Espace: Legenda Renaultu má 40. Prišiel k nej náhodou

História Espace je poriadne zamotaná. Renault Espace bol totiž najmenej zo všetkého práve Renaultom. Francúzska automobilka k prvému európskemu MPV prišla tak trochu náhodou. Dôležité je, že projektu verila a poslala ho do série. Vrátilo sa jej to megaúspechom. Konkurencia sa spamätala takmer o dekádu neskôr.

20.05.2023 07:00
debata (2)
Renault Espace odštartoval v roku 1984 obrovskú... Foto: Renault
Renault Espace - 30 rokov Renault Espace odštartoval v roku 1984 obrovskú kariéru MPV. Vyzeral sviežo a bol neuveriteľne praktický.

Renault Espace, často označovaný za zakladateľa kategórie jednopriestorových MPV, predstavila francúzska automobilka verejnosti v roku 1984. Už rok predtým, teda presne pred 40 rokmi sa objavil rovnomenný koncept. Lenže s jeho prvenstvom to nie je až také jednoznačné. Ak by sme aj opomenuli americký Plymouth Voyager a Dodge Caravan z dielne Chryslera, ktoré sa dostali na trh o rok skôr ako Espace, pozná automobilová história aj ďalšie modely, ktoré stavali na priestore a variabilite.

Celkom prvý nebol. Najlepší však áno

Za skutočného praotca triedy „monospace“ sa považuje americký Stout Scarab z roku 1938. Navrhol ho letecký konštruktér Tom Tjaarda, pôvodom Holanďan. A potom tu máme samozrejme DKW Schnellaster (1949), "dodávkoidný“ Volkswagen T2 na základoch chrobáka (1950) či nezabudnuteľný Fiat Multipla z roku 1956, ktorý využil techniku Fiatu 600. V Amerike sa zas objavili modely ako Ford Econoline a Chevrolet VAN.

Praotcom všetkých MPV bol americký Stout Scarab... Foto: Stout
Stout Scarab Praotcom všetkých MPV bol americký Stout Scarab z roku 1938. Mal však motor vzadu.

Lenže Espace bol predsa len čímsi iný. Na rozdiel od konkurentov si mohol pripísať dizajn, ktorý bol na míle vzdialený dodávkam a komfort plne porovnateľný s bežnými osobnými autami. V skutočnosti to bolo naozaj prvé moderné MPV s jednopriestorovou siluetou kabíny. Lenže invenciu tohto vozidla nemožno pripísať Renaultu. Espace bol totiž projektom francúzskej Matry.

Renault Espace - 2023 Čítajte viac Renault Espace: ‘Grand Austral‘ schudol o 215 kg a spotrebu zrazil na 4,7 litra

História Espace je naozaj poriadne zamotaná. Francúzska Matra, pôvodne výrobca zbraňových systémov, sa k výrobe áut dostala v roku 1964. O päť rokov nato sa spojila so Simcou, ktorá bola už vtedy súčasťou koncernu Chrysler, presnejšie jeho európskej divízie Chrysler Europe so sídlom vo Veľkej Británii. Na podnet technického riaditeľa Matry Philippa Guédona vznikol projekt veľkopriestorového vozidla. To malo nahradiť dosluhujúci model Matra Rancho. Predávať sa mal pod logom Talbot.

S projektom Espace nemal Renault spočiatku nič... Foto: Renault
Renault Espace - 30 rokov S projektom Espace nemal Renault spočiatku nič spoločné. Rodil sa pod krídlami Matry, Simcy, Chryslera a dokonca s logom Talbotu. Potom zamieril do koncernu PSA, ktorý oň nemal záujem. Zato Renault áno.

Od Chryslera cez PSA až k Renaultu

Dizajnu sa ujal grécky štylista Antonias Volanis a z Chryslera UK mu prišiel na pomoc Fergus Pollock. Projekt s kódovým označením P16 napredoval pomerne rýchlym tempom. Prvé prototypy používali celkom logicky niektoré dielce z vozidiel Simca, napríklad prednú masku zo Simcy 1307. Lenže do všetkého zasiahol osud. V roku 1978 bol Chrysler UK spolu so Simcou, ako dôsledok klesajúceho odbytu, predaný spoločnosti PSA (Peugeot/Citroën). Projekt Espace tak skončil pod krídlami Matry.

