Subaru chce znížiť stres z áut, ktoré sa na vás tlačia

Nie je to nič príjemné, ak sa ktosi „lepí“ na kufor vášho auta. U niektorých vodičov to vyvoláva poriadny stres. Subaru si myslí, že takémuto vypätiu by sa dalo zabrániť. Riešenie opisuje v novom patente.

01.06.2023 14:00
debata (3)
Prvým modelom s antistresovým systémom by malo... Foto: Subaru
Subaru Crosstrek Hybrid - 2018 Prvým modelom s antistresovým systémom by malo byť Subaru Crosstrek.

Autá na ceste majú mať medzi sebou bezpečný odstup. Čo s tým však urobí vodič, ktorý síce pravidlo odstupu dodržiava, no iný sa mu „lepí“ na kufor? Zabrániť agresívnemu správaniu iných žiadny asistenčný systém nezvládne. Mohol by však aspoň zmierniť stres v takejto situácii a ponúknuť vhodnú reakciu. Myslí si to aspoň Subaru, ktoré si dalo zaregistrovať patent na riešenie takýchto vypätých situácií. A je nesmierne komplexný.

Do hry totiž nasadzuje kompletný balík asistenčných systémov Subaru EyeSight, ako kontrolu jazdných prúdov či varovanie pred vozidlami vzadu, a k tomu pridáva ďalšie prvky. Zapojené majú byť kamery, lidary, ultrazvukové senzory, systém vzájomnej komunikácie medzi vozidlami Car2X a k tomu celkom nové snímače. Napríklad biosenzory, ktoré rozoznávajú srdcovú frekvenciu vodiča.

Pomocou týchto technológií si vie vozidlo vytvoriť presný obraz okolia, ale aj emocionálneho stavu vodiča. Umelá inteligencia na základe toho zistí, ako vodič reaguje na stresové situácie. Pomôže aj kamera snímajúca jeho tvár, ktorá bežne kontroluje únavu. Databáza zaznamenaných reakcií by sa potom mohla použiť na zmiernenie nevhodných jazdných manévrov počas vypätia, a to návrhmi na správne reakcie.

Subaru chce zisťovať situácie, pri ktorých má... Foto: Subaru
Subaru EyeSight Subaru chce zisťovať situácie, pri ktorých má vodič najväčší stres. Napríklad aj pomocou biometrických senzorov, podobných, ako sú v smart hodinkách. A následne ponúknuť riešenia, ako sa im vyhnúť alebo ako na ne reagovať.

Jednak by systém zvukovo alebo vizuálne upozornil vodiča na to, že sa za ním nachádza vozidlo v nebezpečne malej vzdialenosti alebo že sa k nemu rýchlo blíži, čo mu dá viac času na rozhodnutie. Zároveň by však systém navrhol vhodné kroky. Napríklad preradenie do vedľajšieho prúdu, ak je voľný, alebo zvýšenie rýchlosti, pokiaľ ide vodič príliš pomaly. Dokonca sa v patente uvádza, že by systém vodičovi odporučil zastaviť, samozrejme, len tam, kde je to bezpečné, aby ho rýchlejšie vozidlá predišli.

Subaru - elektrická stratégia Čítajte viac Aj Subaru ‘podľahlo‘. Štartuje veľkú elektrickú ofenzívu

Tam sa to však nekončí. Aby systém pracoval správne, Subaru navrhuje po jazde vyplniť elektronický dotazník. V ňom by vozidlo zisťovalo, aké emócie vodič počas cesty pociťoval a v akej intenzite. Ak údaje ukážu, že ide o neskúseného vodiča, ktorý pri šoférovaní ľahko podľahne panike, systém mu odporučí vhodnejšie trasy a vhodnejší čas odchodov, aby sa vyhol stresovým jazdným scenárom, ktoré sú najčastejšie v špičkách a na najfrekventova­nejších cestách.

Môže tiež vodiča upozorniť na to, že sa nachádza na úseku, kde sú časté vysoké rozdiely v rýchlosti vozidiel v jednotlivých jazdných pruhoch. Okrem toho by auto mohlo počas jazdy poskytovať výzvy, ktoré pomôžu zmeniť jazdný pruh v správnom čase, primerane zrýchliť a vyhnúť sa zbytočnému brzdeniu. V podstate by systém vedel vodiča vychovávať a dokonca by po jazde vyhodnotil, čo urobil dobre a čo nie. A tiež v čom by sa mal zlepšiť.

Subaru, ktoré nový systém nasadí v Subaru Croostrek, tvrdí, že hoci si technologická novinka vyžaduje zložitú súhru hardvéru a softvéru, ak by sa nachádzala v každom aute, jazdili by sme bezpečnejšie. Na druhej strane, prílišná edukácia môže časom šoférom takpovediac liezť na nervy. Veď každý je ten najlepší a chyby robia tí druhí.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #Subaru #bezpečnosť áut #Subaru Crosstrek #Subaru EyeSight
Články podľa značiek