Najzachovalejší Favorit sa vrátil do domoviny. Stál šesťkrát viac ako zamlada

Škoda Favorit z roku 1993 má neskutočný príbeh aj pointu. Po 30 rokoch strávených v gréckej garáži je opäť v Česku, vo svojej domovine. Postaral sa o to známy český pretekár.

19.05.2023 18:00
debata
Táto Škoda Favorit stála predlhých 30 rokov v... Foto: Škoda-Auto
Škoda Favorit - 1993 Táto Škoda Favorit stála predlhých 30 rokov v jednej gréckej garáži. Majiteľka, ktorá si ho v roku 1994 kúpila, s ním nikdy nejazdila.

Autá majú rôzne osudy. Len málokedy sa však stáva, že ostanú nehybne stáť celé roky na jednom mieste. Pochopiť sa to dá pri drahých modeloch, ktoré sú v podstate hneď od začiatku skôr investíciou ako dopravným prostriedkom. Lenže ak sa čosi také stane obyčajnej Škode Favorit, je to kuriózne. Presne takýto príbeh má však za sebou Favorit z roku 1993. Ide teda o záverečnú fázu výroby Favorita, rok predtým, než prebrala žezlo Felicia. Podieľal sa na ňom už aj koncern Volkswagen. A to známou modernizáciou, ktorá Favoritu priniesla neuveriteľných 586 zlepšení. Presne pre takýto Favorit sa pred 30 rokmi rozhodla jedna grécka zákazníčka z Atén. Napokon, škodovka bol v tejto slnečnej a ostrovnej krajine svojho času populárna.

Áno, toto je aktuálny údaj na odometry. Po 30... Foto: Škoda-Auto
Škoda Favorit - 1993 Áno, toto je aktuálny údaj na odometry. Po 30 rokoch!

Kým však jeho súputníci už dávno zhrdzaveli a púť skončili kdesi na vrakoviskách, tento exemplár si veľa služby neužil. Hneď po kúpe totiž jeho majiteľka zistila, že šoférovanie je pre ňu stresujúce. Keď hovoríme hneď, máme na mysli, že s ním absolvovala len jedinú jazdu – z predajne do podzemnej garáže. Potom sa už auta ani nedotkla. A tak na odometri Favorita „zamrzla“ číslica 34. O tomto náleze sme vás informovali už vlani, pretože sa objavil v internetovej aukcii. Grécka majiteľka sa ho totiž rozhodla predať. Tušili sme, že to vyvolá záujem. Ani nie tak v Grécku, ale v Česku alebo na Slovensku, kde má Favorit za sebou hviezdnu kariéru. Stalo sa. A keďže o jeho ďalšom osude informovala dokonca samotná automobilka, môžeme dodať pointu.

Z Atén späť do Česka

O pravdepodobne najzachovalejší Favorit súčasnosti začali bojovať dvaja českí pretekári. Navzájom o sebe však netušili. „Keď som uvidel tento inzerát, povedal som si, že takýto kus histórie musím mať,“ hovorí automobilový pretekár Jiří Mičánek mladší. Keď sa Favorit v roku 1993 vydal na svoju prvú a poslednú jazdu, mal Jiří len sedem rokov, ale v žilách mu už kolovala pretekárska krv. Jeho otec Jiří Mičánek totiž od 70. rokov súťažil v prestížnych formulových šampionátoch vo vtedajšom Československu a vo východnej Európe, a to s monopostami, ktoré mali väčšinou motory Škoda. Získal s nimi viac ako desať titulov majstra Československa tak na okruhoch, ako aj v pretekoch do vrchu. „Favorit sme mali doma ako auto na bežné jazdenie a otec ho na začiatku 90. rokov používal aj vo svojej okruhovej škole,“ vysvetľuje Mičánek, prečo sa v aukcii rozhodol zabojovať o tento „grécky“ solitér.

Grécky díler ozvláštnil dizajn vtedy módnymi... Foto: Škoda-Auto
Škoda Favorit - 1993 Grécky díler ozvláštnil dizajn vtedy módnymi samolepkami. Na predných blatníkoch sa skvie nápis Bertone.
Auto Abbaretti - replika Lamborghini Countach Čítajte viac Bratislavské ‘lambo‘ poháňal motor z Tatry 613. Ožiť má po 30 rokoch

Nakoniec uspel. Vo finále ostal v boji proti jedinému súperovi, ďalšiemu českému pretekárovi Borisovi Vaculíkovi, okrem iného účastníkovi Rallye Dakar. „Keď sme to zistili, tak sme si zavolali a na rovinu sme si povedali, kam sme až ochotní ísť. Ja som bol vyššie, tak sme sa dohodli, že sa už nebudeme prebíjať ponukami,“ smeje sa Jiří Mičánek. Auto ho aj tak stálo 24 000 eur, čo je asi šesťnásobok ceny z roku 1993, keď bolo vyrobené. Po započítaní inflácie za tri desaťročia však cena takmer presne zodpovedá súčasnej hodnote. Po dvoch mesiacoch, ktoré vzácny Favorit strávil v lodnom kontajneri, doputoval do Frankfurtu nad Mohanom, kde si ho nový majiteľ vyzdvihol. Do svojej domoviny zamieril Favorit na prívese, aby na odometri zbytočne nepribúdali kilometre. Vyzerá úžasne. Vďaka tomu, že celých tridsať rokov strávil v podzemných garážach, je v stave, ako keby práve zišiel z montážnej linky.