Renault Austral 1,33 TCe 160 (2023) Čítajte viac Test: Renault Austral - od tohto SUV Francúzi očakávajú veľa. Právom?

Vyhraté však rozhodne nemal. Koncernu PSA sa zdal Espace príliš drahý a obchodne riskantný. Matra preto ponúkla projekt Renaultu. A ten sa chytil. Rozhodol sa Espace dokončiť a priviezť do sériovej produkcie. Výroba bola pomerne komplikovaná. Espace mal totiž karosériu vyrobenú z pozinkovaného oceľového rámu a vonkajších plastových sklolaminátových dielcov. To rozhodne nezapadalo do technologických postupov využívaných na produkčných linkách Renaultu.

Prvá generácia mala na dĺžku len 4 250 mm,... Foto: Renault
Renault Espace - 30 rokov Prvá generácia mala na dĺžku len 4 250 mm, dokázala však odviezť siedmich ľudí a ponúkala komfort osobných áut. Karoséria bola pritom vyrobená z plastov.

Matra však s touto technológiou skúsenosti mala. Presne tým istým spôsobom vyrábala vo svojej továrni v meste Romorantin už niekoľko rokov kupé Talbot Matra Murena. A keďže tento športový model končil, uvoľnilo sa miesto pre Espace. Zavedenie nového produktu si tak nevyžadovalo veľké náklady ani zásadné rozširovanie kapacít či dokonca výstavbu nového závodu. Výroba prvých kusov sa rozbehla už v januári 1984 a novinárom sa Espace predstavil v máji. Vyvolal veľký rozruch, no prvotné nadšenie z jeho variabilného interiéru rozhodne nekopírovalo záujem zákazníkov.

Predaje viazli. Budúcnosť vyzerala zle

Renault sám priznáva, že s predajmi to bolo spočiatku veľmi biedne. Vyzeralo to, že francúzska automobilka ma na krku poriadny marketingový prešľap. Prvý mesiac si z predajní Renaultu odviezlo nový Espace len deväť zákazníkov! Lenže tí rýchlo pochopili jeho výhody v porovnaní s bežnými kombi a predaj začal napredovať. No stále nie tak, ako si Renault predstavoval. Do konca roka predala automobilka ani nie tritisíc kusov. Jednoducho, Espace bol príliš novátorský.

Interiér s demontovateľnými a otočnými... Foto: Renault
Renault Espace - 30 rokov Interiér s demontovateľnými a otočnými sedadlami umožňoval množstvo konfigurácií usporiadania. Napríklad aj so „stolíkom“ v strede.

Najväčšou výhodou Espace bol jeho priestor. Karoséria s dĺžkou len 4 250 mm ponúkala sedem samostatných sedadiel. Dva zadné rady boli demontovateľné, pričom sedadlá vodiča a spolujazdca sa dali otočiť o 180 stupňov. Interiér tak ponúkal ohromné možnosti usporiadania. Napríklad aj „klubovú“ verziu s otočenými prednými sedadlami a sklopeným stredným sedadlom druhého radu, ktoré vytvorilo stolík. Dnes vás to už možno neohromí, no v tom čase to bolo nevídané.

Renault Clio - 2023 Čítajte viac Renault Clio: Vynovené Clio prináša viac Alpine štýlu, ale aj pohon LPG

Espace poháňal radový 4-valec 2,0i s výkonom 85 kW. S prednými kolesami bol spojený päťstupňovou prevodovkou. Ešte pred koncom roka pribudol 4-valcový diesel 2,1 D s výkonom 65 kW. Dodával sa v dvoch úrovniach výbavy. Lacnejšia GTS používala na dnešné časy smiešne malé 13-palcové kolesá. No ani luxusnejšia TSE na tom nebola so svojimi „štrnástkami“ oveľa lepšie. Povesť výnimočnosti sa ale šírila raketovým tempom a záujem rástol. V roku 1985 predal Renault už 14-tisíc vozidiel, časť z nich aj vo Veľkej Británii.

Raritou je Espace Quadra z roku 1987 so... Foto: Renault
Renault Espace - 30 rokov Raritou je Espace Quadra z roku 1987 so zvýšeným podvozkom a permanentným pohonom oboch náprav.

