
Kórejský Hyundai šliape na plné obrátky. Najnovšie má vo vrecku titul Svetové auto roka 2023, ktorý získal vďaka „streamlineru“ Ioniq 6. A to tento aerodynamický elektromobil len prevzal štafetu po vlaňajšom aute roka, ktorým sa stal elektrický crossover Ioniq 5. Dve za sebou idúce víťazstvá ukazujú globálnu silu kórejskej automobilky. Tá sa pritom nepozerá len do budúcna. Najnovšie založila platformu Hyundai Reunion, ktorá sa má starať o dedičstvo minulosti. A ako lepšie na to upozorniť, než ukázať to najlepšie z histórie – zlomový koncept Hyunday Pony Coupé z roku 1974. Stalo sa tak 19. mája na brehoch jazera Como počas slávnej prehliadky elegancie Concorso d'Eleganza Villa d'Este.

Nádherné kupé hranatých, no najmä nadčasových tvarov zažiarilo v plnej kráse, tak ako pre polstoročím na turínskom autosalóne. Pre Hyundai ho vtedy navrhol mladý Giorgetto Giugiaro. Človek, ktorý stvoril VW Golf, Lotus Esprit, Maserati Ghibli, ale aj Fiat Panda. Malo to ale háčik. Pôvodná štúdia Pony Coupé sa totiž nezachovala. A tak Hyundai opäť oslovil geniálneho talianskeho dizajnéra, dnes už vo veku takmer 85 rokov, aby na svet priviedol jeho repliku. Stalo sa. A vyzerá rovnako úchvatne. „Proporcie a línie, ktoré sú logické, zaistili, že Pony Coupé ostalo aktuálne,“ povedal Giugiaro novinárom počas odhalenia. Dodal, že jednoduchosť nikdy nevyjde z módy, zatiaľ čo zložité formy, v ktorých sú pridané zbytočné línie, starnú rýchlo.

„Napriek nepriaznivým podmienkam v priemysle v 70. rokoch minulého storočia môj starý otec a zakladajúci prezident spoločnosti Hyundai Ju-young Chung vložil svoje srdce a dušu do obnovy kórejskej ekonomiky po ničivej kórejskej vojne. Nakoniec sa mu podarilo uskutočniť svoju víziu. Urobiť z Kórey krajinu, ktorá je schopná vyvíjať vlastné autá,“ povedal Euisun Chung, výkonný predseda skupiny Hyundai Motor. Pony Coupe bol prelomovým modelom svojej doby. Bohužiaľ, kvôli nepriaznivým hospodárskym podmienkam koncom 70. rokov sa nikdy nedostalo na výrobné linky. Zato ovplyvnilo dizajn vodíkovej štúdie N Vision 74, a najmä sériový Ioniq 5, s ktorým osobne jazdí aj Giugiaro. Kruh sa uzatvára.

Keď sa Giorgetta Giugiara opýtali na jeho prvý kontakt s automobilkou Hyundai pri vývoji konceptu Pony Coupe v roku 1973, prezradil: „Hyundai, ktorý vtedy nemal veľa skúseností, sa na nás obrátil so žiadosťou o úplné prepracovanie dizajnu jedného modelu. Na začiatku som bol skeptický, pretože vtedy som ešte automobilku Hyundai nepoznal. Všetci sme však boli ohromení vášňou a odhodlaním jeho inžinierov. Boli bystrí, zvedaví, otvorení a mimoriadne túžili učiť sa nové veci. Okamžite si osvojili nové pracovné metódy, s ktorými nemali dovtedy žiadne skúsenosti. Obetovali sa, aby urobili dobrý dojem – pre spoločnosť a jej partnerov. Som hrdý, že som bol svedkom toho, ako sa Hyundai od nášho prvotného stretnutia vyvíjal.“
Technické údaje – Pony Coupe Concept 2023
Dĺžka | 4 080 mm |
---|---|
Šírka | 1 560 mm |
Výška | 1 210mm |
Rázvor | 2 340 mm |
Motor | R4 OHC |
Zdvihový objem | 1 238 ccm |
Max. výkon | 60 kW/6 000 ot. |
Pohon | zadný |