Automobilka Stellantis varovala britskú vládu, že pokiaľ nedosiahne zmeny v dohode o brexite, bude možno prinútená zatvoriť svoje továrne v Spojenom kráľovstve. „Na rane“ je hlavne fabrika v britskom meste Ellesmere Port. Tá aktuálne prešla zásadnou rekonštrukciou za vyše 100 miliónov eur s cieľom prejsť na výrobu kompaktných elektrických dodávok Opel/Vauxhall Combo Electric, Peugeot e-Partner a Citroën e-Berlingo vrátane ich „civilných“ verzií Peugeot e-Rifter, Opel Combo e-Life a aj elektrického Berlinga.
Spoločnosť, zastrešujúca 14 automobilových značiek, vrátane Peugeotu, Citroënu a FIAT-u uviedla, že ohrozená je výroba elektrických áut, keďže ich vývoz do EÚ by vzhľadom na nové pravidlá o pôvode komponentov mohol čeliť clu vo výške 10 percent.
Ak sa náklady na výrobu elektromobilov v Spojenom kráľovstve stanú neudržateľnými, fabrika v Ellesmere Port bude zatvorená, tvrdí vedenie spoločnosti. Majiteľ značiek Vauxhall/Opel, Peugeot, Citroën a Fiat vyzval britskú vládu, aby sa s EÚ dohodla na zachovaní súčasných obchodných pravidiel až do roku 2027. Žiada tiež prehodnotenie režimu týkajúceho sa výroby dielov v Srbsku a Maroku.

Od budúceho roka by 45 % hodnoty elektrických áut malo mať pôvod v Británii alebo EÚ, aby sa na ne vzťahoval obchod bez ciel. V roku 2027 sa má tento podiel zvýšiť na 65 %. Spoločnosť uviedla, že tieto podmienky v súčasnosti nedokáže splniť vzhľadom na prudký nárast cien surovín a energií. Vládu varovala, že ak sa jej nepodarí dosiahnuť dohodu o zachovaní súčasných pravidiel až do roku 2027, bude vývoz jej vozidiel od budúceho roka podliehať 10-percentnému clu. To by podľa automobilky znamenalo, že Spojené kráľovstvo by stratilo konkurencieschopnosť voči krajinám ako Japonsko a Južná Kórea.
A rozhodne nejde zo strany Stellantisu len o nejaké vydieranie. Rovnako vidí situáciu aj nemecké združenie automobilového priemyslu VDA. To takisto vyzvalo EÚ a Spojené kráľovstvo na opätovné prerokovanie obchodnej dohody medzi Spojeným kráľovstvom a Európskou úniou. Bez nej pripravované zmeny tzv. pravidiel o pôvode môžu viesť k výraznému zdraženiu elektrických áut a tým pádom aj k strate ich konkurencieschopnosti najmä voči ázijským výrobcom.

K Stellantisu a VDA sa pripojili aj K jej výzve sa pripojili aj spoločnosti Ford a Jaguar Land Rover, ktorý je najväčším zamestnávateľom v britskom automobilovom priemysle. Ford uviedol, že zmena pravidiel o pôvode prinesie nezmyselné náklady pre zákazníkov, ktorí chcú byť šetrní k životnému prostrediu. Jaguar označil časový plán zavádzania zmien za nerealistický a kontraproduktívny.
Britský premiér Rishi Sunak koncom minulého týždňa uviedol, že jeho vláda vedie v tejto záležitosti rokovania s Bruselom. Podľa britského spravodajského portálu inews však Európska komisia (EK) nemá záujem znova otvárať dohodu o brexite a pripúšťa iba „technické úpravy“.
Obchodné pravidlá týkajúce sa elektromobilov boli jednou z úplne posledných otázok, ktoré sa vyriešili v rámci rokovaní o brexite medzi vtedajším britským premiérom Borisom Johnsonom a predsedníčkou Európskej komisie (EK) Ursulou von der Leyenovou v roku 2020.