To ale znamenalo problém. Kapacity v Romorantine prestávali stačiť. Od roku 1987 sa preto do produkcie zapojila aj fabrika Alpine v Dieppe. Rok nato prešiel Espace modernizáciou. Dostal novú prednú masku, nové biele svetlá a smerovky, ale tiež množstvo nových dielcov, ktoré nahradili tie pôvodné od Simcy za plnohodnotné od Renaultu. Zväčšilo sa tiež zadné výklopné veko. Raritou bola verzia Espace Quadra z roku 1987 s permanentným pohonom štyroch kolies a zvýšeným podvozkom.

Dvojka sa chytila hneď od začiatku

Z Espace sa stal relatívne úspešný model Renaultu, lenže na svoj boom ešte len čakal. Z prvej generácie sa totiž predalo najmenej kusov v jeho histórii. Za sedem rokov to bolo 192 000. To druhá generácia z roku 1991 bola omnoho úspešnejšia. Aj napriek tomu, že už musela začať súťažiť s konkurenciou. V roku 1991 nasadil koncern PSA do boja dvojičky Peugeot 806 a Citroën Evasion. A do projektu sa s PSA zapojil aj koncern Fiat, ktorý ich doplnil o modely Fiat Ulysse a Lancia Zeta. A neskôr prišiel projekt Sharan/Alhambra/Ga­laxy, do ktorého sa vložili koncerny Volkswagen a Ford.

Druhá generácia sa predstavila v roku 1991 a... Foto: Renault
Renault Espace - 30 rokov Druhá generácia sa predstavila v roku 1991 a priniesla napríklad silný vidlicový 6-valec 3,0 V6 s výkonom 110 kW.

Espace II tak mal hneď od počiatku minimálne štyroch nových súperov a rátať musel aj s Chryslerom Voyager. Zachoval si však povesť lídra a zakladateľa segmentu, takže druhá generácia s prehľadom porážala svojich nepriateľov. Nebolo to pritom celkom nové auto, ale len poriadne „prekopaná“ jednotka. Napríklad podvozok bol prakticky bez zmien. Karoséria dávala ale definitívne zabudnúť na spojitosť so Simcou. Typickým prvkom sa stali opticky prepojené spätné zrkadlá. Pribudla tiež smädná, ale zato výkonná verzia 3,0 V6 s výkonom 110 kW a maximálnou rýchlosťou 195 km/h.

Alpine A290_ β - 2023 Čítajte viac Alpine A290_ β : Novodobé ‘R5 Turbo‘ sa blíži

Benzínový 4-valec 2,2i a diesel 2,1 D boli prevzaté s miernymi úpravami z prvej generácie. Dvojka sa preslávila aj vďaka špeciálnej verzii Espace F1, postavenej pri príležitosti desiateho výročia výroby tohto modelu. Do práci sa dali experti tímu Williams-Renault a z Espace vytvorili absolútny extrém s karbónovou karosériou, prítlačným krídlom a 10-valcovým motorom RS5 z formuly 1 Williams-Renault FW15C. Z objemu 3,5 litra poskytoval výkon 800 koní (590 kW).

Tím Williams-Renault sa pri desiatom výročí... Foto: Renault
Renault Espace - 30 rokov Tím Williams-Renault sa pri desiatom výročí výroby postaral o vytvorenie extrémneho Espace F1 s desaťvalcovým motorom s výkonom 800 koní. Na stovku šprintoval za 2,5 sekundy!

To umožňovalo Espace F1 šprintovať na stovku za úžasných 2,8 sekundy a dosiahnuť rýchlosť 315 km/h! Dodnes ide o najrýchlejšie MPV. Do konca roku 1996 vyrobil Renault z druhej generácie celkom 317 000 kusov. Potom nastúpila tretia. Bola väčšia, oblejšia a priniesla zásadne prepracovaný digitálny prístrojový panel s centrálnym umiestnením. To umožnilo vytvoriť množstvo nových odkladacích schránok. V roku 1998 sa objavila po prvýkrát predĺžená verzia Grand Espace (4 784 mm), ktorá dokázala odviezť nielen sedem ľudí, ale konečne aj dostatočné množstvo batožiny.

