
„Do nových typov batérií investujeme ako šialení,“ povedal Gil Pratt , šéf výskumu Toyoty na samite G7". „Ale v týchto veciach sme veľmi pragmatickí a úprimní. Je to vysoko rizikový výskum s nejasnou odmenou," dodáva. Na to, aby sa elektromobily zbavili svojich neduhov, ako ťažkých a drahých batérií, závislých na veľkom množstve vzácnych surovín, by potrebovali revolučnú technologickú zmenu. Práve tej ale v nasledujúcich rokoch Pratt neverí. „Nie som si istý kedy to vypukne, ale mám podozrenie, že možno o 10 až 20 rokov uvidíme nejakú zásadnú zmenu, ktorá by nás posunula od súčasnej chémie batérií k niečomu inému. A čo presne to bude, to netuším.“

Pratt sa domnieva, že alternatívne chemické zloženie batérií, napríklad na báze fosforečnanu lítno-železitého, ktoré už nasadili niektoré automobilky, vrátane Toyoty, predstavujú príliš veľa kompromisov na to, aby dokázali nahradiť lítium-iónové akumulátory. Batérie na báze sodíka majú zas nižšiu energetickú hustotu, pretože molekula sodíka je väčšia ako molekula lítia. Sodíkové batérie by sa mohli podľa Pratta lepšie uplatniť v stacionárnych zdrojoch, než v elektromobiloch. „Lítium-iónové batérie sú tu snami už roky práve preto, že sú také dobré,“ povedal Pratt. „Je naozaj nepravdepodobné, že v blízkej budúcnosti nájdeme niečo, čo je dramaticky lepšie,“ dodal.

Toyota plánuje do roku 2030 investovať takmer 14 miliárd dolárov do vývoja batérií, vrátane polovodičových (kremíkových) a lítium-iónových novej generácie. Pratt im verí aj napriek tomu, že lítia nie je dostatok. Aspoň pre elektromobily. Pre hybridy by ale zdroje stačili. Japonská automobilka vypočítala, že rozloženie obmedzených zdrojov lítia do väčšieho množstva hybridov prinesie väčšie úspory emisií, ako keby ho použila pre limitovaný počet elektromobilov. Zvlášť ak by mohli hybridy používať li-ion batérie s tuhým elektrolytom (solid-state), ktoré vyžadujú o 50 % menej lítia ako súčasné, s tekutým elektrolytom. Lenže tieto batérie sú vzdialené ešte 10 rokov.

Toyota tiež tvrdí, že kvôli hroziacej neistote v oblasti zdrojov má väčší zmysel rozložiť „stávky“ na rôzne technológie. To ponúka flexibilitu reagovať na nepredvídané vedecké objavy, meniace sa predpisy a rôznorodé potreby rôznych globálnych trhov. Prrat varoval, že prílišná koncentrácia na čisté elektromobily môže dokonca priniesť zvýšenie emisií CO2. Prečo? Požiadavka, aby boli staršie autá so spaľovacími motormi nahradené elektromobilmi, odradí niektorých ľudí od nákupu nových áut, pretože elektromobily pre nich budú stále príliš drahé. Preto budú udržiavať v prevádzke autá s nižšími emisnými normami.

„Staršie autá so spaľovacím motorom budú mať tendenciu ostať na cestách dlhšie a produkovať viac emisií,“ uviedol Pratt „Musíme si dať pozor na paradoxné dôsledky, ktoré môžu vyplynúť z našich dobrých úmyslov,“ varoval. Naopak, flexibilnejšie predpisy, umožňujúce väčší mix hybridov, môžu presunúť viac ľudí z benzínových áut na efektívnejšie benzínovo-elektrické, ktoré nie sú také drahé ako elektromobily. „Namiesto obmedzovania toho, aké hnacie ústrojenstvo si zákazníci môžu kúpiť, regulujme množstvo emitovaného oxidu uhličitého počas celého životného cyklu,“ povedal Pratt, „a dajme zákazníkom možnosť, aby prispeli k minimalizácii emisií čím skôr, aby si mohli vybrať technológie na ktoré majú,“ uzatvára Pratt.