Subaru má za sebou dobrý rok. V tom minulom vyrobilo 874 000 vozidiel a v nasledujúcom má produkcia vzrásť na viac ako milión kusov. Oveľa zaujímavejšie sú však informácie, ktoré súvisia s budúcou elektrifikáciou. Ak si myslíte, že táto tradičná a veľmi konzervatívna značka s ikonickými motormi boxer bude odkladať prechod k elektromobilom čo najdlhšie, ste na omyle. V rámci prezentácie finančných výsledkov automobilky totiž šéf Subaru Atsushi Osaki oznámil budúcu stratégiu značky. A tá je zelenšia, ako sa pôvodne očakávalo. Pripomeňme, že v súčasnosti má Subaru na trhu len hybridy, ktoré využívajú elektrické komponenty Toyoty a jediný čistý elektromobil – Subaru Solterra. Ten je tiež výsledkom spolupráce s Toyotou, napokon ide o technologického súrodenca Toyota bz4X. Toyota Solterru pre Subaru aj vyrába v závode Toyota Motomachi.
Čítajte viac Subaru Outback: Po facelifte ešte drsnejší. Ale aj bezpečnejšíAk to porovnáme s európskou či americkou konkurenciou, Subaru tak trochu zmeškalo elektrický vlak. Ale to sa čoskoro zmení. Osaki totiž ohlásil veľkú ofenzívu elektromobilov. Otázkou ostáva, či to bude po chuti zákazníkom, ktorí milujú Subaru práve pre jeho pragmatizmus. Okrem Solterry predstavia „plejády“ do roku 2026 tri celkom nové elektrické SUV. Osaka však odmietol špecifikovať, o aké autá pôjde. „Tieto nové modely by som chcel podrobnejšie rozobrať neskôr,“ povedal. Už v roku 2026 by chcelo Subaru vďaka novinkám predávať ročne 200 000 elektrických áut. Partnerstvo s Toyotou bude síce pokračovať, napríklad v oblasti batérií, ale Subaru prevezme viac zodpovednosti za vývoj nových elektromobilov aj za ich výrobu. Subaru je pripravené v roku 2025 začať s vlastnou produkciou elektrických modelov v závode Yajima a tiež v závode Oizumi, ktorý sa pripojí v roku 2027.
Každý z nich má dosiahnuť kapacitu 200 000 elektromobilov ročne. To znamená, že v roku 2028 by už Subaru malo produkovať 400 000 elektrických áut ročne, čo je dvojnásobná kapacita v porovnaní s pôvodnými plánmi. Kľúčovým trhom budú pre Subaru naďalej USA, kam mieri v súčasnosti až 70 % všetkých jeho vozidiel. Ak však budú nové elektromobily schádzať z liniek japonských závodov, Subaru nebude mať nárok na finančné stimuly za Atlantikom, pre ktoré viaceré automobilky presúvajú výrobu elektromobilov či aspoň batérií do USA. Odchádzajúci generálny riaditeľ Tomomi Nakamura tvrdí, že to nebude problém, pretože Subaru si zákazníci nekupujú na základe daňových úľav, ale na základe vernosti, spokojnosti a výhodných sadzieb na lízing a úvery. Dúfajme, že to bude platiť aj pre tie elektrické.
Čítajte viac Subaru Solterra: Elektrické ‘Toybaru‘ sa predvádza na prvých snímkach