Tretia generácia priniesla Grand Espace

To, že Espace III bol novým autom, technicky spojený s vtedajšou Lagunou, demonštrovalo napríklad aj priečne uloženie motorov. Technika tým ustúpila priestoru posádky. Výroba stále ostávala mimo Renaultu. V Romorantine vzniklo 365 200 kusov a ďalšie sa montovali v čínskom Xiaogane. Na letisku v malajskom Kuala Lumpure jazdili Espace dokonca na zemný plyn. Vznikol aj hybridný koncept Espace VERT s plynovou turbínou a elektromotorom. Zostalo však pri prototype.

Až tretia generácia z roku 1996  bola skutočne... Foto: Renault
Renault Espace - 30 rokov Až tretia generácia z roku 1996 bola skutočne od podlahy novým Espace. Využila platformu vtedajšej Laguny a jej motory boli uložené naprieč. Prvýkrát sa tiež predstavila verzia Grand Espace.

Nasledovala štvrtá generácia, ktorú Renault predstavil v roku 2002. A výnimočná bola nielen futuristickým dizajnom, ale aj tým, že na linkách vydržala neuveriteľných 12 rokov. A to bolo naozaj nevídané, pretože taký dlhý výrobný cyklus si nedovolili ani Rolls-Royce či Range Rover. Pochváliť sa však mohla aj naftovým 6-valcom 3.0 dCI (130 kW). Vyrábať sa začal priamo na linkách Renaultu v závode Sandouville. To malo zásadne zredukovať náklady. A Renault urobil dobre, pretože kategóriu MPV začali postupne vytláčať čoraz populárnejšie SUV. Jednoducho, Espace aj veľkopriestorové rodinné autá mali najlepšie časy za sebou. Renault to ale nevzdal a na svet priviedol v roku 2014 piatu generáciu.

Štvrtá generácia bola vo výrobe neuveriteľných... Foto: Renault
Renault Espace - 30 rokov Štvrtá generácia bola vo výrobe neuveriteľných 12 rokov. Vznikla v roku 2003 a bez Matry. Renault ju vyvinul aj vyrábal sám. Používa podvozok dnes už zaniknutých modelov Vel Satis a Avantime.

Tá sa však zmenila na akýsi crossover – kríženca MPV a SUV s vyššou svetlou výškou. Navyše Renault postavil Espace na veľké 20-palcové kolesá. Jeho obratnosť zlepšilo riadenie všetkých štyroch kolies 4Control. Honba na emisie však spôsobila, že Espace sa musel vzdať veľkých motorov. Poháňali ho preplňované 4-valce. Raritou bolo najmä naftové biturbo 1,6 dCi (118 kW). Až v roku 2019 sa situácia zlepšila, keď sa pod kapotu po modernizácii dostali opäť dvojlitrové diesle a benzínový 4-valec 1,8 TCe (118 kW), ktorý si Espace požičal priamo z Renaultu Mégane RS a reinkarnovaného kupé Alpine A110. Ani to ale Espace príliš nepomohlo. Predaje jednoducho padali nadol. Kým ešte v roku 2016 dokázal osloviť aspoň 26 000 zákazníkov, v roku 2020 to bolo už len 4 390 a o rok neskôr tragických 3 110.

Renault Espace piatej generácie sa stal... Foto: Renault
Renault Espace - 2020 Renault Espace piatej generácie sa stal kríženca MPV a SUV s vyššou svetlou výškou. Bol krásny, ale s nástupom módnych SUV nedokázal viesť rovný boj.

No Renault to opäť nevzdal. Pred pár dňami predstavil šiestu generáciu. Tentoraz však už nemieni riskovať. Preto je Espace skutočným SUV. Ako vieme, odvodil ho z nového Renaultu Austral. Rozdiel je v dĺžke a v ponuke troch radov sedadiel, takže by sme mu mohli pokojne hovoriť aj Grand Austral. „Nový Espace bude lepšie prispôsobený meniacemu sa svetu, no zdedí genetiku svojho predchodcu – pohodlnú jazdu na dlhé vzdialenosti pre sedem cestujúcich,“ uviedla automobilka v najnovšej tlačovej správe.

Stout Scarab
Renault Espace - 30 rokov
+10Renault Espace - 30 rokov

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Renault #Renault Espace
Články podľa značiek