Poslanci u našich západných susedov sa aktuálne zaoberajú zásadnou úpravou bodového systému, platného bez väčších zmien už 17 rokov. V rámci pripravenej novely zákona o cestnej premávke by sa mal zjednodušiť, sprísnia sa sankcie za najzávažnejšie priestupky a zmiernia za drobné.
Novela zavádza iba tri sadzby bodov podľa závažnosti, a to 6, 4 a 2 body, oproti terajším piatim rôznym sadzbám. Pri závažných priestupkoch sa zvyšujú sadzby blokových pokút na mieste, ktoré už nebudú môcť byť len symbolické. V správnom konaní sa zvyšujú horné hranice sadzieb pokút, tak aby bolo možné prihliadnuť na vysoko nebezpečné správanie v cestnej premávke. Viac sme o pripravovaných zmenách písali v tomto článku:

Česká poslankyňa Zuzana Ožanová (Ano) v rámci balíku poslaneckých dodatkov k tomuto zákonu navrhla tri zmeny, ktoré sa týkajú cyklistov a ktoré vzbudili veľkú pozornosť. Prvou zmenou je zrušenie vlani zavedenej – a veľmi diskutovanej – povinnosti predbiehať cyklistu s odstupom 1,5 metra. Alternatívne poslankyňa navrhuje zachovať túto povinnosť len „na cestách a miestnych komunikáciách“. Ďalej navrhuje, aby na bicykli museli všetci povinne jazdiť v prilbe (dnes musia len neplnoletí). Treťou zmenou je úprava paragrafu 57 súčasného zákona o povinnostiach cyklistov tak, aby v miestach, kde vedie paralelná cyklotrasa, boli cyklisti povinní jazdiť po nej a nie spolu s autami po ceste pre motorové vozidlá.
Najmä tretia zmena vyzerá pomerne logicky a prispela by aj k väčšej bezpečnosti samotných cyklistov. Tí však razantne odmietajú všetky tri návrhy. Argument, ktorý pre denník Respekt použil v súvislosti s povinnosťou cyklistov jazdiť po cyklocestách právnik a cyklista Tomáš Kindl, ktorý pomáhal presadiť povinný 1,5-metrový odstup pri predbiehaní znie naozaj zaujímavo: „Cyklocesty predsa nevznikajú pre to, aby cesty zostali len pre autá,“ tvrdí s tým, že ak by cyklisti jazdili len po cyklocestách, ohrozovali by chodcov.

Rovnako zaujímavé je aj jeho odôvodnenie, prečo by nemala byť zavedená povinná prilba pre všetkých cyklistov. „Helma môže znížiť riziko niektorých následkov nehody, ale pre celkové zdravie populácie je výrazne prospešnejšie, keď použitie helmy necháme na slobodnom rozhodnutí každého a nikoho od pohybu neodrádzame…,“ tvrdí Kindl pre český Respekt s tým, že helma by spôsobovala problémy aj pri zdieľaných bicykloch.
Vyzerá to tak, že zástupcovia českých cyklistov nadobudli presvedčenie, že obmedzovať autá kvôli ich bezpečnosti je úplne samozrejmé a správne, avšak obmedzovať cyklistov kvôli bezpečnosti ich samých a aj ostatných je absolútne neprijateľné. Nepripomína vám to niečo? Uvidíme, ako sa k týmto návrhom postavia českí poslanci…