Hoci ide o bežnú verziu LX, interiér je... Foto: PETR HOMOLKA
Škoda Favorit - 1993 Hoci ide o bežnú verziu LX, interiér je vyzdobený imitáciou drevených obkladov. Na sedadlách sú stále pôvodné igelitové poťahy.

Na sedadlách sú dokonca ešte ochranné igelitové poťahy, v motorovom priestore nájdete úplne nedotknuté papierové štítky. Aj čisté podbehy svojou snehovobielou farbou prezrádzajú, že tých 34 kilometrov, ktoré absolvoval z predajne do garáže, prešiel po suchom asfalte. Pár chybičiek krásy sa však predsa len nájde. Tri dekády v južanskej garáži sa na laku vozidla podpísali škrabancami od áut, ktorých vodiči nezvládli parkovacie manévre. Viditeľné je to hlavne na hranách dverí, ktoré v 80. rokoch majstrovsky vytvarovali, tak ako celú karosériu, dizajnéri štúdia Bertone. Príslušnosť k pofaceliftovej sérii prezrádza maska so znakom uprostred. Pôvodný model mal v duchu originálneho návrhu logo umiestnené asymetricky. Interiér je už v modernom šedom dekóre. Pôvodný variant s béžovou palubnou doskou zodpovedal dobovému vkusu doznievajúcich osemdesiatych rokov, keď sa Favorit prvýkrát predstavil.

Jazdiť sa s ním nebude

Grécky díler, pravdepodobne na prianie majiteľky, vybavil auto niektorými dizajnovými doplnkami. Napríklad imitáciou dreveného obkladu palubnej dosky alebo vtedy modernými farebnými samolepkami, ktoré kopírujú bočný prelis. Inak ide o základnú verziu vtedy označovanú ako LX. Jej majitelia sa museli obísť napríklad bez otáčkomeru, ktorého miesto v palubnej doske zaberali obrovské hodiny. Pod kapotou pracuje rokmi osvedčený celohliníkový štvorvalec s objemom 1,3 litra a rozvodom OHV. Riadi ho elektronika Bosch, ktorá nahradila pôvodný karburátor. Jediné, čo nový majiteľ s motorom urobil, bola výmena oleja a filtrov. A, samozrejme, batérie.

Celohliníkový štvorvalec s objemom 1,3 litra a... Foto: Škoda-Auto
Škoda Favorit - 1993 Celohliníkový štvorvalec s objemom 1,3 litra a rozvodom OHV má už vstrekovanie paliva. Jeho výkon je 40 kW.
Škoda Favorit - 30 rokov Čítajte viac Škoda Favorit: Záchranca značky má 35. Bol posledným autom socializmu

„Nový“ Favorit vďaka tomu štartuje okamžite po otočení kľúčikom a z motorového priestoru sa nesie len tichý šepot dobre naolejovanej „singerky“. Na tomto pocite sa nemení nič ani po tridsiatich rokoch. „Človeka len zamrzí, že s autom nemôže prejsť aspoň pár kilometrov a preniesť sa tak do doby, keď Favorit patril medzi jedno z najlepších kompaktných áut. Testovať maximálnu rýchlosť 137 kilometrov za hodinu by aj tak nebolo možné, pretože napriek pokročilému veku je tento unikát stále v zábehu,“ konštatuje Mičánek. Po príjazde späť do „rodnej“ Českej republiky s ním nový majiteľ najazdil len tri kilometre, takže na počítadle zamenila číslicu 34 číslica 37.

Škoda 1000 MB 1967 - na predaj po prvom majiteľovi Bulharsko Čítajte viac Na predaj je úžasná Škoda 1000 MB. Musíte ale za ňou do Bulharska

A aké ďalšie plány má majiteľ s výnimočne zachovalým autom? Jiří Mičánek má v tom jasno: „Jazdiť sa s ním nebude, aby ostalo v originálnom stave.“ Pripomínať históriu by mal v budúcnosti vo dvojici s druhým Favoritom. „Keď otec vyraďoval Favority z jeho okruhovej školy, jedného som od neho z nostalgie odkúpil. Je, samozrejme, úplne opotrebovaný, ale chcem ho zrenovovať a potom obe autá spolu vystaviť – to pretekárske aj to civilné,“ prezrádza ščastný majiteľ.

Škoda Favorit - 1993
Škoda Favorit - 1993
+9Škoda Favorit - 1993
Škoda Favorit - 1993
Škoda Favorit - 1993
+42Škoda Favorit - 1993

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Škoda #Škoda Favorit
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek