COMAC C919: ‘Čínsky Airbus‘ má za sebou prvý komerčný let

Nové čínske lietadlo chce konkurovať modelom Airbus A320 a Boeing 737. Taktiež má pomôcť uspokojiť stále vyšší dopyt čínskych spoločností po leteckej doprave.

29.05.2023 18:00
comac2 Foto:
Lietadlo COMAC C919 by malo stáť menej ako 100 miliónov dolárov. Bude teda lacnejšie než Airbus A320 aj Boeing 737.
debata (12)

V Číne sa v nedeľu uskutočnil prvý komerčný let osobného lietadla domácej výroby s modelovým označením COMAC C919. COMAC je názov leteckej spoločnosti, ktorá ho vyrába, skratku možno rozšifrovať ako Commercial Aircraft Corporation of China.

Pekingu sa tak po rokoch snahy podarilo dosiahnuť míľnik, ktorý krajine umožní konkurovať západným výrobcom lietadiel, aj keď ešte stále je pomerne veľa kľúčových komponentov, vrátane leteckých motorov, dovážaných zo Západu. Vývoj čínskeho lietadla začal ešte v roku 2007.

Lietadlo COMAC C919 odštartovalo v nedeľu ráno z letiska v Šanghaji a o necelé dve hodiny neskôr pristálo v Pekingu. Stroj patrí štátnym aerolíniám China Eastern Airlines a podľa novín China Daily na palube viezol približne 130 pasažierov.

Prvý komerčný let čínskeho  lietadla Comac C919
Prvý komerčný let čínskeho  lietadla Comac C919
+4Prvý komerčný let čínskeho  lietadla Comac C919

Počet pasažierov sa môže pohybovať od 158 do 174, v kokpite sedia dvaja piloti. Lietadlo je dlhé 38,9 metra a rozpätie krídiel má 35,8 metra. Hmotnosť nákladu a pasažierov môže byť 18 900 kg. Dolet lietadla je 5 576 kilometrov a letová výška je 12 100 metrov.

COMAC by chcel so svojim modelom C919 konkurovať lietadlám ako Airbus A320 a Boeing 737. Oficiálna cena lietadla by sa mala pohybovať pod hranicou 100 miliónov dolárov, takže bude výrazne lacnejšie, než jeho americký aj európsky konkurent. Aktuálne naň vraj má už vyše 1 200 objednávok a plánuje do piatich rokov zvýšiť ročnú výrobnú kapacitu na 150 kusov.

© Autorské práva vyhradené

12 debata chyba
Viac na túto tému: #letecká doprava #COMAC #čínske lietadlo
Články podľa značiek