Volkswagen konečne predal svoju ruskú fabriku. Aspoňže nie za euro

Na rozdiel od iných západných automobiliek, ktoré boli nútené "odpredať" svoje fabriky za jedno euro, Volkswagen dostane na ruské pomery mimoriadne štedrú sumu.

26.05.2023 16:00
Volkswagen Group Rus, Kaluga Foto:
Volkswagen hľadal kupca pre svoju ruskú fabriku v Kaluge dlhé mesiace.
debata (5)

Skupina Volkswagen pôsobila v Rusku dlhodobo. V Nižnom Novgorode spolupracovala s firmou GAZ a v roku 2007 otvorila vlastnú továreň v Kaluge, asi 200 kilometrov juhozápadne od Moskvy. Na jar 2022, po ruskej invázii na Ukrajinu, Volkswagen spolu s ďalšími západnými automobilkami ukončil výrobu aj predaj v Rusku. Továrne sa však zbaviť nijako nedokázal, trvalo mu to takmer rok a štvrť.

Predaj aktív VW totiž brzdila žaloba spoločnosti GAZ, ktorý v ére Sovietskeho zväzu vyrábal limuzíny Volga. Spolumajiteľom firmy je oligarcha Oleg Deripaska, ktorý sa nachádza na sankčných zoznamoch. GAZ požadoval od nemeckej automobilovej skupiny náhradu škody za vypovedanie zmluvy, ale súd v Rusku medzitým žalobu zamietol.

To umožnilo definitívny odpredaj fabriky, pričom transakcia zahŕňa výrobné závody VW v Kaluge, štruktúru jeho importéra zahŕňajúcu distribučné a popredajné jednotky a jeho skladové a finančné služby. Na rozdiel od iných automobiliek ako Renault alebo Nissan, neprišli o fabriku za jedno symbolické euro, ale dostala relatívne „štedré“ odstupné.

Volswagen odchádza z Ruska vo veľkom štýle, ponúka štedré odchodné a auto k nemu, Čítajte viac VW odchádza z Ruska štýlovo. Zamestnanci dostanú 10 platov a auto ‘za babku‘

O cene spočiatku neboli uvedené žiadne podrobnosti. Podľa zdroja oboznámeného s touto záležitosťou má obchod hodnotu 125 miliónov eur. Po pár dňoch túto sumu potvrdila aj Ruská tlačová agentúra Interfax ktorá informovala, že vládna komisia pre kontrolu zahraničných investícií schválila žiadosť VW o predaj ruských aktív vo vyššie uvedenej sume.

V závode v Kaluge, ktorý mal výrobnú kapacitu 225 000 vozidiel ročne a zamestnávala viac ako 4 000 ľudí z liniek schádzali modely VW Tiguan, VW Polo a Škoda Rapid. Pre koncern je odpredaj fabriky bolestivé rozhodnutie. Otvorili ju totiž v roku 2009 s investíciou jednej miliardy eur za účasti vtedajšieho šéfa Martina Winterkorna, ktorému sekundoval aj ruský prezident Vladimír Putin.

V roku 2021 predala skupina Volkswagen na ruskom trhu približne 199 000 vozidiel. Najviac, vyše 90-tisíc Škoda a vyše 86-tisíc VW – osobné autá. Pre Škodu išlo po Číne o druhý najväčší trh.

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #koncern Volkswagen #výroba áut v Rusku #Kaluga #odpredaj fabriky
Články podľa značiek