne – približne o 5,5 percenta – klesol predaj plug-in hybridov. Je to však čiastočne anomália, zavinená ukončením dotácií na plug-in hybridy v Nemecku, čo spôsobilo, že ich predaj tam klesol takmer o 46 percent. Nemecko bolo jednoznačne najsilnejším plug-in hybridným trhom v EÚ. Aby sme boli konkrétni – za prvé štyri mesiace roku 2022, keď Nemci ešte plug-in hybridy dotovali, sa ich tam predalo takmer 90-tisíc. Po ukončení dotácií sa ich tam za prvé štyri mesiace tohto roku predalo len niečo vyše 49-tisíc.

Škoda - odstavené autá Čítajte viac Škoda opäť ‘na koni‘. Toto sú najpredávanejšie autá za apríl a štyri mesiace

Pokiaľ ide o spaľovacie autá, plánovaný zákaz ich predaja po roku 2035 nemá zatiaľ na ich predaj negatívny vplyv. Predaj benzínových áut rastie celkom slušne a pri naftových sa prepad predaj zastavil. Konkrétne sa v apríli predalo 306 757 áut s čisto benzínovým spaľovacím motorom, čo je medziročný nárast o vyše 17 percent. V Taliansku ich predaj medziročne vzrástol takmer o 40 percent a vo Francúzsku o vyše 31 percent. Predaj naftových áut v EÚ medziročne vzrástol o 0,03 percenta. Výrazne vzrástol v Taliansku (o 21,5 percenta) a celkom prekvapivo aj v Nemecku (o 2,5 percenta).

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #ACEA #predaj áut #TOP 10 áut #najpredávanejšie autá v Európe #cenová vojna
Články podľa značiek