Predaj áut v Európe je evidentne na vzostupne, problémy v dodávateľsko-odberateľských vzťahoch a s nimi súvisiaci nedostatok niektorých komponentov sa už podarilo vyriešiť a vidno to aj na počte registrácií nových áut.
Za prvé tri mesiace tohto roku sa v Európe (EÚ 27) predalo 3,22 milióna áut, čo je o 480-tisíc áut viac, než za rovnaké obdobie roku 2022. Ide teda o medziročný nárast registrácií nových áut o 17 percent.
Zo štatistík vidno, ako po znížení cien radikálne preniká na európske trhy Tesla. V rebríčku 25 najsilnejších automobiliek na trhu EÚ jej už patrí 16. priečka a počtom predaných áut začína atakovať veľkosériové mainstreamové značky. Na 15. Fiat napríklad po prvom kvartáli stráca len necelých 8 500 áut. Zároveň patrí s 56-percentným medziročným nárastom predaja v tomto ukazovateli do prvej trojky. Väčší zaznamenali už len Cupra a MG.
Okrem toho je Tesla Model Y kráľom v rebríčku najpredávanejších áut v EÚ za prvé tri mesiace tohto roku (71 683 predaných áut) , pričom pred druhým Sanderom má komfortný vyše 10-tisícový náskok. Tesla Model Y nielen kraľuje rebríčku európskych bestsellerov, ale je zároveň autom, ktoré zaznamenalo v rámci Top 25 najväčší medziročný nárast predaja – až o 173 percent. Tento raketový vzostup sa však čiastočne udial na úkor Tesly Model 3, ktorá v EÚ za prvý kvartál zaznamenala 40-percentný pokles predaja. Niet sa však čo diviť, crossover láka určite viac, než porovnateľný sedan.
Medzi značkami určite treba vyzdvihnúť aj britsko-čínsku značku MG. De facto je v súčasnosti už plne čínska, pretože všetky aktuálne modely majú pôvod v tejto krajine. V rebríčku Top 25 najpredávanejších značiek sa dostala už na 22. priečku, pričom predala v EÚ za prvé tri mesiace 44 586 áut (112-percentný medziročný nárast predaja, najvyšší v celom rebríčku Top 25). Je to viac, než za rovnaké obdobie predali v EÚ napríklad Suzuki, Cupra alebo Jeep. Pozrite si rebríček 25 najpredávanejších áut v Európskej únii za prvé tri mesiace tohto roku.
Top 25 značiek v EÚ za 1. kvartál 2023
– | Značka | Predaj | Rozdiel vs. Q1/22 |
---|---|---|---|
1. | Volkswagen | 332 723 | + 25 % |
2. | Toyota | 220 019 | + 19 % |
3. | Peugeot | 178 572 | + 9 % |
4. | Audi | 178 393 | + 19 % |
5. | Mercedes-Benz | 176 041 | + 14 % |
6. | Škoda | 166 873 | + 29 % |
7. | BMW | 163 639 | + 5 % |
8. | Renault | 158 451 | + 15 % |
9. | Ford | 147 068 | + 4 % |
10. | Dacia | 145 500 | + 42 % |
11. | Kia | 137 271 | – 1 % |
12. | Hyundai | 132 083 | + 8 % |
13. | Opel | 116 111 | + 5 % |
14. | Citroën | 102 640 | + 6 % |
15. | Fiat | 101 976 | + 10 % |
16. | Tesla | 93 559 | + 58 % |
17. | Nissan | 81 733 | + 43 % |
18. | Volvo | 69 543 | + 6 % |
19. | Seat | 68 386 | + 14 % |
20. | Mazda | 50 039 | + 37 % |
21. | Mini | 44 794 | 0 % |
22. | MG | 44 586 | + 112 % |
23. | Suzuki | 44 579 | + 24 % |
24. | Cupra | 39 582 | + 64 % |
25. | Jeep | 32 006 | + 15 % |
V ďalšej časti článku sa venujeme predaju elektromobilov a plug-in hybridov. Tam sa diali v prvom kvartáli veľké veci. Bohužiaľ, netýkajú sa príliš európskych značiek, ale americkej a čínskej. Len pre zaujímavosť – prvé dve priečky medzi elektromobilmi patria Tesle, čínska značka MG sa v tejto kategórii dostala do Top 10 a čínsky plug-in hybrid Lynk & Co 01 skončil dokonca v prvom kvartáli v EÚ na stupni víťazov.
(Zdroj: JATO)