Vo všeobecnosti je jednou z hlavných výhod elektromobilov ich lacnejšia prevádzka. Teda ak ich nabíjate z domácej siete. Dôvodom je elektrina, ktorá je lacnejšia ako benzín či nafta, zaťažené vysokou daňou z uhľovodíkových palív. Čo sa ale stane, ak bude podiel elektrických áut na cestách rásť? Je pochopiteľné, že sa to odrazí v príjmoch štátu vo forme masívnych výpadkov na dani z uhľovodíkových palív. A to nie je maličkosť. Asi neprekvapí, že takéto otázky začali zaujímať ekonómov vo Veľkej Británii, ktorá sa rozhodla, že predaj áut so spaľovacím motorom zakáže už v roku 2030, teda ešte päť rokov predtým, ako pristúpi k podobnému kroku Európska únia. Výpadky totiž štátna kasa cíti už dnes.
Čítajte viac Napadlo aj vám, prečo majú elektromobily také hlúpe názvy?Podľa analýzy organizácie Resolution Foundation rastie počet elektrických vozidiel v tejto krajine rýchlejšie, než sa predpokladalo. Do roku 2030 to má znamenať, že britský štátny rozpočet schudobnie o 10 miliárd libier (11,64 mld. €). A to každoročne. Nie je to málo, pretože tých 10 miliárd predstavuje takmer tretinu zo súčasných príjmov na dani z klasických palív vo výške 32 miliárd libier (37,24 mld. €). Podľa Resolution Foundation bude preto Británia potrebovať urýchlenú modernizáciu zdanenia áut. Zdaniť však elektrinu na verejných nabíjacích staniciach podobným spôsobom, ako na tých čerpacích, nie je jednoduché.
Čítajte viac Elektromobily a diaľnica? Z 57 testovaných dá cez 400 km len 7Hlavný ekonóm Resolution Foundation totiž upozorňuje, že by takáto záťaž nakoniec dopadla najviac na chudobnejších, ktorí nemajú podmienky, aby vozidlá nabíjali z domácich wallboxov. Preto sa uvažuje nad zdanením elektromobilov za každý prejdenú míľu vo výške šesť pencí, teda asi sedem centov na míľu. Vďaka tomu by nebola elektrina na verejných nabíjacích staniciach zdaňovaná viac ako na tých domácich, čo by bolo spravodlivé. Prejdená vzdialenosť by sa merala pomocou GPS. Experti tvrdia, že aj za týchto okolností by bola prevádzka elektromobilov stále o 20 % lacnejšia, takže by bola zachovaná motivácia prejsť k elektromobilom.
Čítajte viac Aké mýty kolujú o elektromobiloch? Majú svoje výhody, ale aj slabinyZatiaľ čo cestná daň by sa nakoniec stala hlavnou formou zdaňovania vozidiel v Británii, autori dodávajú, že klasické vozidlá by mali ostať pri dani z uhľovodíkových palív, pretože inak by tí, ktorí si nemôžu kúpiť nový drahý elektromobil, boli trestaní dvojitým zdanením – aj za palivo, aj za prejdené kilometre. Až dve tretiny výdavkov na nové autá vo Veľkej Británii vynakladá totiž 20 % najbohatšej populácie. Nech už bude výsledné zdanenie elektromobilov akékoľvek, je jasné, že rozprávka o lacnej prevádzke elektrických áut sa pomaly končí. Štát si vyberie to, čo mu patrí, len iným spôsobom. Zmena vo Veľkej Británii bude len začiatkom. V Texase je už realitou.
Čítajte viac V Texase zavádzajú daň pre elektromobily. Kvôli tomu, že ničia cesty